|
Németh Gábor:
|
Subaru Impreza WRC 2003
| |
Subaru Impreza WRC 2003
Airfix 07411, 1:24
Mostanában több esetben is előfordult, hogy az Airfix néhány Heller makettet adott ki a saját neve alatt, ezért gondolom, hogy jelen esetben ez a Subaru gyakorlatilag egy Heller makett...
Az 2001-es Heller Subaru-hoz nem volt szerencsém, így nem tudom azzal összehasonlítani a 2003-as Airfix WRC-t. Más gyártóval pedig nem lenne korrekt a hasonlítgatás, ezért egyszerűen bemutatom az autót...
A már megszokott csomagolásban kapjuk az autót. Sajnos ez azt jelenti, hogy minden alkatrész (még az ablakok is) egy zacskóban vannak összezsúfolva, így előfordulhat, hogy megkarcolódnak az átlátszó alkatrészek... :o(
"Találtam" a készletben egy felesleges hátsó szárnyat, féktárcsákat, tükröket, antennákat és lámpaüvegeket, ami elképzelésem szerint az előd (2001-es autó) hagyatékai. Még az is lehet, hogy az alkatrészek többsége megegyezik a régebbi típus alkatrészeivel.
Az összeállítási útmutató több hibát és elírást tartalmaz. Az egyik öntőkeret alkatrészeit egyszerűen "elszámozták" és van jelöletlen alkatrész is, amit nem kell a maketthez felhasználnunk (ezeket zöld színnel jelöltem is a rajzon).
A karosszéria kis mértékben "formátlannak", aránytalannak tűnik, amire a tetőszellőzőt, az antennákat és a kamerát, a tükröket, a motortér levegőbeömlőjét, az első lámpák foncsorát (amik kicsit kilógnak a kész Impreza-ból), valamint a hátsó szárnyat kell felragasztani.
A WRC legeltúlzottabb része a hűtő előtti embléma, mivel iszonyú nagyra készítették. :o(
Az alváz egy lap, amin már "kissé kidolgozottnak" látszik a kartervédő, a kipufogó rendszer, a futómű egyes elemei és a hátsó hajtás. A kipufogó hátsó dob részét külön kell a helyére ragasztanunk. A doblemezek is külön vannak az alváztól, a hátsókkal egybe van öntve a lengéscsillapító. Az első gátlókat külön tehetjük a doblemez és a lengőkar közé.
A kerekek a megszokott módon, két fél részből ragasztandóak össze, amik közé féktárcsát rakhatunk, majd ezután tehetjük fel a gumikat. A felnik közepébe egy-egy porvédő illeszkedik a kerékcsavarok elé, így azokat nem láthatjuk.
Az Impreza egyébként a Ciprus Ralira alkalmas futómű magassággal rendelkezik és terepgumikkal van felszerelve (a gumik már gyárilag öntéshibásak, kopottak, így nem látszik mindenhol a minta rajtuk).
A "futómű" kerékcsonkjai pontatlanul illeszkednek az alvázba, így végeredményben a négy kerék négy felé állhat a maketten.
Az karosszériának nincs olyan része, amibe bepattinthatnánk az alvázat, ezt egyszerűen ragasztással kell megoldanunk. :o(
Az utastér is hasonlít az eddig megismert "Heller" makettekhez. A belső tartalmazza az üléstartókat, a poroltókat és a sisaktartót. Az üléseket és a kézifékkart, valamint a műszerfalat nekünk kell a helyükre ragasztanunk. A műszerfalra csak a kormányt kell feltennünk.
Az ülésekben benne van öntés formájában a biztonsági öv, de övmatricákat is kapunk. A csomagtartóban pedig egy pótkerék fog elhelyezkedni a kész autóban, de ez úgysem látszik, tehát bele sem tettem... :o(
Ezen kívül még a bukócsövet kell beleillesztenünk az autó belsejébe, ami szerintem kicsit vékonyra sikerült.
Az ablaküveg széleire nem kell keretet festenünk. Az összes ablak egy alkatrész, de kis mértékben feszül az autó kasznijában, és ez is csak ragasztással marad a helyén.
Az autó alapszínét a gyári Subaru-színű Tamiya TS-50 spray segítségével festettem.
A matrica minősége és színe első látásra jónak mondható, de másodikra már található egy pár hiba. Ilyen például a felragasztott matrica színe, ami egyszerűen halványabbnak és fakóbbnak látszik a japán társához képest, de annál könnyebben felragasztható a vékonysága miatt, akár lágyító használata nélkül is.
A tetőre ragasztandó rajtszámot megvágták az antennák helyénél, ami viszont látszik a felragasztás után.
A kisebb feliratoknál megtörténhet, hogy vizesen "összeugranak", miközben próbálom felragasztani (és meg is történt).
Sajnos a hűtőt és a motortér levegőbeömlő rácsait is matricával imitálja a gyártó. Az utóbbi matricák (ezeket a rácsokat két részből kell összeilleszteni) pedig rövidebbek, mint amekkora felületet be kellene fedniük.
A lámpákat még mindig matrica formájában kapjuk a maketthez, de ezt a már jól bevált módon festéssel oldottam meg, mivel így sokkal szimpatikusabb a végeredmény, ráadásul a hátsó lámpához adott matrica formája nem egyezik meg az üveg formájával. :o(
Összességében egy olcsónak mondható, nagyon egyszerű, könnyen összeépíthető, jól matricázható makett, ami hasonlít az igazi Imprezára, főleg így, hogy talán más cég nem is fogja gyártani...
Az összeállítási útmutató
1.,
2.,
3.,
4.,
5.,
6.,
7.,
8.,
9.,
10.,
11.,
12.,
13.,
14.
oldalai
Makett, fotó, szöveg: Németh Gábor
|
|
|
|