Sci-Fi
Pintér György   Mig-19 PM, Bilek, 1:72

Aki korábban megpróbálta megépíteni a hazánkban is előfordult 19-es variációt, annak mindenféle praktikákat kellett ismernie, amivel a KP által legyártott S variáció alaposan eltérő formáit kellett PM-é varázsolni. /Ahogy én is megpróbáltam egy MiG-17PF orrának átszabásával./ No ennek a gondnak vet véget a cseh gyártó.

70 körüli alkatrészből lehet megépíteni a makettet. Az alkatrészek ugyanis a P, illetve az S variáció egyes elemeit is tartalmazzák. A készlet bontása a MiG-21-családnál megismert általános alap /ami minden 19-es esetében azonos/ - külön helyekre öntött eltérő alkatrészek tömege. /Ezeket aztán a szerelési útmutatón szétválogatják és a nemkívánatosakat áthúzzák a rajzon.

No, akkor a makettről. A doboz rajzán kétségtelenül egy NDK-s vadászgép rajza látható. A doboz oldalán az elkészíthető variációk között gyanús, 1974 lajstromszámmal egy magyar felségjelű 19-es látható. Aki tisztában van a magyar gyakorlattal, az tudja, hogy ilyen számokat nem viselnek hadrendbe állított gépek. 1974-es számmal esetleg egy haditechnikai parkba, vagy játszótérre "telepített", szomorú sorsú gép építhető csillagos magyar felségjelekkel. No, a matricalapon a magyar jelzésnek nyoma sincs! Egy bolgár felségjelzéssor áll rendelkezésre. Meg egy csehszlovák, egy lengyel, egy szovjet, illetve egy NDK-beli gép megépítése lehetséges.

A PM teljesen eltérő - radart tartalmazó - orr-részét külön öntvényként kapjuk meg. Az átlátszó alkatrésznek nem csak a neve átlátszó! Maguk a műanyag alkatrészek diszkréten vésettek, szép felületűek- talán túl szépek - sehol egy szegecs, mint a KP korábbi művén. Ami az új Bilek kitek jellemzője, a futóaknák belseje is kidolgozott csakúgy, ahogy a kabin belseje is.

Illeszkedési panasz nem sok helyen volt. A szárnyak illeszkedésének alsó részén, a PM-re jellemző orr-rész illeszkedési vonalán volt szükség hajszálnyi tömítésre. A gép színe általánosan fémszín. Az ajánlottak közt nem volt terepszínű festés - persze volt, van olyan ország, ahol álcázó színekkel látták el ezt a kéthajtóműves gépet. (Pl.: Vietnamban, de azok - tudomásom szerint - nem PM-ek voltak.) A mellékelt fegyverzetből a gépágyúkat rakjuk be a maradékok dobozába az S változat orrával együtt. A PM-en ugyanis nem voltak ilyen relikviák, csak a 4 db Alkali rakéta jelentette a csapásmérő erőt. Ezt a rakétatípust szintén nem lehet megfelelő kivitelben máshonnan pótolni, esetleg műgyantából a Precíz Stúdió évekkel ezelőtti gyártmányai állnak az elszántabbak rendelkezésre. E rakétákhoz kellemesen élethű indítósíneket is adnak. Aki hozzájut megfelelő matricákhoz, az akár etióp, kubai, angolai gépet is alkothat.

Összességében a makett már régóta hiányzott a gyűjteményből. Érdeklődéssel várom a Bilek MiG-17F-jét és PF-jét.

Pintér György