Ez a makett a cseh(szlovák) KP terméke 61 alkatrészben elbeszélve, amit manapság Kopro néven álcáznak. A cseppet sem csinos grafikájú dobozt kinyitva az ember nem tudja: sírjon, vagy nevessen?
Nevessen, mert a makett alakhűsége és illeszkedése kifogástalan, a (matricás) kabin egész jó (de lehetne jobb is...), a panelvonalak pozitívak, de dicséretreméltóan finomak, minden szegecs a helyén van, a függesztmény ellátmány is tisztességes.
Vagy inkább sírjon, mert néha az ember alig győzi kifaragni a sorjából az alkatrészeket, a kabintető nem eléggé átlátszó és az illeszkedése is tökéletlen. A futóműszárak "stilizáltak", a fegyvertartók jelzésszerűek.
Mégis, minden ismerősöm meg akarta venni... Vajon miért? Hmm... A titok nyitja a matrica: a matricalapon megtaláljuk a régi (csillagos) magyar felségjelet és két teljes, csak a Magyar Légierőre jellemző számsort, méghozzá színeire bontva! Ha a maketten el vannak csúszva a színek, arról csak a makettező tehet, a nyomda nem!
Átlagos igényeknek kétség kívül megfelel ez a makett, de aki többet akar, annak keményen meg kell dolgoznia a jobb eredményért. Nagyon szép makett, de igazából nem kezdőknek való.
De azért az élet nem ennyire kegyetlen: az angol P.P. Aeroparts cég, némi "precíz" magyar segítséggel kiadott egy feljavítókészletet, amiben a következőket sikerült összeszedniük: egy fehérfém katapultülést és egy fotomaratott lemezt, amin egy halom apró csecsebecsét találhatunk: műszerfalat (filmmel), antennákat, féklapokat, futóműakna ajtókat, a kiömlőbe való GSF redőnyöket, lángstabilizátort, valamint keréktárcsákat.
A képen látható makettbe én ezeket mind be is építettem. Ez volt életem első feljavítókészlete, így az eredmény is olyan, amilyen... A makett kabinteteje gyárilag zárt, én megnyitottam, hogy látsszon is valami a feljavításból...
A gépen látható oldalszám (4258) kitalált. Az történt ugyanis, hogy a matrica piros részei nem voltak eléggé pirosak, így át kellett festenem a számsort pirossal. Sajnos nem sikerült tökéletesen, a "4", a "2", az "5" és a "8"-as számból lett mind a kettő kb. egyforma jó, így ezekből kellett gazdálkodnom...
A gép festéséhez Humbrol festékeket használtam. Név szerint: zöld, a 149-es számú, a barna a 83-as, a kék a 65-ös.
Nagy Tibor
A cikk első ízben az Aircraft Resource Centeren jelent meg.
|