Messerschmitt Me163B Komet - tandem építés
Bevezetõ
Mint az korábban a nyomtatott médiában vagy az Interneten
megjelent írásaimból is kitünhet, általában
nagy hangsúlyt fordítok a makettjeim feljavítására.
Szinte kizárólag saját magam készítem el
ezeket a feljavításokat, de sokunk számára ez az
út vagy egyáltalán a feljavítások makettbe
történõ beépítése nem megoldható.
Bár ez a cikk a festési elõkészületeket és
a festési fázisokat meglehetõsen részletesen mutatja
be, de sajnos mégsem olyan részletes, mint az egy személyes
prezentáció során lehetséges. Bár talán
ez utóbbi sem lehetetlen, hisz õsszel egy érdekesnek igérkezõ
makettes találkozó lesz Hévízen, melyen egy nagylelkû
felkérés követketében én is megoszthatom makettezõi
tapasztalatomat a hallgatósággal.
A makett
Mostani írásomban két, azonos makettet szeretnék
bemutatni. Ezek az 1:48 -as méretarányú Messerschmitt Me163B
Komet makettek a Revelltõl: az egyik egy korai, nullszériás
változat, a másik egy késõi, sorozatgyárott
változat. Errõl a makettrõl már korábban
írtam a Promodell 2003/5. számában megjelent cikkemben.
Így a mostani írásomban nem a két makettbe beépített
több mint háromszáz feljavítás beépítésérõl
írnák, hanem egy sokkal inkább "emberközeli"
témáról, ezeknek a maketteknek a festésérõl,
festési technikáiról.
Elõkészületek
Festés elõtt minden nyított részt, amit a festékrétegtõl
óvni kell, ki kell maszkolni. Maszkoláshoz most Tamiya maszkoló
szalagot használtam. Elõször kb. 1 mm -es csíkokat
vágok a szalagból és ezt a szalagot használom a
maszkolandó felületek körberagasztására. Miután
ezzel kész vagyok, nagyobb darab Tamiya szalagokkal kitöltöm
a szabadon maradt területeket. Néha ezeket a nagyobb darabokat felragasztás
elõtt méretre és formára vágom, hogy a felületeken
pontosan, tûllógás nélkül takarjanak. Máskor
csak úgy szemre vágok egy darabot, felragasztom, és a felületen
vágom le a felesleget körömvágó ollóval,
miután a szalag végét kicsit megemelem.
Kabin és kabintetõ maszkolása Tamiya szalaggal.
Miután a maszkolással megvagyok, a makettet átmosom langyos
mosogatószeres vízzel és félrerakom száradni.
Én ilyenkor kb. egy napot várok, mert a sarkokból, mélyedésekbõl
nehezen szárad ki a víz. Festéskor meg kellemetlen meglepetéseket
okozhat az elõjövõ víz, ha nagyon akarunk sietni.
A száradást megkönnyítendõ, a felületeken
összegyûlt nagyobb vízcseppeket zsebkendõvel fel szoktam
itatni. Ilyenkor a zsebkendõt csak hozzáérintem a vízcsepphez,
nem dörgölöm vele a felületet. Ha száradás
közben valami szösz, piszok száll a makettre, nem kell megijedni.
Festés elõtt ezeket le lehet még fújni, vagy óvatosan
lesöpörni egy puha szõrû ecsettel. Néha csak H-100
-as hígítóval átitatott zsebkendõvel mosom
át a makett felületét, de azt csak vészesetben ajánlom.
Miután a felülteteket letisztítottam, felfújtam az
Alclad II alumínium festéket, majd száradás után
a paneleket maszkoltam.
A késõi verziójú Kometemen a törzs alján
a krém színû alapozófestéket (vagy a valami
késõi formulás RLM76 vagy más álcázó
szín is letetett) eredetileg mint alsó álcázószínt
is használták. Ezt késõbb helyenként átfestették
RLM76 színnel. Jobb szín híján ezt a krém
színt RLM79 sand, sárga és fehér szinekbõl
kevertem ki.(Késõbb ezt a krém színt világosítanom
kellett, mert az eredeti árnyalat túl sötétre sikerült.)
Már ekkor tudtam, hogy az összes kevert színre késõbb
lehet hogy szükségem lesz, így a festés után
megmaradt festéket Kinder tojásokban félreraktam. Ezek
a tartalékok jól jöttek, amikor késõbb itt-ott
javítanom kellett a festést.
Ezután következett az RLM76 szín felhordása,
ami a korai változatnál az összes alsó felületet,
a késõinél csak a szárnyakat és a törzs
egy-egy paneljait érintett. A csúszótalpakat feketére
kellett festenem, de fekete szín helyett én egy sötétszürke
alapot festettem fel rájuk. Késõbb ezt az alapot mûvész
olajfestékkel, fekete és barna árnyalatokkal tovább
sötétítettem, koszoltam.
Az alsó világos szinek festésénél
az alapszineket elõször kb. 5% -ban fehérrel világosítva
festettem fel a felületekre. Majd ezután a panelvonalakat eredeti
alapszínnel fújtam végig, majd a panelek szélétõl
befelé finoman beködöltem ezzel színnel. Így
az egyes panelek színei nem homogének, hanem közepük
felé világosodnak ... ami egy sokkal látványosabb
hatást ad a makettnek.
A fenti képen a szárny még csak egy homogén világosított
RLM76 színû festékréteget kapott, míg a lenti
képen a leírt módon megfújt átmenetek egy
sokkal realisztikusabb, koszosabb hatást kölcsönöznek
a makettnek.
A késõi Kometemen úgy döntöttem,
hogy lenyitom a féklapot. A féklap által takart rész
a szárny alján valamennyire védve volt a külsõ
hatásoktól, így azt telibe fújtam sima RLM76 színnel.
A maszkoláshoz Tamiya szalagot és PostIt ragadós jegyzetlapot
használtam.
Ezután következett a korai Komet törzsének foltozása
RLM75 színnel. Legtöbbje ezeknek a foltoknak takarva lesz a késõbb
felvitt RLM82/83 szinekkel, de az itt-ott kikandikáló sötétszürke
foltok mégiscsak egy pluszt adnak a makett összhatásához.
Miután végeztem az alsó alapszinek felhordásával,
következett a felsõk közül a legvilágosabb, azaz
az RLM82 szín. Itt most világosítás nélkül
festettem fel az alapszínt, majd a panelek közepét fújtam
meg a fehérrel világosított árnyalattal. Ha világosított
szín túlságosan elüt az alaptól (mint a lenti
bal oldali képen), nem kell megijedni. Még nyugodtan rá
lehet finoman ködölni az alapszínnel. Amint a lenti jobb oldali
képen látszik, miután megvoltam a panelek közének
fakításával, a légáramlattal párhuzamosan
az alapszínnel belehúzgáltam csíkokat a festésbe.
Az alapszín helyett lehet használni nagyon felhígított
világos vagy sötét barnát vagy bármi olyan
színt, ami passzol összhatásban a makettünk álcázó
mintájához.
Az RLM82 után jött az RLM81. Ennél a színnél
viszont megint a világosított alapszínt vittem fel elõször,
majd utána az eredeti RLM81 -et.
A bal oldali szárny, az álcázó szinek
felhordása után. Bár a fotó nem a legjobb, mégis
talán látszik, hogy az ívelõlap festése egy
picit halványabb a szárny többi részétõl.
Ezt azért festettem így, mert a vászonnal borított
felületek látványosan hamarabb fakultak ki mint pl. a fémmel
(vagy ez esetben fával) borítottak.
Az álcázó mintához használt
Gunze akril festékek szineivel általában meg vagyok elégedve.
De az üvegbõl kifújt RLM83 sötétzöldet túl
sötétnek találtam, így kb. 20% sima zöldet kevertem
hozzá. Ennek a színnek a felvitele az RLM76/81 -hez hasonlóan
történt.
Sajnos a legnagyobb elõvigyázatosságom ellenére
is sikerült a Tamiya szalagnak feltépnie a korábban felvitt
Alclad alumínium színt. Ezért a sérült részrõl
a maradék festéket lekapartam, majd maszkolás után
újra festettem az alumíniumot.
A korai Kometemen a kerékfelnik érdekes fehér-piros pepita
szineket kaptak. A matricalapon megtalálhatóak ezek a jelzések,
de kis pluszmunkával magam is fel tudtam festeni a szineket. A pepita
megfestéséhez ismét Tamiya szalagot használtam.
Sajnos a gumiabroncs festésénél Microscale folyékony
maszkolóját használtam, ami a maszk eltávolításakor
szépen feltépdeste az alatta levõ festéket. Ez a
termék eddig elég sok csalódást okozott korábban,
én csak azért tartottam még eddig meg, mert nincs benne
ammónia. Ugyanis az általam elõszeretettel használt
Future akril lakkot beopálosítja az ammónia, ezt a maszkoló
folyadékot viszont nyugodtan tudom használni ilyen felületeken
is.
Az alapszinek felhordása után már kezd pofásodni
a makett...
A makett fényes lakkozása után következett a maticázás,
amihez Gunze matricafeszítõt használtam. Ezzel a folyadékkal
viszont óvatosan kell bánni, mert ha a festett felületen
nagyobb cseppben összeáll, akkor a folyadék az alatta levõ
festéket megmarhatja. Matricázás után egy újabb
réteg fényes lakk következett, majd a végleges fényt
adó sejem vagy matt lakkozás.
A makettek festését egyedivé tevõ javítások
imitálását ezután végeztem el. Gunze akril
festékekbõl vörösalapozó és egy világos
szürkés-krém színt kevertem ki és azokat használtam
a javításoknál. Elõbbi színt húzott
szállal, utóbbit 3-nullás ecsettel vittem fel a makettre.
A panelvonalakat fekete és égetett umbra olajfestékek
keverékével futtattam be. A befuttatáshoz a festéket
jól fel szoktam hígítani, kb. 1 egység festékhez
10 egység hígítót keverek. A befuttatás után
helyenként elõfordulhat hogy túl erõs lesz egy vonal.
Ilyenkor hígítós ecsettel kimosok egy kicsit a befolyató
festékbõl - persze még annak száradása elõtt.
Egyéb olaj, piszoknyomokat nem jelenítettem meg a maketten, kivéve
a késõi Komet bal oldali töltõnyílásnál.
Itt az archív fotókon is jól megfigyelhetõ megfolyások
voltak. A törzsön itt-ott finoman koptatásokat végeztem
el ezüst és világoszölt ceruzákkal.
Említést érdemelhet a korai Komet verzió orrán
levõ fehér szegélyes piros festés. Ezt is Tamiya
szalag felhasználásával festettem fel. Elõször
az orrot fehérre festettem, majd maszkolás után fújtam
meg a pirosat. Miután ezzel megvoltam, újabb maszkolás
következett, majd az álcázó mina megfestése.
A maszkolásnál fontos, hogy vékony csíkokat vágjunk,
és újjunkkal jól simítsuk rá a maszkolót
a felületre, nehogy aláfújódjon a festék. Nem
baj, ha elsõre nem sikerül szépen körbemaszkolni az
ívet. Nekem is 3-4 -ik alkalomra lett jó. Ha a maszkolás
után nem tudunk egybõl nekiállni festeni, akkor a legközelebbi
alkalommal érdemes a Tamiya szalagot még egyszer finoman a felületre
rásimítani az újjunkkal vagy egy fültisztítóva,
mert néha hajlamos az ívelt felületekrõl felválni..
Köszönetnyilvánítás
Köszönöm Brassai Károlynak, hogy Komet makettjét
rendelkezésemre bocsájtotta; Tóth Zoltánnak, Fülöp
Sándornak a kutatómunkában, Tóth Péternek
az egyedi matricák legyártásában nyújtott
segítséget. Nélkülük talán nem készülhettek
volna ezek a makettek.
Referenciák
AJPress: Me163 Komet
Aero Detail: Me163, He162
Me163B-0 W.Nr. 191907
Me163B-1"Fehér 54"
Kormos Péter 2006.08.30
|