Sci-Fi
Pintér György   MiG-21 bisz A, KP, 1:72

A világon, ha a MiG rövidítés elhangzik, az emberek többségében egy arányos, karcsú, deltaszárnyú vadászgép képe rémlik fel, a MiG-21-é. (Bár ezt a képet kezdte átalakítani a mostani MiG-sztár, a 29-es jellegzetes sziluettje.) Nos ez a gép is megérdemel pár sort (többet is!) Maga a típus az 50-es évek közepén jött létre. Egyidős nagy ellenfelével, az amerikai F-4 Phantommal. A hidegháború jellegzetes terméke ez is, az is. A szovjeteknél is felmerült az igény a kétszeres hangsebességet meghaladó vadászgépre. Így született az orosz nyelvterületen "Balalajka" névre is hallgató vadászgép, a 21-es. Jelenleg is sok ország légierejében teljesít szolgálatot. Ez a lista ugyan rövidült az idők folyamán.

Mindenhol ott volt, ahol harci cselekmények zajlottak. Első harcszerű bevetéseiket a harmadik világháborúra készülő, a Kubából jövő hírekre figyelő Varsói Szerződés repterein élte meg, jellegzetes formái ott látszottak a szétlőtt arab repülőtereken '67-ben, süvítettek Biafra egén, Ogaden felett, itt mindkét oldalon okoztak meglepetéseket az USAF pilótáinak, Vietnám (l)égiháborújában, harcoltak kubai pilóták vezetésével Angola és Mozambik területén, vagy éppen vívtak bemutató légiharcot Taszáron háromszázezer ember szemeláttára. Ugyanez a sebesség és félelmetesség mutatkozott meg 1991-ben Barcson, a kioldott kazettásbomba esetében és gyorsította meg az osztrák parlament döntését a légierő korszerűsítéséről egy Graz és Klagenfurt fölötti fordulóval. Nálunk 1999-ben repültek utoljára, ez szomorú. Ennél szomorúbb, hogy a hajdan dicső harci eszközök most is katonás rendben állva áznak, rozsdásodnak, pusztulnak a szintén szebb napokat is megélt pápai repülőtér betonján.

Nos, ez a típus, amit a leginkább szerettek a makettgyártók. Rengeteg cég, szinte minden méretarányban gyártotta le a MiG-21 szinte minden változatát. Becsléseim szerint, ha valaki úgy dönt, hogy minden gyártó összes változatát megépíti, akár csak 1:72-ben, akkor is több mint 50 géppel kéne számolnunk. (De lehet, hogy szerény a becslés.) No, most olyat kell írnom, ami elgondolkodtató. Nincs teljesen jó MiG-21 makett. (Pár héten belül kijön a legújabb, a Revell MiG-21F-13-a, arról még nem nyilatkozom!)

Leginkább az ex-csehszlovák KP gyártmánya hasonlít az igazira. Egyszerű szerkezetű, könnyen összeépíthető gép. Ennek elkészítését már Kiss Tibor leírta egy cikkében. Ez a változat egy MiG-21MF volt. Nekem azonban egy MiG-21 bisz A-ra volt szükségem.

Makettező szempontból egyetlen, látványosnak is nevezhető különbség van a két típus között. (Egyébként több is van!) Ez a javítani való a függőleges vezérsík és a törzs találkozási pontjánál látható. A gép gerincét alkotó elem rövid részen látszólag becsúszik a vezérsíkba. Nos, ezt kellene meghosszabbítani. egy jó centivel. Ehhez több lehetőség is rendelkezésünkre áll. Vagy egy tejfölös pohár méretre vágott darabkái ragasztjuk fel, vagy tömítő pasztából alakítjuk ki a kívánt részt. Én ez utóbbit csináltam. Megformáltam, lecsiszoltam, ahol kell. Nem álltam volna neki az egésznek, ha a neten nem találtam volna egy érdekes festésű bisz képét. Ezen az 1874-es számú, magyar ékjelzésű 21-es éppen felszáll. A farokrésze fehérre festve. Egy hadgyakorlat alkalmából, ha az angol szövegnek hinni lehet. Bár ez a festés engem a Szu-2 és néhány I-16-os festésére emlékeztetett, nekifogtam és elkészítettem. A fotó nem túl jó, így a fehér alapon látható jelzésekkel nem tudtam mit kezdeni. A fehérre nem festett rész a szabvány terepszínű MiG-festés. Távolról elég érdekes látványt nyújthatott, mintha hosszában elvágták volna.

Már csak az apróságok voltak hátra. Pitotcső, IFF-antennák és más, a makettet élethűbbé tevő darabok kerültek a festett felületekre. A felségjelek a Propagteam készletéből ékek, és egy korábbi számsor jegyei. Szépen mutat a fehér alapon az ék.
Aztán már nem volt más dolgom, mint hogy beírtam a nyilvántartásomba.

Pintér György
Gersekaráti Makettépítő Kör