Sci-Fi
Baranyai Attila   T-70, Miniart, 1:35

Építés:

A T-70 tank a Miniart készletéből származik. A készletet Pánczél Matyi barátom ajánlotta és mindenben igaz volt, amit leírt róla a Pro Modellben, tökéletes makett. Az építés folyamán mindet saját "sufni tuningból" próbáltam meg kivitelezni. Egyedül a hátsó hűtő rács származik maradék fotómaratás készletből. Az átalakításokat nyomdai lemezzel készítettem a kipufogó, lövegblende, front kibúvónyílás pedig tamiya putty segítségével imitáltam az öntött vas és a rozsdásodott felületet. Hegesztési varratokat pedig Milliputal készítettem el. A plusz lánctalpakat pedig Matyi barátom biztosította, utólag is köszönöm. Az építést most tovább nem is részletezem, semmi probléma nem merült fel.

Festés:

A festés már nehezebb volt, mivel téli meszelést terveztem a járműre. Az oroszokra jellemző volt a mésszel való festés, ezt ecsettel vitték fel a járműre és igen könnyen lekopott a használat folyamán. Az tetszett meg ebben, hogy a sötétzöld és a fehér árnyalataival igen karakteres makettet lehet készíteni! A festékfajtán sokat gondolkodtam. Sokáig használtam Humbrol festéket, mely olajbázisú volt és az egészségre igen káros. Ezért kipróbáltam valami újat, egészségesebbet, ezért esett a választásom a vízbázisú Vallejora...

Alapozáshoz Vallejo Model Air 011 Panzer Greent használtam. Száradás után pedig felfújtam a fehéret. Ezt nem hordtam fel a teljes felületre, hanem azokra a részekre ahol nem kopott le annyira használat közben. Model Air 001-es matt fehérrel fújtam meg, majd fényes lakkot is kevertem a festékbe és pár helyen megfújtam ezzel, feloldva a fehér monogámiáját. Száradás után következett az igazi munka, az ecsettel való festés. A kopásokat, karcokat több fajta módszerrel vittem fel a járműre.


1.Szivacsos technika: Ezek a spanyolok mindig kitalálnak valami újat:) A technika abból áll, hogy habszivacs (nekem ez vált be) segítségével mintázatot képezünk a felületre. Ez hogyan is zajlik? Fogjuk a szivacsot, belemártjuk a festékbe és fehér lapon kinyomkodjuk. Ezt addig ismételgetjük (!), míg apró lepattogzódásra emlékeztető pontokat nem kapunk. Ekkor felvisszük a festéket a tank felületére.
2. Keményszőrű ecsettel: Az ecsetet belemártjuk a festékbe és derékszögben a felületre pontokat képezünk. Ezzel az eljárással a nagyobb, karakteresebb kopások kivitelezhetők.
3. Acryl Ecsettel: Speciális ecset. Ehhez a festékfajtához lett kifejlesztve, tökéletesen alkalmas vékony karcok készítésére.


4. Szárazecsetelés: Ezt nem részletezem, mert az egyik legismertebb technika. Bár meglepő volt számomra hogy acryllal lehet szárazecsetelni. A zöld kopások, karcok után következett a fehér visszafestése, mely teljesen szokatlan hatást eredményez, de végeredményben nagyon látványossá teszi a makettet. Miután lekoptattam a járművet, lasur-oxid barna művészolaj festékkel átmostam. Száradás után megint megfestettem a fehérebb részeken az árnyalatokat. Száradás után következek a rozsdafoltok, melyek művészolajfestékkel festettem meg. Lánctalpat, kipufogót pedig pigment segítségével. Fémes hatásokat 8b-s ceruzával készítettem el. A sarazás pasztelkréta + MIG acryl gyanta segítségével készült. Ezzel tökéletesen imitálható a nedves sár.

Baranyai Attila
2007.02.13