Sci-Fi
Toldy Attila   Kamov Ka-50 Hokum, Italeri 031, 1:72

A Helikopter valójában:

Ezt a helikoptert az oroszok a Mil Mi-24 HIND-D utódjaként állították szolgálatba. Ez a forgószárnyas egyedülálló, mint a világ első sorozatban gyártott együléses támadó-harckocsivadász helikoptere. Az egy szem pilótát két réteg golyóálló páncél védi, ami ellenáll akár 20 mm-es gépágyúlövedékeknek is. Nem mellékes még, hogy a pilóta védelmét még egy (ugyancsak nem szokványos) katapultrendszer szolgálja, ami kilövés előtt lerobbantja a rotorlapátokat.
Feladata főként az ellenséges földi célpontok megsemmisítése, ami a fegyverzetből is látszik: Egy 30 mm űrméretű 2A42 gépágyú 500 lőszerrel (a géptörzs jobb oldalán), két rakétakonténer, egyenként 20 db 80 mm-es nem irányított rakétával és összesen 12 db AT-9 típusú irányított levegő-föld rakéta.
(A korszerű harci repülőgépek enciklopédiája alapján)

Maga a makett:

A dobozt nagyon meggyőző, igényes festmény díszíti. A nem túl nagy méretű doboz tartalma kiemelkedő panelvonalakkal ellátott, két barna színű kereten található körülbelül 100 alkatrész! Szerintem egy ekkora makettnek ez bőven elég. Viszont ez nem mondható el a matricalapról. Ez is egy ismertetőjele az ITALERI-nek.
Kezdő makettező lévén teljes mértékben a dobozból, a prospektus alapján raktam össze a helikopter kicsinyített mását. A pilótakabinnal kezdtem. A belső tér a szokásos alkatrészeket tartalmazza: alja, hátulja, katapultülés, botkormány és műszerfal. Mindegyik alkatrész megfelelően kidolgozott. Az alapszínt a Humbrol 115 (russian blue) színe adja. Ezen az alapon fekete alkoholos filccel kiemeltem a mutatókat és kapcsolókat. A botkormány tetejét is ezzel 'dekoráltam'. Ne felejtsük el a műszerfal tetejét is kifesteni!

A pilótafülkéhez kell ragasztani az orrfutó aknáját is. Ez is a 115-ös színt kapta.
Ez után jön a makett egyik legnehezebb és legtöbb türelmet igénylő része: a rotoragyak összeillesztése (több, mint 10 alkatrész!!!). Itt ne kövessétek el azt a hibát, amit én. A mozgató rudaknak párhuzamosnak kell lennie a fő forgatórúddal!
Amikor ezzel is végeztem, végre összeragaszthattam a két törzsfelet, de előtte le kell festeni a belső oldalakat és az orr-részt (belülről), ezt az összerakási útmutató világos szürkével jelzi. Az összeragasztás után felragasztottam a vízszintes vezérsíkot.

A futóműszárakat szürkére, a lengéscsillapítók dugattyúit ezüstre, a futóműaknát feketére festettem, amit ezüsttel szárazecseteltem.
Itt szeretném felhívni mindenki figyelmét arra, hogy a hajtómű beömlőnyílásán található porszűrők külön felragasztandó darabján nem csak a prospektuson jelzett részt (35B, 26B), hanem az egészet le kell festeni feketére!
A kiömlőnyílás beragasztási helyét is le kell festeni feketére a kiömlőkkel együtt. A gépágyút, amit egy darabban kapunk, lefestettem és szárazecseteltem ezüsttel a "kéményekkel" együtt.

Ezután jön a fegyverzet. Ez a második nagy türelmet igénylő feladat. Az irányítatlan rakétablokkokat fémszínre, az irányított rakétákat feketére és barnára festettem (összesen 12-szer!!!) Ezután jött a felfüggesztő pilonok felragasztása és a szárny beillesztése, ragasztása.

Ezek után már gyerekjáték beragasztani az orrfutót (ugyanolyan színűek, mint a főfutók) és egyéb antennákat. A rotorlapátokra figyeljünk, nehogy rossz irányba álljanak.

Az én gépem a matricalapon található 018-as számú, melynek két színből álló terepszíne igen látványos (homokszín-zöld). A doboztető is ezzel a festéssel ábrázolja a helikoptert, és sok fotón is ilyen festéssel találkozhatunk.
Aki szereti az orosz technikát, vagy a forgószárnyasokat, annak mindenképpen ajánlom, akár kezdő, akár profi. Kellemes időtöltést nyújt a készlet megépítése.

Toldy Attila