Sci-Fi
Pintér György   BT-5, UM 360, 1:72

Bugyonnij legendás lovas hadserege tíz éve már csak legeltetett, a "tacsankákat" (könnyű, homokfutók, Maxim géppuskákkal felfegyverezve) belepte a por a laktanyák udvarán, amikor új harckocsi-típus indult útjára. Ez a rövid, de izgalmas pályát befutott BT-család volt. A békéért harcoló, de a világforradalom kitörésében hívő sztálini Szovjetunió az amerikai Christie által kidolgozott "lovassági harckocsi" átvételével és továbbfejlesztésével új fegyverhez jutott.
Sokszor, sok helyen leírták, hogy a Szovjetunió 1941 véres nyarán elavult páncélos erőkkel vette fel a harcot a német támadókkal. Ez ebben a formájában nem igaz. Érdemes összehasonlítani a németek oldalán felvonultatott technikát, a szovjettel.

 Pz IIIT-38 (ex-cseh)T-26BT-5
Harci súly (tonna)22,310,510,311,5
Sebesség úton (km/h)40403052/70*
Fő fegyver1 db 50 mm1 db 37 mm1 db 45 mm1 db 45 mm
Hatótáv (km)140240375200/300*
* lánctalpon/lánctalp nélkül, keréken

A táblázatban nem szerepel a T-34-es, mert ekkor száma elhanyagolható volt, illetve a Pz III csak 50 mm-es löveggel, hisz a 75 mm-es változatot 1942-től gyártották. Az adatokat a "Harckocsik és páncélozott járművek típuskönyve" című könyvből (Budapest, Zrínyi 1980) vettem.

Ha megnézzük, nem volt olyan döntő paraméter, ami alapján a szovjet páncélosokat elavultként kéne emlegetnünk. De az erő nem a kardban, hanem a karban van! Alapvetően a harci alkalmazás volt, ami halálra ítélte a szovjet páncélosokat. Megfelelő támogatás nélkül, légi fedezet teljes hiányban bevetett tankok csak céltáblának voltak jók. A szétlőtt, szétbombázott üzemanyag- és lőszerraktárak pedig megakasztották a kialakuló ellenlökéseket.
Hogy jó koncepcióval bevetve mit tudtak volna a BT-család tagjai, az kiderült az 1945-ös mandzsúriai hadműveletek idején. Az itt szemben álló japán harckocsik paraméterei hasonlóak voltak a BT-hez. A BT-5-ből összesen 1884 darabot gyártottak. Ebből a korai, henger alakú toronnyal szerelt csak párszáz volt.

No, de nézzük, mit kaptunk a rendkívül szorgos ukrán gyártótól. A megszokott kék-sárga dobozban 96 zöld műanyag és 11 fotómaratott alkatrészt kapunk. A négy A/4-es oldalon elrendezett építési és festési útmutató alapján szépen meg lehet építeni a makettet. A festéshez Humbrol kódot kapunk. Talán nem okoz gondot, hogy egyetlen átlátszó alkatrészt sem tartalmaz a készlet. Talán, mert ez a jármű sem panoráma-ablakairól vált híressé.

No, de komolyan! Az ukrán, német és angol nyelvű szöveg röviden összegzi a típus történetét. A matricalap három harckocsi megépítéséhez ad jelzéseket. A Kijevi Különleges Katonai Körzet 1935 nyarán lezajlott hadgyakorlatán résztvevő, vagy az 1939-ben Besszarábiában (Mi volt ott akkor? Semmi. Besszarábiát, 1940. június 28-án csatolta vissza a Szovjetunió! Így '39-ben semmilyen szovjet harckocsi nem járhatott Besszarábiában!) bevetett, vagy a Délnyugati Front állományában 1942 májusában küzdő páncélos jelzéseit, és festési sémáját kapjuk. A doboz képe ez utóbbit ábrázolja.

Az alkatrészek nem sorjásak, nem vetemedettek, szépen kidolgozott felületekkel. Az UM itt is a család-elvet érvényesítette. A torony alkatrészeit külön öntőkereten helyzeték el. A többi, a több BT-ben is azonos test. Kapunk finoman kidolgozott, részben szemenkénti lánctalpakat is.
Az összeállításra érdemes odafigyelni. Eléggé komplikált, sokszögű idomokból összerakott alakzatot kell kialakítanunk. Ugyanezt tudnám elmondani a kettős célú (kerekes - lánctalpas) futómű összerakásáról. A kipufogó-rendszer eltér a BT-7-nél megismertektől. A két, fektetett L alakú cső helyett egy dobot kapunk, négy kivezetéssel.

Miután összeraktuk a nagyját, érdemes eldönteni - még a lánctalpak felrakása előtt!! - melyik festési variáció mellett döntünk. Később ugyanis nehezen férünk a lánctalpaktól a sárvédő lemezek alá. Ha minden kész, akkor jöhetnek az apróságok. Vonóhorgok, lánctalp-tagok, vonó-lánc (ezt magunknak kell előállítanunk!), lámpák, sáncszerszámok, szerelőládák. Ezeket érdemes lefesteni felragasztás előtt. Bármit írnak, a kipufogódob rozsdás! Leég róla a festék rövid idő alatt. Figyelem! Az ezzel a toronyváltozattal szerelt BT-5 spanyolországi szerepléséről nincs adat. Mindenesetre a BT-családom itt a polcon újabb taggal bővült.

Pintér György
Gersekaráti Makettépítő Kör