Rövid összefoglaló
A Type XXI típusú tengeralattjáróból 1943-1945 között 118 darab épült. Az akkoriban vízrebocsátott technikák közül ez a fejlesztés volt a legveszedelmesebb. Ezt a típust kimondottan vadász tengeralattjárónak tervezték. Testének áramvonalas, letisztult kialakítása erős, 4000 lóerős dízel - elektro motorja segítségével víz alatt elérte akár a 17 csomós sebességet is mely alkalmassá tette, vízfelszíni hajó konvoj üldözését víz alatt.
Ha a német tengeri hadviselés csak egy-két évvel előbb vízre tudja bocsátani és bevetni ezeket a fegyvereket, ez talán megváltoztathatta volna az Atlanti háború kimenetelét a harmadik birodalom kapitulációja előtt.
Technikai adatok
Vízkiszorítás (tonna)
1621 (felszínen) - 1819 (lemerülve) - 2100 (harckészen)
Hossz (m):
76,70
Szélesség (m):
4,08
Merülés
(m):
7,83
Magasság (m):
11,32
Teljesítmény (LE):
4400 (felszínen) - 4400 (lemerülve)
Sebesség (csomó):
15,6 (felszínen) - 16,9 (lemerülve)
Hatótávolság (mérföld/csomó): 15 600/10 (felszínen) 35/5 (lemerünen)
Torpedó: 23 db - 6/0 (orr / farr cső)
Fegyverzet:
Akna: 12 db TCM
Fedélzeti ágyú: 2x2
Személyzet:
57-60 fő
Maximális merülés:
körülbelül 280 m
Az elkészült hajók lajstrom listája:
Hajó (lajstrom szám) Db.
Gyártó:
Építés:
U-2501 - U-2531
31 Blohm & Voss, Hamburg 1943 - 1945
U-2533 - U-2536
4 Blohm & Voss, Hamburg
1943 - 1945
U-2538 - U-2546
9 Blohm & Voss, Hamburg 1943 - 1945
U-2548
1 Blohm & Voss, Hamburg
1943 - 1945
U-2551 - U-2552
2 Blohm & Voss, Hamburg
1943 - 1945
U-3001 - U-3035
35 AG Wesser, Bremen
1943 - 1945
U-3037 - U-3041
5 AG Wesser, Bremen 1943 - 1945
U-3044
1 AG Wesser, Bremen 1943 - 1945
U-3501 - U-3530 30
F. Schichau, Danzing 1943 - 1945
U-2540:
Az U-2540 lajstromjelű hajó a Blohm & Voss nál készült Hamburgban. A
motorja hidrogén-peroxidos üzemanyagot használt minek hatására jóval
hosszabb időt tudott víz alatt tartózkodni, mint elődei és többek között
ennek az újításnak köszönhetően volt gyorsabb is. Ugyanis két tényező
befolyásolja a víz alatti haladást. Egyrészt a hajóknak sok időt kellett a
felszínen tölteniük, hogy dízel motorjukkal haladva fel tudják tölteni
akkumulátoraikat, másrészt víz alatt haladva jóval lassabbak voltak, mint
egy esetlegesen őket üldöző és rájuk mélységi vagy merülő aknákat dobó
romboló. Ezt a sebezhetőséget küszöbölték ki a XXI típusban hidrogén-peroxidos
üzemanyaggal hajtott motorral. Itt kell megjegyezni, hogy a XXI-esek akkumulátor
kapacitása is majd háromszorosa volt az előző típusokhoz képest. Ezt a
motort egyébként Hellmuth Walter (1900. augusztus 26 - 1980. december 16) tervezte
és röviden Perhydrol hajtóműnek hívták. A hajótestet áramvonalasra
tervezték, hegesztett lemezekből építették, és a gyártás meggyorsítása
érdekében előre gyártott elemekből szerelték össze. Figyelemre méltó,
hogy a tengeralattjáró nem kapott hajótesthez rögzített fedélzeti löveget.
A konstrukció jellegzetességét az elöl, középen elhelyezett hang lokátor
és a kapcsolódó hang lokátor tornyok adják. Ezt a hajót már úgy tervezték,
hogy 1944 végén felújítja a szövetséges konvojok elleni harcot, ám a
tengeralattjáró gyártását a szövetséges bombázok hadjáratai többször
is meghiúsították. Ez is volt az egyik oka annak, hogy éles bevetésekben már
nem tudták alkalmazni. Érdemes még a fejlesztésekből kiemelni a hidraulikus
torpedó-újratöltő rendszert, az élelmiszer tárolására szolgáló hűtőkamrát
és a lopakodás képességét. Szinte észrevétlenül meg tudták közelíteni
a célpontot úgy, hogy az akkori eszközökkel lehetetlen volt bemérni őket.
Nem szabad megfeledkezni a kényelmi újításokról sem, hiszen ezen a hajón már
volt zuhanyzó és a legénység szállása is sokkal kényelmesebb volt, mint
az elődöknél. Az U-2540 -t 1944 október 28-án bocsátották vízre. Éles
harci bevetésen nem vett részt csak a 31. flotta tréningjén. A hajó kapitánya
1945 február 24-én Oblt. Rudolf Schultze lett, egészen 1945 május 4-ig.
Schultze 1922 május 19-én született Kronshagenben (Rendsburg) és 2000
szeptember 4-én halt meg Mannheimben (Germany). Az U-2540 -es előtt az U-61 -es
kapitánya volt 1943 szeptember 16 és 1944 december 1 között. Schultze ekkor
sem vett részt éles bevetésben, mert kapitánysága alatt az U-61 a 21.
flotta iskola hajója volt. Az U-2540-t rövid pályafutása végén 1945 május
4-én legénysége elsüllyesztette Flensburg közelében. 12 évig pihent a
hullámsírban majd 1957-ben sikeresen kiemelték a tengerből. 3 év múlva a
haditengerészet állományába került majd 1984-től a Német Haditengerészeti
Múzeum kiállítási darabja lett Bremerhavenben ahol napjainkban is
megtekinthető. A többi XXI típus megmaradt példányát szétosztották a győztesek
között. Az oroszok például 1972-ig használták a kapott darabot. Ebből is
látszik hogy mekkora vívmány és fejlesztési bravúr volt a XXI típus
kifejlesztése. Évekig nem tudtak hasonlót alkotni csak az atomerőmű
alkalmazásával sikerült tovább lépni a tengeri hadviselés lépcsőjén....és
ezt a lépést a Revell is megtette. Hiszen megjelent egy új nyitott atom
meghajtású hajó is. Nevezetesen a Nuclear Submarine SSBN Andrew Jackson. Ez
azonban legyen egy újabb történet.
Források:
www.uboat.net
www.freedom.hu
www.freeweb.hu
www.pbs.org
...és a modellről is pár szó
Hihetetlen élmény volt összeállítani. Részlet gazdag, sorjamentes, pontos, precíz. Tényleg csak pozitívumokat tudok róla mondani. Kiemelkedő volt a matrica készlet is, ami gyakorlatilag az összes műszert tartalmazta. Az U-47-es Günther Prien "Revell bicsaklás" után csak ajánlani tudom mindenkinek. Remélem, hogy a héten beszerzésre kerülő Nuclear Submarine SSBN "Andrew Jackson" is ugyanilyen vagy legalább hasonlóan jó minőségű lesz, mint az U-2540.
Kúnos Miklós 2007.01.16.
|