Sci-Fi
Kormos Péter:   Messerschmitt Me163B Komet - tandem építés, Revell 1:48

Messerschmitt Me163B Komet - tandem építés

Bevezetõ

Mint az korábban a nyomtatott médiában vagy az Interneten megjelent írásaimból is kitünhet, általában nagy hangsúlyt fordítok a makettjeim feljavítására. Szinte kizárólag saját magam készítem el ezeket a feljavításokat, de sokunk számára ez az út vagy egyáltalán a feljavítások makettbe történõ beépítése nem megoldható.
Bár ez a cikk a festési elõkészületeket és a festési fázisokat meglehetõsen részletesen mutatja be, de sajnos mégsem olyan részletes, mint az egy személyes prezentáció során lehetséges. Bár talán ez utóbbi sem lehetetlen, hisz õsszel egy érdekesnek igérkezõ makettes találkozó lesz Hévízen, melyen egy nagylelkû felkérés követketében én is megoszthatom makettezõi tapasztalatomat a hallgatósággal.

A makett

Mostani írásomban két, azonos makettet szeretnék bemutatni. Ezek az 1:48 -as méretarányú Messerschmitt Me163B Komet makettek a Revelltõl: az egyik egy korai, nullszériás változat, a másik egy késõi, sorozatgyárott változat. Errõl a makettrõl már korábban írtam a Promodell 2003/5. számában megjelent cikkemben. Így a mostani írásomban nem a két makettbe beépített több mint háromszáz feljavítás beépítésérõl írnák, hanem egy sokkal inkább "emberközeli" témáról, ezeknek a maketteknek a festésérõl, festési technikáiról.

Elõkészületek

Festés elõtt minden nyított részt, amit a festékrétegtõl óvni kell, ki kell maszkolni. Maszkoláshoz most Tamiya maszkoló szalagot használtam. Elõször kb. 1 mm -es csíkokat vágok a szalagból és ezt a szalagot használom a maszkolandó felületek körberagasztására. Miután ezzel kész vagyok, nagyobb darab Tamiya szalagokkal kitöltöm a szabadon maradt területeket. Néha ezeket a nagyobb darabokat felragasztás elõtt méretre és formára vágom, hogy a felületeken pontosan, tûllógás nélkül takarjanak. Máskor csak úgy szemre vágok egy darabot, felragasztom, és a felületen vágom le a felesleget körömvágó ollóval, miután a szalag végét kicsit megemelem.


Kabin és kabintetõ maszkolása Tamiya szalaggal.

Miután a maszkolással megvagyok, a makettet átmosom langyos mosogatószeres vízzel és félrerakom száradni. Én ilyenkor kb. egy napot várok, mert a sarkokból, mélyedésekbõl nehezen szárad ki a víz. Festéskor meg kellemetlen meglepetéseket okozhat az elõjövõ víz, ha nagyon akarunk sietni. A száradást megkönnyítendõ, a felületeken összegyûlt nagyobb vízcseppeket zsebkendõvel fel szoktam itatni. Ilyenkor a zsebkendõt csak hozzáérintem a vízcsepphez, nem dörgölöm vele a felületet. Ha száradás közben valami szösz, piszok száll a makettre, nem kell megijedni. Festés elõtt ezeket le lehet még fújni, vagy óvatosan lesöpörni egy puha szõrû ecsettel. Néha csak H-100 -as hígítóval átitatott zsebkendõvel mosom át a makett felületét, de azt csak vészesetben ajánlom.

Miután a felülteteket letisztítottam, felfújtam az Alclad II alumínium festéket, majd száradás után a paneleket maszkoltam.

A késõi verziójú Kometemen a törzs alján a krém színû alapozófestéket (vagy a valami késõi formulás RLM76 vagy más álcázó szín is letetett) eredetileg mint alsó álcázószínt is használták. Ezt késõbb helyenként átfestették RLM76 színnel. Jobb szín híján ezt a krém színt RLM79 sand, sárga és fehér szinekbõl kevertem ki.(Késõbb ezt a krém színt világosítanom kellett, mert az eredeti árnyalat túl sötétre sikerült.)
Már ekkor tudtam, hogy az összes kevert színre késõbb lehet hogy szükségem lesz, így a festés után megmaradt festéket Kinder tojásokban félreraktam. Ezek a tartalékok jól jöttek, amikor késõbb itt-ott javítanom kellett a festést.

Ezután következett az RLM76 szín felhordása, ami a korai változatnál az összes alsó felületet, a késõinél csak a szárnyakat és a törzs egy-egy paneljait érintett. A csúszótalpakat feketére kellett festenem, de fekete szín helyett én egy sötétszürke alapot festettem fel rájuk. Késõbb ezt az alapot mûvész olajfestékkel, fekete és barna árnyalatokkal tovább sötétítettem, koszoltam.

Az alsó világos szinek festésénél az alapszineket elõször kb. 5% -ban fehérrel világosítva festettem fel a felületekre. Majd ezután a panelvonalakat eredeti alapszínnel fújtam végig, majd a panelek szélétõl befelé finoman beködöltem ezzel színnel. Így az egyes panelek színei nem homogének, hanem közepük felé világosodnak ... ami egy sokkal látványosabb hatást ad a makettnek.

A fenti képen a szárny még csak egy homogén világosított RLM76 színû festékréteget kapott, míg a lenti képen a leírt módon megfújt átmenetek egy sokkal realisztikusabb, koszosabb hatást kölcsönöznek a makettnek.

A késõi Kometemen úgy döntöttem, hogy lenyitom a féklapot. A féklap által takart rész a szárny alján valamennyire védve volt a külsõ hatásoktól, így azt telibe fújtam sima RLM76 színnel. A maszkoláshoz Tamiya szalagot és PostIt ragadós jegyzetlapot használtam.

Ezután következett a korai Komet törzsének foltozása RLM75 színnel. Legtöbbje ezeknek a foltoknak takarva lesz a késõbb felvitt RLM82/83 szinekkel, de az itt-ott kikandikáló sötétszürke foltok mégiscsak egy pluszt adnak a makett összhatásához.

Miután végeztem az alsó alapszinek felhordásával, következett a felsõk közül a legvilágosabb, azaz az RLM82 szín. Itt most világosítás nélkül festettem fel az alapszínt, majd a panelek közepét fújtam meg a fehérrel világosított árnyalattal. Ha világosított szín túlságosan elüt az alaptól (mint a lenti bal oldali képen), nem kell megijedni. Még nyugodtan rá lehet finoman ködölni az alapszínnel. Amint a lenti jobb oldali képen látszik, miután megvoltam a panelek közének fakításával, a légáramlattal párhuzamosan az alapszínnel belehúzgáltam csíkokat a festésbe. Az alapszín helyett lehet használni nagyon felhígított világos vagy sötét barnát vagy bármi olyan színt, ami passzol összhatásban a makettünk álcázó mintájához.

Az RLM82 után jött az RLM81. Ennél a színnél viszont megint a világosított alapszínt vittem fel elõször, majd utána az eredeti RLM81 -et.

A bal oldali szárny, az álcázó szinek felhordása után. Bár a fotó nem a legjobb, mégis talán látszik, hogy az ívelõlap festése egy picit halványabb a szárny többi részétõl. Ezt azért festettem így, mert a vászonnal borított felületek látványosan hamarabb fakultak ki mint pl. a fémmel (vagy ez esetben fával) borítottak.

Az álcázó mintához használt Gunze akril festékek szineivel általában meg vagyok elégedve. De az üvegbõl kifújt RLM83 sötétzöldet túl sötétnek találtam, így kb. 20% sima zöldet kevertem hozzá. Ennek a színnek a felvitele az RLM76/81 -hez hasonlóan történt.

Sajnos a legnagyobb elõvigyázatosságom ellenére is sikerült a Tamiya szalagnak feltépnie a korábban felvitt Alclad alumínium színt. Ezért a sérült részrõl a maradék festéket lekapartam, majd maszkolás után újra festettem az alumíniumot.

A korai Kometemen a kerékfelnik érdekes fehér-piros pepita szineket kaptak. A matricalapon megtalálhatóak ezek a jelzések, de kis pluszmunkával magam is fel tudtam festeni a szineket. A pepita megfestéséhez ismét Tamiya szalagot használtam. Sajnos a gumiabroncs festésénél Microscale folyékony maszkolóját használtam, ami a maszk eltávolításakor szépen feltépdeste az alatta levõ festéket. Ez a termék eddig elég sok csalódást okozott korábban, én csak azért tartottam még eddig meg, mert nincs benne ammónia. Ugyanis az általam elõszeretettel használt Future akril lakkot beopálosítja az ammónia, ezt a maszkoló folyadékot viszont nyugodtan tudom használni ilyen felületeken is.

Az alapszinek felhordása után már kezd pofásodni a makett...

A makett fényes lakkozása után következett a maticázás, amihez Gunze matricafeszítõt használtam. Ezzel a folyadékkal viszont óvatosan kell bánni, mert ha a festett felületen nagyobb cseppben összeáll, akkor a folyadék az alatta levõ festéket megmarhatja. Matricázás után egy újabb réteg fényes lakk következett, majd a végleges fényt adó sejem vagy matt lakkozás.
A makettek festését egyedivé tevõ javítások imitálását ezután végeztem el. Gunze akril festékekbõl vörösalapozó és egy világos szürkés-krém színt kevertem ki és azokat használtam a javításoknál. Elõbbi színt húzott szállal, utóbbit 3-nullás ecsettel vittem fel a makettre.

A panelvonalakat fekete és égetett umbra olajfestékek keverékével futtattam be. A befuttatáshoz a festéket jól fel szoktam hígítani, kb. 1 egység festékhez 10 egység hígítót keverek. A befuttatás után helyenként elõfordulhat hogy túl erõs lesz egy vonal. Ilyenkor hígítós ecsettel kimosok egy kicsit a befolyató festékbõl - persze még annak száradása elõtt. Egyéb olaj, piszoknyomokat nem jelenítettem meg a maketten, kivéve a késõi Komet bal oldali töltõnyílásnál. Itt az archív fotókon is jól megfigyelhetõ megfolyások voltak. A törzsön itt-ott finoman koptatásokat végeztem el ezüst és világoszölt ceruzákkal.

Említést érdemelhet a korai Komet verzió orrán levõ fehér szegélyes piros festés. Ezt is Tamiya szalag felhasználásával festettem fel. Elõször az orrot fehérre festettem, majd maszkolás után fújtam meg a pirosat. Miután ezzel megvoltam, újabb maszkolás következett, majd az álcázó mina megfestése. A maszkolásnál fontos, hogy vékony csíkokat vágjunk, és újjunkkal jól simítsuk rá a maszkolót a felületre, nehogy aláfújódjon a festék. Nem baj, ha elsõre nem sikerül szépen körbemaszkolni az ívet. Nekem is 3-4 -ik alkalomra lett jó. Ha a maszkolás után nem tudunk egybõl nekiállni festeni, akkor a legközelebbi alkalommal érdemes a Tamiya szalagot még egyszer finoman a felületre rásimítani az újjunkkal vagy egy fültisztítóva, mert néha hajlamos az ívelt felületekrõl felválni..

Köszönetnyilvánítás

Köszönöm Brassai Károlynak, hogy Komet makettjét rendelkezésemre bocsájtotta; Tóth Zoltánnak, Fülöp Sándornak a kutatómunkában, Tóth Péternek az egyedi matricák legyártásában nyújtott segítséget. Nélkülük talán nem készülhettek volna ezek a makettek.

Referenciák

AJPress: Me163 Komet
Aero Detail: Me163, He162

 

Me163B-0 W.Nr. 191907

Me163B-1"Fehér 54"

Kormos Péter
2006.08.30