Sci-Fi
Pintér György   T-26 & A-43, UM Models, No:314, 1:72

A szovjetek 1930-ban megszerezték a brit Vickers 6 tonnás harckocsijának gyártási jogát. Több változatából hozzávetőleg 4500 darabot gyártottak három fő és több átmeneti, illetve lángszórós változatból. Ezek a tankok ott voltak minden szovjet érdekeltségű fegyveres összecsapásban. Az alap jármű 7,62 mm-es géppuskákkal /kettő darab, két toronyban/, majd 12,7 mm-es géppuskával, 1933-tól 37 mm-es gépágyúval, majd 1939-től új toronyban 45 mm-es ágyúval szerelték. Létezett lángszórós, OT-26 és kísérleti, 1909M 76 mm-es hegyiágyúval felszerelt T-26 is. Volt, amikor a szembenálló felek egyike T-26-al, a másik /a finn/ fél pedig az angol Vickers-szel (is) harcolt. A finnek azonban nem vetették meg a zsákmányolt T-26-okat sem! Ezeket T-26E néven vették használatba.

Nos, a karácsony nekem egy 76-os ágyúval felszerelt T-26-os harckocsi 1:72-es makettjét hozta. A csomagolópapírt leszedve a kellemes rajzú dobozban 118 zöld műanyag és 20 fotómaratott valamint két műgyanta alkarész várta az összeépítést. A mellékelt ismertető szövege 1910-re teszi a 76-os ágyú rendszerbe állítását. Az alkatrészek bontása arra enged következtetni, hogy az UM Models megirigyelte a SKIF sikereit és legyártja vagy legyártotta a T-26-os szovjet harckocsi összes makettjét /vagy csak a SKIF sorozatából hiányzókat?/. Erre utal az, hogy a harckocsi leginkább változtatott tornyát külön öntőkeret tartalmazza.

A mellékelt leírás alapján szépen meg lehet építeni a makettet. A fontosabb adatokat, tudnivalókat az ukrán mellett orosz és angol nyelven közlik. Matricát a készlet nem tartalmaz. Lévén kísérleti harckocsiról van szó, nem feltétlenül látták el felségjelekkel, toronyszámmal. (Ha valakinek van adata a fenti változat éles helyzetben történő bevetéséről, kérem, tudassa velem!!)

A festési utasítás egy teljesen zöld harckocsi megépítését jelzi. A festékeket Humbrol kódokkal adják meg az ukránok.

A türelmet legjobban próbára tevő művelet a Vickersre jellemző kisgörgős futómű kialakítása 32, kívülről teljesen egyforma, kb. 4 mm átmérőjű kerék összepárosítása, azok párba rendezése és a kétfajta felfüggesztés kialakítása. Az harckocsin elől található meghajtó kerekeket fotómaratott alkatrész adja. Ez szép és látványos megoldás - mint a SKIF-nél. Sajnos a hátul elhelyezkedő rácsot és a torony mögötti szellőzőt, a motorház tetejét nem adták fotómaratva, pedig nem lett volna rossz! A fémmaratott fogaskerék-koronákat figyelmesen kell felragasztani, hogy a fogak párhuzamosan helyezkedjenek el a másik koronán lévő fogakkal. Ellenkező esetben eléggé megtekerheti az egyébként is gyenge gumiszalagot, mely a lánctalpakat volna hivatott megjeleníteni. Ezek a pocsékságok a makett leggyengébb részei!

Komoly illeszkedési problémával, beszívódással nem találkoztam. A makett méretei megfelelőek, a magasságát megfelelő források hiányában nem tudtam ellenőrizni. A mellékelt műgyanta alkatrészek fele, az egyik, feleslegesnek látszik, a másik a 7,62-es párhuzamosított géppuska csöve és gázelvezetőjének a toronyból kilátszó része kicsit feldobja a tornyot. Összességében a makett, érdekes témaválasztása miatt, valamint olcsó 1700 Ft körüli árát is figyelembe véve számomra főnyeremény. Csak az a gumi lánctalp... csak azt tudnám feledni!

Pintér György
pigyu2@freemail.hu