Az orosz "katonai kerekek", akarom mondani "Military Wheels", már korábban elkezdte a világhírű T-34 speciális változataival kiegészíteni az eddigi harci változatok sorát. Gondolok itt a műszaki mentő változatokra, amelyekből két fajtát állított elő a cég, illetve a most témaként szereplő - sajátos - légvédelmi változatot. (Ha pedig ezt a sort kiegészítjük az Eastern Express lángszórós és aknataposó szerkezettel ellátott T-34-eivel, akkor már egész szép gyűjtemény gazdáinak mondhatjuk magunkat!)
Igazán tudomást egy korábbi, az M&M-ben olvasott rövid ismertetés alapján szereztem erről az érdekes alváltozatról. Először gyanakodtam, hogy ez is az elgondolt, de meg nem valósult variációk sorába való (pl: a sokféle, eredetileg csak rajzon vagy fából elkészített makettként szerepelt, de makettként kiadott német repülőgép), de hosszas keresgélés után a neten találtam két fotót, ami valószínűsíti e hk. létét. A képaláírás szerint a saigoniak zsákmányul esett példány képei 1971-ből (helyszín megjelölése nélkül). Ennyi és nem több. Ennek toronyszáma 045 volt. Mint a doboz fedelén a rajzé. Ennyi volt az egész zsákmány.
Maga a szerkezet a nem elegendő számú, szovjet ZSU-57-2 pótlására készült a mobil légvédelmi ütegek - csapatlégvédelem - hatékonyságának erősítésére alakították ki. A vietnámi szárazföldi erők komoly mennyiségű T-34/85-el rendelkeztek. Volt miből kialakítani ezeket a fegyvereket.
De nézzük, mit kapunk, ha felnyitjuk a jellegzetes, zöld dobozt, ami a tartalmához képest aránytalanul nagy. Persze bőven kapunk alkatrészeket. Először is az alap makett, a T-34/85 harci változatához használt test (itt találtam néhány nem túl nagy beszívódást) és lánctalp részeit. Igazat kell adnom egy makettező társamnak, hogy a MW gyártmányai "lánctalpilag" kezdik felvenni a versenyt a Revell termékeivel. Sőt, a titokzatosan a csomagba került Szu-100 blende és kapaszkodók vékonysága is a német cég minőségére hasonlít. Persze található a lánctalptagok köré folyt műanyagpaca is! A hk. testét sem hagyják a gyártók üresen. Alapvetően be lehet rendezni a hk.vezető és a géppuskás munkahelyét. Kapunk hozzá két ülőkét, botkormányokat, pedálokat. Ennyi. Nem több. Ha pedig hozzáteszem, hogy a vezető búvó nyílása nyitva is elkészíthető - ellentétben az egyébként zseniális Revell T-34-gyel! - akkor értékelhető ez az igyekezet.
Az egyik varia öntőkereten ezúttal a felül nyitott sokszögű torony alkatrészeit kapjuk, a másikon az Italeri T-64-hez kapott DSK géppuskához hasonló bontással kapjuk a kínai ikercsövű légvédelmi ágyút, e változat jellegzetességét. E két öntőkeret kidolgozása a legdurvább, de így is jól használható.
A fénymásolt összeállítási rajz alapján szépen össze lehet állítani a makettet. A nagyon kivonatos típustörténetet itt angol és orosz nyelven olvashatjuk. Itt a fentieken túl a készlet tartalmaz egy bélyegnyi matricát. No, ez az enyémből hiányzott! De pótolhatom a többi szovjet harckocsi maradék toronyszám-sorozatából. Festésére csupán egyetlen, "telezöld mintát" kapunk.
Mindezt alaposan le kellene koptatni, koszolni sem árt. A rengeteg eső az ottani esős évszakban alapos munkát végez. Persze az összegyűrődött sárhányókon, a repedések mentén enyhe rozsdásítás sem tűnik túlzásnak. A gyűrött sárhányókat én lecseréltem vékony fémlapból kivágottakra. Az szépen gyűrhető. Ami még érdekes lehet, hogy nem kell felrakni az összes üa.tartályt, inkább a mellékelt lőszeres ládákkal kell feldíszíteni a hk-nk oldalát.
Ezeket a képeket a netről szedtem le. Többet erről a variációról nem találtam. A torony elején látható felírásról T3..MM, s alatta SD 258 (v. 288?) jelzéssort véltem kiolvasni. Nekem ez nem mond semmit és nem is biztos, hogy pontos. Az ezalatti szöveg teljesen olvashatatlan. Vietnámi feliratot tartalmazó stencil v. marticasorról nem tudok. A Propagteam MIG-17 matricasora is cseh nyelven szól a vietnámi szerelőkhöz.
A makett mellé el tudok képzelni egy pár vietkong harcost. Az egyik kezelő helyére pedig be fogom ültetni az Italeri T-34/76-hoz kapott ülő figurát. Aki 1:72-ben vietkong harcosokról v. észak-vietnámi katonákról tud, kérem írjon!
Pintér György, Gersekaráti Makettépítő Kör
pigyu2@freemail.hu
|