A Wilga kissé szokatlan formája már akkor elindította fantáziámat, amikor több mint tíz évvel ezelőtt, még kisgyerekként először láttam. Nagyon örültem, amikor láttam, hogy végre van egy gyártó, amely a hazánkban is használt sport- és munkarepülőgépek gyártásába is belevág.
A Wilga története több, mint negyven évvel ezelőtt kezdődött. Az első gép 1962. április. 24-én repült először. Ezt a verziót áttervezték, új törzset és vezérsíkokat kapott (Wilga2). A kicsit későbbi, Continental motoros típus jelölése Wilga C, vagy Wilga 32 volt. Ezt gyártották Indonéziában is, Gelatik 32 típusjellel. A következő altípusok a Wilga 35 és a Wilga 80 voltak, amelyek lényegtelen apróságokban különböztek a korábbi típusoktól. A 35-ös és 80-as változatokból készült mezőgazdasági (35R), betegszállító (35P), utasszállító (35P), és vitorlázó-vontató változat is (35A). Magyarországra a hetvenes években érkeztek az első Wilga 35A-k. Festésük többnyire felül fényes fehér, alul félfényes világoskék, lajstromjelük a HA-SE_ jelű sor...
Először kicsit magasnak találtam a makett majdnem kétezer forintos árát, elsősorban azért mert eddig nem sok jót hallottam az Amodel cég termékeiről. A doboz kinyitása után kiderült, hogy ennyire azért nem kellett volna pesszimistának lenni. A makettet valamivel több, mint 50 alkatrészből állíthatjuk össze. A főbb alkatrészek nem rosszak, alakjuk és méretük is jó, de az apró és az átlátszó alkatrészeket elfelejthetjük... Az aprók nagy részét gyorsabban újra lehet gyártani, mint amennyi idő alatt kihámoznánk őket a sorjából... :) Az átlátszó alkatrészek rettentően karcosak, ezenfelül a szélvédő alakja teljesen rossz. Ezt az alkatrészt mindenképpen újra el kell készíteni!
Az építést érdemes a kabinnal kezdeni. Sajnos csak a padlólemezt használhatjuk fel, ugyanis az ülések alakja teljesen rossz. A műszerfalat (a valódi műszerfalnak több változata is létezik, figyeljünk rá) és az oldalkormány-pedálokat is nekünk kell elkészítenünk. Látványos és egyszerűen elkészíthető feljavítás a gázkarok és kapaszkodók legyártása műanyagszálból, vagy rézdrótból. A makett kabinjából hiányoznak a első és hátsó szélvédő alatt lévő rudak. Ezeket el kell készíteni, mert ezek a valódi gép fontos szerkezeti elemei. Mindenképpen keressünk fotókat a kabinról, főleg, ha valamelyik oldalajtót felnyitjuk (érdekes megoldás, a Wilgán felfelé nyílnak az ajtók). Ha magyar gépet építünk, akkor érdemes valamelyik repülőtéren megkeresni és körbefotózni az eredetit.
A kabin újjáépítése után felgyorsul az építés, nincs túl sok dolgunk. A motorburkolat alkatrészei kicsit nehezen illeszkednek, de a törzsfelek elég jól egymáshoz simulnak. Kis csiszolással ezen is tudunk segíteni. A szárny is elég jól illeszkedik, de a ragasztáskor figyeljünk a pontos beállításra, egy estleges hiba nagyon feltűnő az összeállított gépen. A magassági kormányt mindenképpen térítsük ki valamelyik irányba, mert szinte minden parkoló Wilgán így látható.
Miután befejeztük az összeállítást, jöhet a festés. Választhatunk a gyári festések közül, amelyek a következők: orosz (DOSZAF), ukrán, lengyel (LOT), lengyel (katonai), kanadai, cseh, meg valami arab, ha minden igaz: egyiptomi :) Sajnos nem igazán ismerem az ottani légierők jelzéseit :( Én inkább magyar festést választottam, a HA-SEA jelűt, amely megérkezése óta a Győr mellett fekvő péri repülőtéren repül. Ennek elkészítéséhez saját matricákat kell gyártanunk, de ha van merszünk és egy sebész kezével rendelkezünk, akkor maszkolással is megoldhatjuk a feladatot.
Összegezve elmondható, hogy ez bizony nem kezdő készlet. Sokat kell csiszolni, és a megszokottnál többször kell az alkatrészeket a helyükre próbálni. Sajnos sok apró alkatrészt is nekünk kell elkészítenünk. Mindezek ellenére a végeredmény kárpótol minket a többletmunkáért, főleg ha diorámába helyezzük a gépet. Nagyon szép lenne egy vitorlázógép vontatásának előkészületeit ábrázolni, a két géppel és a kisegítő földi személyzettel együtt. Ehhez már csak egy vitorlázógép hiányzik. Korábban gyártottak lengyel gépeket 1:72-ben, de ezeket már nem lehet kapni. Igaz egy Jantart, vagy Piratot elkészíteni nem túl nehéz, mert szép, letisztult, áramvonalas formájuk van. Majd talán egyszer... :)
Infomációforrások:
Repülési Lexikon, Akadémiai Kiadó, Budapest 1991
www.airliners.net
www.lindenhillimports.com
www.bianchiniwilga.com.br
A makett összeállítási és festési útmutatója:
1,
2,
3
A mellékelt matricaív
Fodor Csaba
fodor_csaba@freemail.hu
|