Sci-Fi
Pintér György   Szu-2, ICM 72081, 1:72

Erről a típusról van szó:

Az ukrán cég ismét megtalálta azt a típust, amelyet más gyártó kínálatában nem lehet megtalálni. ( Ilyen minőségben biztosan nem! ) Tudomásom szerint nincs más cég, amely a Szuhoj első, jelentős - bár nem világrengető - gépét kiadta. A más kód szerinti BB-1 könnyű-bombázót nem csak makettező körökben ismerték kevesen, hanem az eredeti gép is eléggé titokban készült. Olyannyira, hogy az akcióból visszatérő gépek elé repülő, érdeklődő későbbi "ász" Pokriskin elől a búzatábla közepén kényszerleszállt egy BB-1/ Szu-2 /. / Az persze csupán szépséghiba, hogy az említett szovjet pilóta egy frissen zsákmányolt Me-109E-n repült. / No, de nézzük a makettet!

A szokásosan szép grafikájú doboz felbontása után 64 alkatrészt találunk, amiből 10 átlátszó és a többi fehér műanyag. A mellékelt utasításon, a kép felett érdekes orosz nyelvű felirat látható. " A 67. Különleges Repülőszázad pilótái és műszakijai emlékére". Vajon, mit tettek ők? A dobozfedélen is látható kép alatt angol, német, francia és orosz nyelven olvashatók a legfontosabb adatok, illetve a típus rövid története.

A gép méretei stimmelnek. A makett alkatrészei vésett panelvonalakkal dicsekedhetnek. Az összeállítás a rajzok alapján könnyű. A motortér szépen kialakítható, hasonlóan az ICM más makettjeihez / I-16, TB-3, I-152 / . Szépen kidolgozottak a kétszemélyes gép pilótafülkéje és hátsó géppuska állása is. A főfutók aknái jók. A csukott futók valójában is beférnének! Kellemes kinézésűek a 100 kg-s bombák. Rémálom-szerű változatát ennek a bombának a KP Il-10-hez mellékelték.

Bármilyen szokatlan, az átlátszó alkatrészek átlátszóak. / Nem volt ez mindig így! / Csupán a kabintető hajlított lapja torzít erősen, a lemez vastagsága is jelentősebb, mint több ICM makettnél.

A festési utasítás két gép elkészítéséhez ad alapot. A "09" a fent említett 67. Különleges Repülőszázad gépe, az "5" pedig a 226. bombázó ezred gépe 1941 júliusából, a Délnyugati Front kötelékéből. Aggályosnak tűnik a vörös csillagok vékony, fekete kerete. Mindkét gép egyszínű zöld felső és egyszerű kék alsó festésű. Érdekesebb festést esetleg a netről, de figyelem, a látványosabb festéseknél inkább a Szu-4 vagy 6 variációk a gyakoribbak! Találtam viszont egy tereptarka festésű gépet Chris Chant: " A második világháború repülőgépei" című könyvben.

A színek Humbrol-kódban vannak megadva. Az összeállítás, a leírás alapján elvégezhető. Logikus bontásban, lépésről-lépésre követhető az összeállítás menete. Van néhány csapda is. Például: a lövész lőállásának fenékrészén lévő ablakokat idejekorán be kell ragasztani. Előtte pedig nem árt megfelelően kifesteni, vagy okosan maszkolni. A példásan kidolgozott futóaknák oldalfalát is jó, még a szárny felső és alsó részének összeragasztása előtt betenni a helyére. Az összeállítás során tömítésre nem volt szükségem.

Amennyiben nem nyitott bombatér - ajtóval óhajtjuk megalkotni művünket, akkor akár ki is hagyhatjuk a két bombát, úgysem látszanak, vagy felragaszthatjuk a szárnyak alsó felén kialakított, megerősített teherviselő pontjaira. Mert a két bombának a bombatérbe helyezésével nem merítettük ki a gép terhelhetőségét, ami 400 kg volt! Nyitott bombatér - ajtóhoz szerelőkre van szükség.

Ha valakinek van mersze, megpróbálhat a RAF illetve a Luftwaffe személyzetből ilyen figurákat kialakítani. Az ICM-nek állítólag van szovjet kiszolgáló személyzete 1:72-ben, de azt nem ismerem, így nem tudom, melyik időszak egyenruháját viselik a figurák. A futómű beragasztásakor se hagyatkozzunk a korábbi tapasztalatokra. A futóakna oldallapját adó idomon okosan kialakítottak egy apró fület, amelyre kellemesen fel lehet ragasztani a futószárakat. Érdekes feladat a géppuskatorony összerakása, főleg, ha maradék figurával be akarod "népesíteni". / Akkor viszont nincs nyitott ajtó! / Azok a személyzet beülésekor már zártak. Ezt a személyzetet egy I-16 és egy C-47 figuráiból verbuváltam.

Amikor elkészül ez a gép, odateszem a nagy versenytárs, a "Fekete Halál"-ként becézett Il-2 mellé. Még valami. A cég honlapja szerint az ICM legyártotta a Szu-2R változatát is.

Íme a kész makett:

Pintér György
pigyu2@freemail.hu