Még az őskorban, fekete-fehér filmen, a klasszikussá vált "Őrjárat az égen" egyik részében pillantottam meg először a MiG-család e tagjának nálunk is repült tagját. Derék légtérőreink egy behatoló gépet fogtak el. A gépnek, az eddigi MiG-ekkel szemben két hajtóműve volt - ezzel próbált menekülni. Persze nem sikerült neki. Ekkor nem tudtam, mi az a gép, amit láttam. Később a KP makettjét megvásárolva felismertem a látottakat. Hátulról minden 19-es egyforma. Az orr-rész, na az már más tészta! De nem is ez a mai témánk, hanem a KP MiG-19S makettje, amit a jobb eladhatóság kedvéért csomagolnak Senjang F-6-ként is.
No de nézzük csak, miféle gépet kicsinyítettek le 72-ed méretére. A szovjet tervezők szerettek volna létrehozni egy olyan vadászgépet, ami önerőből át tudja lépni a hangsebességet. (Zuhanórepülésben egy MiG-17 már átlépte korábban, de az nem volt az "igazi".) Több kísérlet után, 1952-ben emelkedett a levegőbe az I-350M, majd két esztendő múlva állt a Szovjet Légierő hadrendbejébe a MiG-19. Több változatát is gyártották. Volt radarral és radar nélkül, erős gépágyúfegyverzettel és létezett csak rakétákkal felszerelt változata is. Ez utóbbi szántotta az eget magyar színekben is. (Ilyet láttam a filmen.) Ez a típus is részt vállalt többek között a Varsói Szerződés, Kuba, Egyiptom, Vietnám légterének védelmében. Vietnámban nagy tűzereje komoly veszteségetek okozott a gépágyúk elé kerülő amerikai gépeknek. Láttak már szomáli, kambodzsai, laoszi jelzéssel is ilyen gépeket. Pletykálnak 1960. május 1-én saját rakétával Powers U-2-ese mellé "körítésként" lelőtt szovjet tizenkilencesekről. Repültek a pakisztáni és a Bangla Desh-i légierőben, sőt az előbbi szolgálatban harcoltak az indiai 21-sek ellen is. Gyártották a csehszlovákok és a kínaiak is. Nálunk Knoll Gyula hajtott végre lehetetlent e típussal. A leállt hajtóművel, eldobott tégla kecsességével repülő gépet siklórepülésben lehozta, egy technikai trükk alkalmazásával visszaállítva az áramellátást.
Lássuk a makettet! Elöljáróban arról, hogy a Magyar Légierőben rendszeresített MiG-19 alapos változtatás nélkül NEM építhető meg ebből a készletből! Arra a célra a Bílek által gyártott MiG-PM (Farmer E) makett alkalmas.
Nos, a doboz tetején egy lendületesen előretörő csehszlovák MiG-et látunk. A készlet 5 átlátszónak tervezett és 43 számozott, piszkosfehér (illetve az újabb készletekben szürke) alkatrészt tartalmaz. Van szám, amelyik 12 pótlevegőnyílást jelöl. Az alkatrészek sorjásak, kellemes mennyiségű megfolyás is tapasztalható rajtuk. Némelyikből akár pótalkatrész is faragható. (Hát ja! A '70-es évek technikája. Na, mindegy!) Különös gonddal kell leválasztani az öntőkeretről a főfutók szárait. Hajlamosak a törésre. A gépágyúk kissé vaskosabbak a kelleténél. A póttartályok illesztéseit elég sokáig kell csiszolgatni, míg összetalálkoznak. A kettős hajtóműkiömlőre mindenképpen fel kell rakni az utánégető koszorúkat. Az egész csonk azonban komoly közelharc útján kerülhet fel a törzs végére. A törzs felső vonalában a gerinc érintkezése sem mindig tökéletes.
A pilótafigurát onnan lehet felismerni, hogy nem hasonlít más alkatrészhez. A fülke berendezéséről nem lehet kétkötetes regény írni, mert nagyjából négy betűvel elintézhető: nincs. Egyszerűen nincs és kész. Kapunk egy inkább meghajlított gyúródeszkához hasonló idomot. Ez volna a katapultülés és egy matricázható panel. Mindez a levegőben lóg. Az orrban jó nagy helyet hagytak a súlynak, ami az orrkerekére állítja a gépet. Fegyverzetként két nem irányított rakétákat tartalmazó blokkot kapunk.
A mellékelt leírás ékes cseh nyelven készült. Egy fia egyéb nyelvű szöveget sem sikerült felfedeznem. (Elképzelhető, hogy az új, Kopro csomagolásban kapott egyéb nyelvű szöveget is. Itt egyiptomi és pakisztáni gép a nyerő és a szovjet eredetre utaló, "gyanús" MiG-rövidítés helyére is a "nyugatibbnak" tűnő F került.) A rajzok és a matricák egy csehszlovák és egy pakisztáni, valamint egy szovjet gép megépítését támogatják. A színeket csak megnevezik, de kódokról szó sincs. A pakisztáni gép tereptarka, a két másik fémszínű, a csehszlovák gép szárnyvégei pirosak. (Ez a gép szerepel a doboz grafikáján is.)
A matricák elfogadhatóak. Figyelem! A csehszlovák jelzések esetén a függőleges vezérsíkon a kék szín mutat mindig a repülés irányába és a fehér van felül! A szárnyakon ugyanez a helyzet. A fehér mindig a szárnyvégek, a kék mindig a repülési irányba mutat! Ez minden cseh és csehszlovák gépre érvényes, amely a kör alakú, három cikkre bontott felségjelet viseli.
Én nem a felsoroltakból választottam, hanem egy vietnámi gépet készítettem el. A számokat összeszedtem a maradék-dobozból, felségjeleim voltak. Egy korábbi M&M-ben pedig kellemes rajzot találtam. Így készült el 6041-es lajstromszámú, vietnámi MiG-19.
Létezett, a 19-es esetében kétüléses, gyakorló változat is. Ezt a kínaiak gyártották, JJ-6 / FT-6 jelzéssel. Ennek gyári makettjével még nem találkoztam. A Dél- és Kelet-Ázsiában szolgálatban álló MiG-ek szerelmeseinek megér egy átalakítást.
(A makettet ábrázoló kép NEM az én munkámat mutatja, hanem egy brno-i makettező lapról van!)
Pintér György
Gersekaráti Makettépítő Kör
|