Sci-Fi
Pintér György   Tupoljev SZB-2 két tételben

Fekete-fehér filmkockák: Karcsú, gyors gép, bombaszőnyeget terít a bujkáló, csúcsos sapkás francoistákra, akik szertefutnak. A domboldalban köztársasági tankok tűnnek fel és továbbzavarják az ellent. Majd Zalka tábornok parancsára a nemzetköziek üldözik tovább az olasz intervenciósokból álló csoportokat is. Égő házak, az utak telve menekültekkel. Heinkelek, Raták harcolnak Jarama felett. Condor Légió. Kis baszkföldi város, amely a barbárság jelképévé növi ki magát - pedig igazán nem vágyott erre a szerepre - Guernica. Közben szól a "Négy tábornok" és a "Madrid határán". A második világháború "főpróbája" folyik, a spanyol polgárháború.

No, ebben a háborúban indult a nemzetközi porondra az új szovjet bombázó, az SZB-2. Az első ilyen 1934-ben szállt fel. Még ebben az évben kicserélték M-25-ös motorjait M-100-ra (730 LE). Ez a variáció került sorozatgyártásra. Spanyolország egén jelentek meg először. Kivették a részüket a "Deutschland" cirkáló 1937-es elsüllyesztésben. A szovjet katonai segítség keretében a kínai Koumintang kormány légerejének is szállítottak belőlük. Gyártási jogát pedig eladták a csehszlovák Avia cégnek. Ők B-71 jelzéssel, "Katuska" becenévvel gyártották.

Részt vett a "fehérfinn agresszió" elleni légitámadásokban. Ennek eredményeként több sérült példányát zsákmányolták a finnek. Olyannyira sikeres volt ez az ügylet, hogy komplett századokat tudtak a levegőbe emelni a finn pilóták. A sors fintora, hogy a csehszlovák gyártmányú gépek közül nem egy a náci támogatással létrejött Szlovák Állam légierejében részt vett a Szovjetunió elleni háborúban.

Harmadik változata az M-103-as motorral (960 LE) szerelt volt. Ez a változtatás telitalálatnak bizonyult. Hivatalos világrekordot állított fel ez a gép. 12246 méterre emelkedett 1000 kg-s terheléssel. Ebből az altípusból több repült finn, illetve német felségjelzéssel. Fotók tanúsítják, hogy magyar csapatok is lőttek le SZB-2 M-103-as változatából párat.

Negyedikként a később Ar-2 típusjellel megépített változata jelent meg.

Tupoljev SZB-2
Novo Ф-176, 1:72

Makettként több cég is megálmodta és legyártotta. Legkorábban a Novo alkotta meg. Borzasztóan durva kidolgozású, pozitív panelosztásokkal, csaknem centi vastag szárnyakkal. Előnyként "róhatjuk fel" a makettnek, hogy készleteztek két, illetve háromágú légcsavarokat, valamint a kellemesen keskenyre szabott kerekek mellé a sítalpas változatot is megépíthetjük. A fékszárnyakat külön alkatrészként kapjuk. Összesen 61 alkatrészt tartalmaz a doboz. Három megszokott vastagságú "átlátszó" alkatrészt is kaptam. Nem nagyon tudom dicsérni, de megépítettem. Szovjet terepfestéssel készítettem. Zöld-fekete sávozással. A mellékelt, horrorisztikus minőségű matricákkal egy szovjet, egy csehszlovák és egy spanyol gépet lehetne megépíteni. Festési útmutató a doboz aljára nyomtatva.

Tupoljev SZB-2 M-100
MPM 72046, 1:72

A másik, az előzőnél klasszisokkal jobb készletet a cseh MPM hozta létre. Ez a cég nem csak az M-100-as motorral szerelt változatát, de az M-103 motorú változatot is kiadta. Létezik az AR-2-nek is 1:72-es változata. Ez utóbbi kettőhöz sajnos még nem volt szerencsém. Az AR-2-est műgyantából is elkészítették.

No, de nézzük, mit csomagolt az MPM a 72046 jelű dobozokba? Először is a doboz. A grafika szép, a spanyol polgárháborúban harcoló, a Me-109C-k támadását visszaverő bombázókat ábrázol. Kibontva meglegyint a multimédiás készletek lehelete. Fotómaratás, külön műszerfal-matrica a fémmaratás alá. Mivel nincs futóművariáció, csaknem pontosan ugyanannyi számozott alkatrészből áll, mint a Novo műve. Ennek ellenére, vagy éppen ezért, sokkal szebb makett építhető belőle. Az építés során ajánlatos a leírást követni. Bemelegítésként a műszerfalat kell összeállítani, miután annak külső, fémmaratás előlapját, (4.számú alkarész) megfestettük. Csakúgy kell eljárnunk a hátsó lőállás műszerfalával is. Miután a fülkék, lőállások falát lefestettük, a berendezés is megkapta a színeit, össze lehet ragasztani a két törzsfelet. Ezután a szárnyak összeépítéséhez foghatunk. A ránézésre bonyolultnak tűnő rajz ellenére szépen berendezhető a két futóakna, még oldalfalakat is kapunk. A motorok hűtőrácsa fotómaratott. Szép. A kétágú légcsavar kellemesen karcsú. A szárnyak rögzítése után nekifoghatunk bombázónk felfegyverzésének. A géppuskák kissé drabálisnak tűnnek. Az orrban elhelyezkedők összeállítása nem egyértelmű. Az orrszekció elkészítése előtt el kell döntenünk, mit is akarunk építeni. Itt van ugyanis az első alapvető - kívülről is jól látható - különbség. Az alapgépnél ikergéppuska, a B-71-es esetében egy darab géppuska építendő az orrba. Hasonló eltérésekkel kell számolnunk a többi lőállásban is.

Matrica és festési térkép négy géphez van. Egy fémszínű csehszlovákhoz, egy terepszínűhöz ugyaninnen, egy kínai Koumitang géphez és a spanyol köztársasági légierő állományába tartozóhoz. Én ez utóbbit próbáltam elkészíteni. A spanyol polgárháborúban járatlanoknak mondom: a köztársasági színek vörös - arany - viola voltak, tehát nem nyomdahiba a legutóbbi szín!

A matricákat, lágyító segítségével raktam fel. Szépen sikerültek. Aztán jött a lakkozás.

Ezután már csak annyi munkám volt, hogy felrakjam a polcra, a "bombázó-szekcióba", a Pe-2 és a PVL-37B édesbús társaságába.

Pintér György
Gersekaráti Makettépítő Kör