Sci-Fi
Kiss Gábor:   Trabant 601
Trabant 601
Revell, saját átépítés, 1:24

Akik közúti járművek makettezésével foglalkoznak régebb óta, azoknál gondolom sok helyen megtalálható a Revell Trabantja. A vásárláskor még szimplán csak nosztalgikus jelleggel vettem meg a makettet, de mikor az összerakáshoz kezdtem, már egy más kép volt az autóval kapcsolatosan bennem. A két Németország egyesülése után hobbi lett a Trabant kint, és elég sok érdekesen tuningolt példány született.

Nálam ez abból indult ki, hogy volt egy ősrégi Esci-féle Fiat 131 Abarth-ból származó 16 szelepes motorom váltóval. Mivel a Trabantot a Revell motor nélkül szállítja, adott volt a lehetőség. Első körben kivágtam a motorháztetőt, majd kipróbáltam, hogy milyen módon lehet beépíteni a motort. Már ekkor gondoltam, hogy itt további feljavításokat kell eszközölni, így párhuzamosan nekiláttam a sárvédők megszélesítésének is. Itt kivágott műanyaglap-darabokat ragasztottam több rétegben, majd csiszoltam, tömítettem, hol mennyire tudtam. Elég macerás és időigényes volt, de meg is vadította az autót. Az első futómű helyett a Toyota Celicaból kimaradtat kapta az autó, ami egy "kicsit" modernebb, és fordul a kerék. Hátul az eredeti átalakításából jött ki egy egyedi megoldás. A futóművekre a Fujimi által forgalmazott Brembo fékek kerültek az alufelnikkel és Pirelli gumikkal. Hátulra készült egy szárny az első 190-es EVO Merci mintájára.

A motor beépítése után gondoltam, hogy ezt még lehet fokozni, így Ferrari F-40 készletből kimaradt turbót, és töltőlevegő-hűtőt építettem a szívótorok elé, majd összekötöttem. Bekábeleztem a motort, majd csináltam hozzá egy légszűrőt és egy vízhűtőt is. Így már tele is lett a Trabi motortere. A kipufogórendszer szintén saját gyártmány, az itthon talált alkatrészek összességéből, hátul pedig egy motorból kimaradt dobbal. Az utastér is átalakításra került. Először is a műszerfalat lecseréltem egy sportosabbra, teli raktam műszerekkel (egy amerikai kamionból maradtak), sportkormány, kardánboksz és normál padlóváltó került még bele. Az ülések helyett szintén sportülések jöttek, valamint öntőkeretből egy bukócső készült, a hátsó ülés helyére pedig tűzoltókészülék. A visszapillantó tükrök a már említett Ferrari kitből kerültek át. A végére az autó már csak a főbb vonalaiban emlékeztetett az ősre, de azért felismerhető. Noha az autó teljesen a fantáziám szüleménye, hasonló fenevadak a németeknél léteznek.

Kiss Gábor