Nehézségi fok: D
Anyag: fröccsöntött
Matricaválaszték: 2
Típustörténet
Kezdetben legkevésbé fontos elvárás a Panavia Tornado típussal szemben a felderítő képesség. Ez nem is furcsa, mivel felismerték, hogy sokkal egyszerűbb későbbi időpontban felszerelni a repülőgépre egy vagy több speciális felderítő konténert. Először a német és az olasz légierő érdeklődött a felderítő változat iránt, aminek eredményeképpen a Messerschmitt-Bölkow-Blohm cég megtervezte a törzs középvonalában elhelyezett felderítő konténert. A Brit Királyi Légierő is érdeklődött e változat iránt, ezért 1985-ben repült először GR.Mk 1 típus Mauser gépágyú lőszertárolójának helyére felszerelt felderítő berendezéssel. Ebben a konstrukcióban három BAe infravörös fényképezőgép, egy Vinten Linescan 4000 típusú infra-felderítő, valamint két hőképrögzítő modul volt. A GR.Mk 1A változatba beépíthető felderítő berendezést a Computing Devices cég gyártja, RMS 300 néven. A Tornado IDS leginkább felderítő feladatra orientált változata a Tornado ECR (elektronikus harc és felderítő) típus, amelyből a Luftwaffe 40 db-ot (később csak 35 db-ot), Olaszország pedig 16 db-ot rendelt. A központi számítógép kapacitását megduplázták, ezután a repülőgépet alkalmassá tették AGM-88 HARM lokátor elleni rakéta hordozására, majd ellátták a Texas Instruments cég sugárforrás meghatározó rendszerével, hogy pontosan pontosan felderíthesse a földi lokátorállomásokat. Alaphelyzetben az ECR külső felfüggesztőpontjain 2 db AGM-88 HARM lokátor elleni rakétát, 2 db AIM-9 Sidewinder levegő-levegő rakétát, aktív elektronikaiharc-konténert, infrafáklyákat, passzív zavaróeszközöket indító konténert és ledobható üzemanyagtartályokat hordozhat. Ez a gép elektronikai harcfeladatokon kívül más feladatokat is elláthat. Az összes újjonan készült gépet az RB.199-34R Mk 105 típusú gázturbinás sugárhajtóművel szerelik fel, amely 10%-kal nagyobb teljesítményű, mint az Mk 103.
A makett
A piacon én eddig az Italeri és a Revell Tornado ECR-jével találkoztam 1:48-as méretarányban. Székesfehérváron elég szegényes a választék, ezért amikor megláttam a Revell kitjét, azonnal megvettem. A doboz díszítése szép, és a benne levő öntőkeretek is nagyon szépek. Vésett panelvonalak, a futóműakna is nagyon el lett találva (egy kis réz drót bele, és már olyan, mint az eredeti) a kabinnal együtt (bár elférne hozzá egy réz maratás, de ezt mindenkinek a pénztárcája határozza meg). Ehhez a géphez semmilyen feljavító készletet nem használtam, így a kabin maradt az eredeti műanyag. Miután a kabint összeragasztottam és kifestettem, beleillesztettem a gép törzsébe. Az orrba raktam pár csavart, hogy nehogy elemelkedjen a gép eleje, amikor már a futóművein áll a madár. A szárnyakat is összeragasztottam, kiválóan illeszkedtek, de még előtte a fegyvertartókat be kell ragasztani. Ha mozgathatóvá akarjuk tenni, akkor nem kell rögzíteni, hanem az illesztési csonkot megolvasztani és ellaposítani. Én fix állásura készítettem, mert úgysem fogom változtatgatni, ha kész a gép. Ezután elkezdtem összerakni a gép törzsét. A két "féltörzset" kicsi műanyag szorítók segítségével szorítottam össze. Ezeket még 6 éves koromban a "barkácskészletemhez" kaptam. :) Az illeszkedés pontos, nem is nagyon kellett csiszolni. Viszont a szárnyak és a vízszintes vezérsíkok között először tömíteni, majd csiszolni kell. A következő lépés a függőleges vezérsík megépítése volt. Kicsit kellett rajta sorjázni, de nem életveszélyes. Most már következhetett a festés.
A festés
Először telibe fújtam világos zölddel (Model Master, sajnos nem volt megfelelő Humbrol festék), majd vártam vele egy éjszakát. Másnap kimaszkoltam újságpapír és ragasztószalag segítségével. Szikével ragasztószalagból (nem cellux, hanem valami olyan, ami nem ragad annyira) kivágtam az adott ívet és a helyére ragasztottam. Utána egy fél oldal újságpapírt a ragasztószalagra és így más biztos nem fújok össze semmit, amit nem kéne. :) Elment vele egy fél délutánom, de akkor még csak a Revell alsótartályos pisztolyom volt és nem tudtam máshogy megoldani. Most már vettem egy másikat, de a Revell teljesen jó az alapszín fújására és a lakkozáshoz (mert ezek nagy felületek, és szép egyenletesen lehet fújni). Délután megfújtam a második színt is (Humbrol 86). Ezek után szén ceruzával (minden írószer boltban kapható) a panelvonalakat elkezdtem kihúzkodni. Szerintem nagyon jó lett, főleg, hogy a lakkozás után kicsit szétfolyt a panelvonalakban, és nagyon élethű lett.
Utána elkészítettem a futóműveket és az aknáikat. Mindegyiket lefestettem a képeim alapján és rézdrótokkal javítottam fel mind az aknát, mind a futóműveket. Ez szöszmötölős munka (mondjuk makettezésben mi nem?) :), de megéri vele foglalkozni, mert látványos.
Matricázás
Mivel a festék matt színű, recés a felülete (nagyító alatt nézve), így elkelt a matricalágyító/feszítő folyadék. A matricák sem voltak már azok a kimondott újak, nálam is 2 évet álltak (hát még a raktárban...) Belemártottam őket a langyos vízbe, és amint átnedvesedett a matricalap, azonnal kivettem a vízből. Megvártam, amíg magától megmozdul és akkor raktam fel a gépre. Rápöttyintettem a lágyító folyadékot és hagytam megszáradni (amikor "meg van lágyítva", akkor nem szabad hozzányúlni!). Felkerült minden matrica, és a matricalapról is majdnem minden matricát felhasználtam.
Lakkozás
A madár kapott egy réteg matt lakkot. Azt hiszem 1:1-ben higítottam, de ez már nem biztos. Nem fújtam vastagon, nehogy véletlenül megfollyon. Nem akartam az utolsó lépéssel elrontani a gépet! Mint már előbb említettem, a lakk szépen befolyatta a grafitot a panelvonalakba. A lakk kellemesen bemattította az egész gépet, és így a matricák sem fognak lepotyogni 2 év múlva.
Beton
Nézegettem a gépemet és az az ötletem támadt, hogy készíthetnék hozzá betont is. Nem találtam itthon megfelelő kartonlapot, ezért más alapanyag után néztem. Egyik ismerősömnél találtam 1 cm vastagságú CK lapot (fa és beton keveréke). Először méretre vágtam, azután egy csempevágó géppel belekarcoltam a betonkockákat. Utána megcsiszoltam az alapot és nedves ruhával áttöröltem. A mélyedésekbe befolyattam matt fekete festéket, a bitumen imitálására. Észrevettem, hogy egy helyen a csiszolás után kilátszódik egy kisebb fadarab, ezért oda festettem egy törést a betonlapon. Legközelebb, ha találok vékonyabb CK lapot, abból készítem, bár az 1 cm-es súlya sem olyan nagy.
Összességében szerintem nagyon jól sikerült kit, feljavítók nélkül "házi tuninggal" nagyon szép makettet lehet készíteni. Kezdőknek nem ajánlanám, de haladók igényeit szerintem teljes mértékben kielégíti. Én csak ajánlani tudom, lesz vele munka, de megéri!
Nagy Máté
|