|
Fodor Csaba
|
Zlin-226 Tréner, Aeroteam, 1:72
| |
A méltán híres repülőgépcsalád története a második világháború után kezdődött, amikor a csehszlovák kormány megbízást adott egy kétüléses alapkiképző motoros repülőgép gyártására. A pályázatra két terv érkezett, a Zlin Nemzeti Repülőgépgyár Z-26-tal és a prágai CKD gyár E-112-vel próbálkozott. 1947-ben mindkét gép prototípusa felszállt és a tesztrepülések után a Zlint választották ki sorozatgyártásra.
A gép faszerkezetű volt, a kétágú légcsavar meghajtásáról egy Walter-Minor 4III négyhengeres, 105 lóerős soros motor gondoskodott. A gépet továbbfejlesztették, 1953-ban kezdték gyártani a fémszerkezetű Z-126 jelzésű változatot, 1952-ben pedig a Z-226 Trenert. A Z-226-ban már egy 160 lóerős, 6 hengeres Walter-Minor 6III motor üzemelt. A gépet folyamatosan fejlesztették, így elkészültek a Z-326, -526, -726 jelzésű változatok is. Ezek már félig behúzható futóművel készültek. A Trener család gépeiből készült pár együléses műrepülő változat is (pl. Z-526AFS). A típuscsalád gyártása több mint 1400 elkészült gép után 1974-ben fejeződött be a Zlin-726K változattal.
1960-tól Magyarországra több, mint 50 gép érkezett. Mára sajnos kevés maradt belőlük. A legtöbből egyszerűen "kirepülték" az üzemidőt, de repülőkiképzés során is több összetört, valamint jó pár darabot külföldi vevőknek adtak el. Nekem legjobban az HA-TRD jelű gép története tetszik. Selejtezés után évekig egy kis dunántúli falu főterén állították ki. A kilencvenes évek elején viszont a cseh Aerotechnik vállalatnál újra repülőképes állapotba hozták. Több évig szolgálta a győri sportrepülőket vontatógépként, majd némi kényszerszünet és egy motorcsere után nemrég újra szolgálatba állt.
A típuscsalád gépei közül jó párat elkészítettek cseh makettgyártók (Legato, MikuModel, AeroTeam). Mondanom sem kell, hogy ezek a makettek nálunk nem kaphatók...
Nekem az AeroTeam műgyanta készletét sikerült megszereznem, bár nem volt egyszerű. A gyártó honlapján csak cseh címre lehetett rendelni, így egy szlovákiai munkatársam Csehországban tanuló fiát kértem meg a segítségre. Így némi kerülő után, de megérkezett hozzám a várva várt makett.
A makett eredete kicsit zavaros... Az AeroTeam-től rendelt dobozon Propagteam felirat van, de a dobozban egy AMC makettet találunk... Valószínűleg az AMC a régi (1995 körül megjelent) AeroTeam fröccsöntött makett alapján készítette el műgyanta 226-osát és ezért dobozolhatta a makettet az AeroTeam is. Bár azt már tényleg nem értem, hogy miért Propagteam néven... :)
A vékonyka dobozban alig több, mint tíz, nagyon szépen öntött műgyanta alkatrészt találunk egy felejthető minőségű vákuumformázott kabintetővel kiegészítve. Az összerakási és festési útmutató egyetlen A4-es lapból áll, de ez tökéletesen elég.
Ha alaposabban megnézzük az alkatrészeket, akkor elég vegyes kép fogad. A makett külső felületei gyönyörűek, nagyon jól adják vissza az eredeti gép alakját, borítását. A méretek is elég pontosak, a fesztáv és a hossz is mindössze 1 mm-rel kisebb a helyes értéknél. A belső részletek elég gyengék. Pilótaülésen és botkormányon kívül mást nem is kapunk. Mindenképpen szükséges a műszerfalak és az egyéb belső berendezések pótlása. Nem vár ránk túl nagy munka, a gép kabinbelsője elég spártai módon volt berendezve. A kabintető sajnos elég csúnya, teljesen hullámos a felülete. Ehelyett sajnos újat kell készítenünk.
A matricalap nagyon szép, a Propagteam gyártmánya. Magyar jelzést sajnos nem mellékeltek, de két csehszlovák és egy brit géphez kapunk matricákat. Ismerve a gépek változatos festését a két egyszínű csehszlovák gép helyett inkább egy látványosabb festésű géphez is adhattak volna matricákat. Bár ez engem nem nagyon érint, ugyanis az előbb már említett sárga-piros festésű HA-TRD jelzésű gépet szeretném elkészíteni.
A makettet bátran ajánlom mindenkinek, akit érdekel a sportrepülés, de a nehéz beszerezhetőség sajnos gondot okozhat. Érdemes egy csehországi nyaralás során próbálkozni az ottani makettüzletekben. Ez persze hozza a következő problémát: a család nőtagjainak ellenkezését. De nem is igazi makettező, aki nem tudja kezelni ezt a helyzetet... :)
Fodor Csaba
|
|
|
|