A csehszlovák repülőipar a két világháború között sem élte át azt a traumát, ami a magyarnak osztályrésze volt. Később is gyártott sikeres típusokat, akár saját erőből, akár lincenszben. Ennek eredménye volt, hogy sokféle strapabíró gép került ki az Aero gyárból is. A demokratikus légierő gépparkjába innen került a "Kócsag" fedőnévvel jelzett négyüléses futárgép. Ennél tovább szolgált a mentőknél. A továbbfejlesztés során elkészült a Super Aero, a 145-ös is. Ez a változat azonban - tudomásom szerint - nem repült a légierőnknél.
Hosszú ideig nem volt makett-megfelelője ennek a típusnak. Semmiféle méretben sem. Egy erős éve került fel a szovjet repülőgéptípusok elszánt készítője, az Amodel listájára. Ezzel azok a mániákusok, akik a magyar színekben egykor repült repülőgépek kicsinyített másait szeretnék elkészíteni, újabb darabot tehettek a polcukra.
Aki már rakott össze Amodel terméket, az pontosan tudhatja, hogy termékei nem alapos kidolgozottságukról és részletezettségükről híresek. Fúrni, faragni, csiszolni egyaránt megtanulhat rajtuk az ember. Ami leginkább érdekessé teszi, hogy a ritka, vagy a kevéssé ismert típusok gyártására szakosodott a gyártó. Ami széppé teszi a dolgot, hogy több olyan gép is felkerült a gyártmányok listájára, amely szívünknek kedves - magyar vonatkozása miatt. Ilyen a Jak-9P mellett az Aero 45. Ha pedig hozzáteszem, hogy magyar felségjeleket is tartalmaz a mellékelt matricalap, akkor...
A mellékelt rajz alapján szépen össze lehet rakni a makettet. Esetleg az ülésekre el lehet készíteni az öveket. Amikor már célegyenesbe érkezve megnyugodhatnánk, jön a feketeleves. A kabintető, amely festőien hajlik a törzsre, láthatóvá teszi az egész pilótafülkét és az utastér egy részét. A kabintető vastag és nagy, a széle leér a gépről. A belmérete lehetne a valós külméret s ehhez még jön a golyóálló vastagság. Nem szabad beépíteni!!!
A Pavlának van erre a célra gyönyörűen kialakított kabintetője. Azt kell beszerezni. Érdemes, mert amíg az "elszabott" tető teljesen elrontotta az eddigi munkát, addig ez alaposan feldobja. Festésénél figyelni kell a merevítő bordák vastagságára, azaz vékonyságára.
A rendkívül egyszerű összeépítést a festés magas művészete követte. Több lehetőség is adódik a festési utasításon felsoroltakon felül. Én a Magyar Légierőben használt egyik gépet, a 94-es lajstromszámút szerettem volna megjeleníteni. A 94-es szám fehér, és nem a későbbi szabvány szerinti alakkal írták a számjegyeket. Hasonlóakat a Tu-2-kön lehetett látni.
Ez egyszerű, hadizöld festésű volt. Az érdekessége a dolognak nem is ez, hanem hogy az 1956-ban rövid ideig alkalmazott nemzetiszínű zászlót formázó felségjellel képzeltem megépíteni. Találtam is erről egy fotót. Létezett még világosszürke változata is. Szolnokon ilyen van kiállítva. Az egyéb színekről a Szolnokon kiállított gépről készült fényképek segítettek. A fekete fehér fotón a gép törzsének bal oldalán még átüt a korábbi (későbbi) felségjelzés csillaga.
Így sikerült a polcra tennem a légierő újabb, korai eszközét, ezzel a fura, félig felségjellel.
Pintér György
Gersekaráti Makettépítő Kör
|