|
Németh Gábor:
|
A makettező rémálma...
| |
Toyota Corolla AE86 Levin
Fujimi 18737, 1:24
A cím tőlem kicsit szokatlannak tűnhet, de mindjárt részletezem, hogy miért is adtam ezt a "rémálom" jelzőt a makettnek. Ennél az autónál minden türelemre, kreativitásra és megbocsátásra szükségem volt a gyártóval szemben, mivel senki más nem készíti ezt a típust. El kellett szakadnom a megszokott és már-már "egyhangú szürkének" mondható autómaketteknél tapasztalt jellegzetességektől...
A doboz tartalmából összeépíthetünk magunknak egy "hétköznapi" használatra alkalmas utcai Corolla-t, vagy egy Japánban "divatos" félig-meddig versenyautót...
A dobozt kibontva megpillanthatjuk a fehér karosszériát, aminek először én is örültem, majd a sok szürke alkatrészt. Most következik a döbbenet!
A kaszni csomagtartójára ragasztandó légterelő, a külső tükrök, valamint az első spoiler toldása is sötétszürke... Miért??? Talán azért, mert az összeállítási útmutató szerint sötétzöldre kell festeni?!? Ez is érdekes, mivel a dobozon látható fotókon ezek az alkatrészek egyértelműen feketék...
Mindezen "felfedezések" után már azon sem lepődtem meg, hogy az útmutató bizonyos alkatrészeinek (utastérben az ülések, az ajtókárpit és a fejtámlák) színe a festéktáblázatban nem található meg...
A kezdeti nehézségek kiheverése után átértékeltem az eddig megszokott makettes tapasztalataimat, majd erőt vettem magamon és újra belekezdtem a makettbe. :o)
Az öntőkereteken több olyan alkatrész is megbújik, ami "valami" más Corolla elmaradhatatlan egysége lehet. Van "ne használd fel" antenna, első ülés külön fejtámlával, pótlámpák (ez legalább jó lesz más autóra), bukólámpák, lámpaüvegek és indexek, valamint egy-két felismerhetetlen valami. Aztán találtam még olyan alkatrészt is a készletben, ami egyszerűen sehol nincs jelölve...
A megpróbáltatások itt még nem fejeződtek be, ugyanis elkezdtem a makettet... Minden alkatrész sorjás!!! A vékonyabbak közül volt, ami el is tört vagy a "tisztogatás", vagy az öntőkeretről történő levágás közben (pl. az ablaktörlők).
A karosszérián az első spoiler toldásának felragasztásához az eredeti lökhárító alsó peremét le kell csiszolni, de sajnos ez sem derül ki az útmutatóból...
A lámpákat be kell faragnunk az erre "kialakított" helyre a kaszniba.
Az alváz és a futómű (vagyis az utóbbit helyettesítő szörnyűség) végtelenül le van egyszerűsítve. Az első futómű összesen 4 alkatrészből, a hátsó pedig egy fém tengelyből áll.
A futómű további negatívuma az volt, hogy a négy kerék nem ér le egyszerre a talajra. Legalább a kerekek szépnek mondhatóak, a gyári krómozású felnikkel és a széles gumikkal, amiket az első "futóműhöz" csavarral kell rögzítenünk. Ezt viszont nem így készítettem el, hanem ragasztással, mert így kicsit javíthattam a kerekek távolságán a talajtól (ettől függetlenül az autó úgy "bedől", mintha tempósan fordulna...).
Az alvázra ragasztjuk a váltót és a kardán első részét (a hátulja ugyanis egybe van öntve az alvázzal), majd rögzítjük az 5 részből álló kipufogócsövet a helyére. A kipufogó "érdekessége", hogy a hátsó dob két darabból van. A rajz "levágatja" a dobról a csővéget, amit egy két részből összeillesztendő dupla csővel kellene helyettesítenünk, ám ennek a kasznin nincs helye és nem is jelölik, hol vágjuk ki a lyukat szélesebbre...
Egyébként a váltó és a kipufogóvég kivételével minden fekete lenne a Toyota alján, ezzel szemben még a kipufogó csövet és a kardánt más színűre festettem...
Az utastér is egyszerű, így amikor végeztük az autó aljával, még mindig eldönthetjük, hogy a jobbkormányos Toyotánkba a három lehetséges kormány közül melyiket is tesszük bele, és utcai vagy bukócsöves autót szeretnénk építeni.
A belső legpontatlanabb alkatrésze a két ajtókárpit.
A műszerek a kormány mögött kétféle matricával is jelképezhetőek. A műszerfal ezen része üres, így egy átlátszó lapot kell ide beragasztanunk, majd erre tehetjük a matrica műszert.
Az utcai belső két különböző első ülésből és egy hátsó ülésből (külön kalaptartóval) van. A "versenybelső" egy ülésből (ami megegyezik az utcaival), egy poroltóból és egy takarólemezből lesz, ami eltakarja a hátsó ülés helyét. Erre a lemezre illeszkedik egy fél bukócső.
Itt következik az a hiba, hogy az útmutató nem adta meg a pontos belső színt (kép alapján talán szürke lehet), de az ülések háttámlája és az ajtókárpitok bizonyos részei pirosak...?!?
Az ablakok olyanok, mintha zsíros kézzel összefogdostuk volna, ezért kis mértékben torzítják is a mögöttük egyébként homályosan látható alkatrészeket. Az ajtóknál viszont gyárilag nincs oldalablak, ezért "mindenki örömére" be lehet kukucskálni az utastérbe.
A "versenyautós" hatást a motortértetőre ragasztható kevlár utánzatú matrica és az opcionális leszorítók fokozzák.
A matricák között nem található rendszám. Talán így próbálja a gyártó ösztönözni a makettezőt egy "komoly versenyautó" elkészítésére... ;o)
Az összeállítási útmutató
1.,
2.,
3.,
4.
oldalai
A makett megvásárlására azért került sor, mert egy ismerősöm autójának kicsinyített változatát kell elkészítenem belőle, így a kisebb-nagyobb módosításokon kívül (a Toyotába került 2 műgyanta kagylóülés matrica övvel, az utastere pedig fekete lett) rákerül majd később az igazi Corolla dekorációja is.
Rövid összegzésként: az árának sajnos megfelelő (nagyon olcsó volt, pedig Japánból rendeltem...), de a már "megszokott" Fujimi minőségnél sokkal silányabb makettet találhatunk, az egyébként ízlésesen elkészített dobozban... :o(
Makett, fotó, szöveg: Németh Gábor
|
|
|
|