Sci-Fi
Fodor Csaba   Mráz/Nitra VT-52 tn I, KoraModels 7236, 1:72

A mosonmagyaróvári versenyen szereztem be ezt a készletet, az itthoni ár harmadáért. A cseh eladóval ugyan volt némi kommunikációs probléma (csak csehül beszélt), de végül is megegyeztünk az árban.

Ezt a vitorlázógépet korábban nem ismertem, de már a vásárláskor ismerősnek tűntek a vonalai. Otthon némi kutakodás után kiderült, hogy jól gondoltam. A gép ugyanis a Hans Jacobs által tervezett legendás DFS Kranich kétüléses vitorlázógép csehszlovák változata. A Kranichot több országban is gyártották. Összesen több mint 400 példány készült el. Az első gép 1935-ben készült el, de a típust egészen az ötvenes évek végéig használták. A maga korában fantasztikus teljesítménnyel bírt, amit a géppel elért számos rekord is bizonyít. A géppel elért legjobb eredmények: 50 óra 15 perces időtartam rekord (1938), az első 300 km feletti távrepülés kétüléses géppel (1936), 11410 méteres (!) magassági rekord (1940). A sort még hosszan lehetne folytatni... A gép pár példánya még ma is repül, és a veterán repülő találkozók kedvencei közé tartozik.

Pár szó az eredeti gépről. Teljesen faépítésű kétüléses vitorlázógép. Eredetileg a növendékek repülőtudásának ellenőrzésére szánták, de rengeteg más célra is használták. Jellegzetes, nagyfesztávolságú (18 méter) sirályszárnya van, nagyméretű csűrőlapokkal és zuhanóféklapokkal. Beépített futóművel nem rendelkezett. A felszállás ledobható futókerékpárral, a leszállás pedig a törzs alján lévő csúszótalpra történt (hasonló mint pl. a Me-163-nál).

Most nézzük a "lényeget"! A makett egy aprócska (10*10*2 cm) dobozban van. A doboztető grafikája egyszerű, de ennek ellenére nagyon szép. A dobozban 12 műgyanta, 26 maratott réz és 1 vákuumformázott alkatrészt találunk. A műgyanta alkatrészek gyönyörűek (bár egy-két apróbb buborék látható), nagyon jól ábrázolják a gép vászonborítását. A törzsvég kicsit ferde volt, de meleg vízben ez könnyen javítható volt. Az apróbb alkatrészek is szépek, de a mellékelt botkormányok és a Venturi-cső helyett érdemes újat készíteni. A maratott alkatrészek között hevedereket, műszerfalakat, oldalkormány-pedálokat és zuhanóféklapokat találunk. A matricalapon egy krémszínű csehszlovák géphez kapunk jelzéseket.

Eddig minden szép és jó volt, nézzük meg részletesebben az alkatrészeket. Sajnos így már nem olyan szép a készlet. A kabintető szép, de az első méréseim szerint a hátsó résznél nem fog pontosan illeszkedni a törzshöz. Remélem rosszul mértem... :) Az útmutatón szerepel 4 alkatrész, amit nem találtam a dobozban. Négy egyforma kb. 2*4 mm-es átlátszó műanyag lapról van szó, amelyek a szárnytőhöz kerülnek. Egyszerű lesz pótolni őket, de azért idegesítő a hiányzó alkatrész...

A törzs alakja szemből nézve nem jó. A szárnybekötések nem ugyarra a pozícióra kerültek a törzs két oldalán. Reszelővel lehet segíteni a problémán, de majd építés közben derül ki, hogy mennyire sikerült helyrehozni a hibát. A szárazpróbák alapján nem reménytelen a dolog. A maratások között megtaláljuk a négy féklapot is. Ügyelni kell rájuk, mert ha matricázás előtt nyitott állapotban beépítjük őket, akkor útban lesznek. Az útmutató nem túl bőbeszédű, semmit nem tudunk meg belőle az eredeti gépről. A kabinbelső színéről, a részletekről sem kapunk semmi információt.

Még nem kezdtem el az építést, de már várom, hogy belevágjak. Én szeretnék diorámát építeni belőle. A készlet a hibái ellenére nagyon szép, de sok munka kell ahhoz, hogy igazán szép gép épüljön belőle. Ezért nem ajánlható kezdőknek.

Fodor Csaba