Sci-Fi
Weiling Péter:   Toyota Hilux off-road kaland uán
Toyota Hilux
Aoshima

Mivel off road rajongó is vagyok, nagyon megörültem az adódó lehetőségnek, hogy egy igazi "bokorugró" terepjáró makettjét készítsem el. Ekkor még csak egy lehetséges ötletként merült fel a weathering azaz a valódi használat viszontagságainak átvitele 1/24 léptékbe.

De kezdjük az elején. Maga az autó egy Toyota Hilux terepjáró a japán Aoshima cégtől. Ami érdekessé teszi ezt az Európában 4Runner néven forgalmazott kissé módosított Hiluxot, az a szuper magasított (kiemelt) karosszéria és a megszokottnál jóval nagyobb kerekek. Ezeket inkább csak a versenyeken használt terepjárók tuningolásánál alkalmazzák. A készlet - talán gyártási egyszerűsítés miatt - az eredeti futóművel rendelkező makett bizonyos részeit is tartalmazta.

A makett elkészítését a bonyolult első futómű és az összkerékhajtás összeállításával kezdtem. Az alkatrészek a megfelelő sorjázás után pontosan illeszkedtek, nem volt szükség "ügyeskedésre". A matt fekete alapon a fontosabb alkatrészeket króm színnel emeltem ki.

Az utasteret az ilyen kaliberű autóknál szokásos kéttónusú bőr kárpittal képzeltem el és valósítottam meg fekete és sötét szürke színben némi króm betéttel. A műszereknél a készlethez adott igen gyenge minoségű matricát használtam fel. Ehhez nagy türelem kellet, mivel az apró matricák teljesen szét voltak töredezve, talán a tárolási körülmények talán az alapanyag milyensége miatt. Ezen kívül még egy kisméretű matricát sikerült "megmenteni" a hátsó ablakra, de például a rendszám és az egyéb dekorációk már reménytelenül szétfoszlottak a nedvesítéskor.

A karosszéria bordó alapszínű szép kidolgozású, kellően merev, ugyanakkor rugalmas is. A festése három réteg Humbrol 51 metál lila-rózsaszín festék felvitelével történt. A festéktől többet vártam. A fedőképessége szerintem nem kielégítő és a végső szín sem az lett amire a dobozon levő színminta alapján számítottam. A karosszérián kettő, az alapváltozaton túli extra valósult meg, a tetőantenna és a sötétített ablakok. Az antenna helyét vékony átforrósított dróttal "fúrtam" ki és festés után ragasztottam be. Az ablakok sötétítése füstszínű iratborítóból készült. Az ablakok alakjánál egy-egy mm-rel nagyobbra kivágott sötétítőket a karosszéria és a valódi ablak közé ragasztottam kivéve a két hátsó-oldalsó ablakot, ahol belülre kerültek. Ez a sötétítés a valódinak megfelelően éppen annyira árnyékol, hogy a belső részek - mint például a pluszként betett tartalék kerék - még kirajzolódjon.

Az egyik legizgalmasabb kihívás a gallytörő és a csörlő elkészítése volt. Ezek nélkül igazi off road autó nem létezhet. A gallytörőt a keretek anyagából, gyertyaláng fölött a megfelelő pontokban átmelegítve hajlítgattam a kívánt térbeli formára. Csak a második kísérlet hozta meg a megfelelő eredményt. Az alvázon találtam megfelelő helyet a felerősítésre is. A csörlő alapja a készletben levő plusz spirálrúgós tag volt, amihez a kereten levő azonosító lapot illesztettem hozzá. A spirálrúgó réseit kitömve a felületre kb. két réteg vékony rézdrótot tekertem. A kampót egy picit vastagabb drótból hajlítottam, majd mindkét részt egy króm/fekete szín keverékből nyert metál színnel festettem be.

Ezzel tulajdonképpen készen is lett az autó, úgy mint a többi. De ekkor már eldöntöttem, hogy "besarazom".

Erre a célra számomra legalkalmasabb színnek a Humbrol 63 matt tűnt, egy kis feketével sötétítve. Legelőször az ablaktörlok által tisztított területet maszkoltam le, majd egy közepes méretű, kicsit keményebb szárú ecset végéről pöcköltem rá a nagyobb foltokat a felületekre. Ezután egy hígitott festékkel, szórópisztollyal a megfelelő irányból (a kerekek felől) fújtam a porszerű "sarat". Legvégül a megfelelő méretűre darált kávéörleményt kevertem a festékkel és ezt az elegyet mint a kerekek mögé rakódó sarat ecsettel raktam föl. A maszkolás eltávolítása után az autó már valóban nagyon hasonlított egy vérbeli off road túrát befejező valódi autókra.


Sarazás előtt...

...és után.

Weiling Péter