A gép
Makettünk eredetijével Günther Scholtz őrnagy, az I. osztályú Vaskereszt tulajdonosa repült a III/JG 5 kötelékében. Scholtz az utóbbi évtizedekben alezredesi nyugdíját háborús témájú litográfiák szignálásával egészítette ki.
A makett
Az Academy makettje sem éppen új a nap alatt, de a korai Matchbox és Revell kitekhez képest nagyon részletes kidolgozású, vésett panelezésű, és nincs tele szegecseléssel, mint az egy generációval korábbi gyártmányok. Ezzel el is mondtunk minden jót a makettről, amely fenti előnyei mellett számos hibától szenved. A vízszintes vezérsíkok kilépőélén némi csiszolással segíthetünk, mert a makettel ellentétben az eredetin a kilépőél nem merőleges a gép hossztengelyére, hanem egész kissé előrenyilazott. Csiszolni kell az élethűség érdekében a szárny alatti légbeömlőkön is. Nem sokat segíthetünk viszont a túlságosan alacsony kabintetőn, amely ha a valóságban is ilyen lett volna, a pilóta alig látott volna valamit előre a Messer amúgy sem bálterem méretű kabinjából. Hasonlóan szembetűnő, durva hiba az, hogy a motor fölötti puskavályúk lecsúsztak a motorburkolat tetejéről az oldalára.
Korábban csak Waldemar Wübke E-3-asához mellékelt az Academy matricát, az utóbbi időben, kihasználva, hogy a kithez amúgyis kétféle kabintetőt adnak, összesen három ász gépeihez kapunk szép nyomású matricát. Akár a Hellernél, itt is kapunk kétféle orrkúpot és trópusi szűrőt, póttartályt és bombát, úgyhogy az E-3 - E-7 sorozat több változatát is megépíthetjük. Az Academy matricákat másra akarván felhasználni, egy ősrégi matricalapról, a Techmod első termékei közül választottam Scholtz matricáit. (A lapot még Kassán vettem, a Dóm melletti makettezőboltan, amely a hazai ínséges időkben a kelet- és észak-magyarországi makettezők egyik Mekkája volt. Ma már nem létezik; a fő utcai drága ingatlanok másra kellenek, nem ilyen gyerekes dolgokra, mint a makettezés.) Scholtz jelzéseivel gyártja a Heller is 1:72-es E változatát.
Az építés viszonylag egyszerű, a fenti hibák részleges javítása után a logikus bontásban kapott alkatrészek jól illeszkedtek. Ami a festést illeti, itt is megvannak azok a dilemmák, amelyek sok más német gépnél. Egyes források szerint a világos felületek - az orrkúpon, a motor alatt és az oldalkormányon - nem fehérek, hanem sárgák. A Hasegawa például a Luftwaffe Experten sorozatában sárga festést ír elő, ráadásul a gépet hegyes orral ábrázolja. Nem lévén színes képem a gépről, a Techmod és a Heller által javallott fehér szín mellett maradtam.
Vraukó Tamás
|