A BAT-21 című, vietnámi témájú filmben láttam először ezt a szép repülőgépet.
A tolom-vonom kétmotoros elrendezést már a II. világháborúban is kipróbálták (Dornier Do-335), de nem terjedt el. A Skymaster 1962 augusztusában repült először 336-os jelzéssel. Ennek még merev futói voltak. 1965 februárjában kezdték gyártani a behúzható futós 337-est. Az amerikai légierő gyorsan lecsapott rá és nagy számban küldtek belőle a vietnámi frontra. Kezdetben a katonai gépek csak festésükben különböztek a civilektől. Kétféle katonai változatot használtak Vietnámban. Az O-2A-t FAC (Forward Air Controller, Előretolt Légi Irányító) feladatokra használták. Új rádióberendezéseket, megerősített szárnyakat (2-2 felfüggesztési ponttal) és plussz ablakokat kapott (egyet a tetőre, egyet a jobb oldali ajtóra). A felfüggesztési pontokra rakétákat, célmegjelölőket és géppuskakonténert lehet pakolni. Az O-2B-t a pszichológiai hadviselésben használták. Hangszórókat szereltek az oldalára és győzködték az ellent a harc reménytelenségéről. :) A B változat kialakításában megegyezett a civil gépekkel. Összesen 23 ország használta az O-2A-t. Manapság az amerikai légierő a bombázólőtereken alkalmazza. Ezenkívül az erdőtüzeket oltó Fire Bomber-ek irányítására használják őket.
Az O-2-est nem sok cég adta ki makettként. Az Arii és a Testors makettek még kaphatók. A Testors-t választottam a méretarány, az ár és a kíváncsiság miatt. Hozzájutni itthon nem nagyon lehet (én nem találtam), ezért a greatmodels.com-ról rendeltem. Postaköltséggel együtt kb. 2500 Ft-ot kóstál.
Ez az első találkozásom Testors makettel. A makettről készült fotóval díszített, izléses dobozt kinyitva már az első pillantásra elállt a lélegzetem. Na nem a gyönyörűségtől, hanem attól, hogy az öntőkeretek csomagolásának ragasztószalagja rá volt ragadva az egyébként szép matricalapra. Szerencsére nagyobb sérülés nélkül megszabadítottam tőle. Ezután szemügyre vettem a doboz tartalmát.
Egy 11 (+1 reklám) oldalas A4-méretű füzetecske - az eredeti gép fekete-fehér fotóival illusztrált összerakási útmutató. Első ránézésre igényes, profi munka.
Egy nejlonzacskó, benne négy világosszürke és egy külön zacsiba csomagolt átlátszó öntőkeret.
Az alkatrészeken található némi egészen vékony sorja, de nem vészes. A panelvonalak vésettek, a szegecselés domború. A pilótafülke ilyen méretarányban spártaian egyszerű, feljavítást igényel. Motorok nincsenek, de kapunk kétféle légcsavart. A futóművek és az aknák sincsenek részletezve. De ez a gép úgyis behúzott futókkal igazán szép. Fegyverzetként két géppuskakonténert és kétszer két célmegjelölő rakétát kapunk.
Kétfajta gép festési leírása és matricája áll a rendelkezésünkre. Egy 1969-ben dél-vietnámban szolgáló vagy egy 1989-es tengerészeti változatot építhetünk.
Összességében egy árának megfelelő kidolgozottságú makett, ami dobozból megépítve is szép, de egy kis plusszmunkával még szebbé tehető.
Szász Róbert
|