Takács Zoltán: Az RLM-lista |
Az RLM-lista
A német repülőgépgyártóknál az volt a szokás, hogy repülőgépeiket az 1-es számtól kezdve sorban számozzák (pl.: He 1, He 2, He 3, stb.). Ezáltal gyakran fordultak elő kettős jelzések (p.: Heinkel He 46 és Junkers Ju 46). Hogy a jövőbeni fejlesztéseknél elkerüljék a tévedéseket, az RLM 1933/34-ben elhatározta a számok központi kiosztását, hogy így minden szám csak egyszer fordulhasson elő. (pl.: Messerschmitt Me-108, Me-109, Me-110, majd Heinkel He-111, He-112, stb.). Ez a rendszer 1945-ig működött, s a 635-ös számig jutott. Titoktartási okokból kifolyólag a számok megjelölése nem a cég nevének rövidítésével, hanem ugyancsak egy számmal történt. Repülőgépeknél ez a 8-as volt (pl. a 8-162 azonos a He-162-vel). Az alábbi összeállításban az gyártót hivatalos rövidítésével a típusszám után tüntettük fel. A rövidítések a következő jelentésekkel bírtak:
Al = Albatros
Ao = AGO-Flugzeugwerke
Ar = Arado
Ba = Bachem
Bf = Bayerische Flugzeugwerke
Bü = Bücker
BV = Blohm & Voss
DFS = Deutsche Forschungsanstalt für Segelflug
Do = Dornier
FA = Focke-Achgelis
Fh = Flugzeugbau Halle
Fi = Fieseler
FK = Flugzeugbau Kiel
Fl = Flettner
Fw = Focke-Wulf
Go = Gothaer Waggonfabrik
Ha = Hamburger Flugzeugbau
He = Heinkel
Ho = Horten
Hs = Henschel
Hü = Hütter
Ju = Junkers
Ka = Kalkert
Kl = Klemm
Me = Messerschmitt
NR = Nagler-Rolz
Si = Siebel
Sk = Skoda-Kauba
Ta = Tank
WNF (Wn) = Wiener-Neustädter Flugzeugbau
ZMe = Zeppelin/Messerschmitt
ZSO = Zeppelin/SNCASO (Franciaország)
Bár az alacsonyabb értékeknél kettősség még könnyen lehetséges, a későbbiekben csak ritkán fordul elő. Többször megtörtént, hogy egy típus számát a fejlesztés leállítása után egy másik cég vette át (pl.: a 162 előbb Messerschmitt, később a Heinkel "népivadász"). Külön kéréseket néhány esetben teljesítettek. Így az eredetileg a Focke-Wulf fotó-felderítőjének fenntartott 188-as számot a cég kérésére átadták a Junkersnek. Ezzel szemben a 162 átadása a Messerschmitt-től a Heinkel részére álcázás volt, mivel a Heinkel-konstrukciónak egyértelműen jóval magasabb számot kellett volna kapnia. Hasonló volt a helyzet a Me-163-nál is, melynek sorozatát eredetileg egy összekötőgépnek szánták.
RLM-kód | gyártó |
8- 5 8- 10 8- 11 11 2 8-12 8-13 8- 14 8- 15 15 1 8- 16 8- 17 8- 18 8- 19 8- 20 8- 22 8- 23 8- 24 8- 25 2 25 1 8- 26 8- 27 2 8- 29 8- 31 8- 32 8- 33 8- 34 8- 35 8- 36 8- 38 8- 39 8- 40 8- 42 8- 43 8- 44 8- 45 8- 46 46 1 8- 47 8- 48 8- 49 8- 50 8- 51 8- 52 8- 53 8- 54 55 8- 55 2 8- 56 8- 57 8- 58 58 1 8- 59 8- 60 60 1 8- 61 61 1 61* 1 8- 62 62* 1 8- 63 8- 64 64 1 8- 65 8- 66 8- 67 8- 68 8- 69 8- 70 8- 71 8- 72 8- 74 8- 76 8- 77 8- 79 8- 80 8- 81 8- 85 8- 86 8- 87 8- 88 8- 89 8- 90 8- 95 8- 96 8- 97 8- 98 8- 99 8- 100 8- 101 8- 102 8- 103 6 8- 104 8- 105 8- 106 8- 107 8- 108 8- 109 8- 110 8- 111 8- 112 8- 113 8- 114 8- 115 8- 116 8- 117 6 8- 118 8- 119 8- 120 2 8- 121 8- 122 8- 123 8- 124 8- 125 8- 126 8- 127 2 8- 128 8- 129 8- 130 8- 131 8- 132 8- 133 8- 135 8- 136 8- 137 8- 138 8- 139 8- 140 8- 141 8- 142 8- 143 6 8- 144 8- 145 8- 146 8- 147 8- 148 2 8- 149 8- 150 8- 151 8- 152 8- 153 2 8- 154 8- 155 8- 156 8- 157 2 8- 158 8- 159 8- 160 8- 161 162 8- 162 3 8- 163 8- 164 8- 166 8- 167 8- 170 8- 172 8- 176 8- 177 8- 178 8- 180 8- 181 8- 182 8- 183 8- 184 8- 185 8- 186 8- 187 187 2 8- 188 8- 189 8- 190 8- 191 8- 192 8- 193 2 8- 194 8- 195 8- 196 8- 197 8- 198 8- 199 8- 200 8- 201 8- 202 8- 203 2 8- 204 8- 206 8- 208 8- 209 8- 210 8- 211 8- 212 8- 214 8- 215 8- 216 8- 217 8- 218 2 8- 219 8- 222 8- 223 8- 224 8- 225 8- 226 6 8- 227 8- 228 8- 229 8- 230 8- 231 8- 232 8- 233 8- 234 8- 237 8- 238 8- 240 8- 241 8- 242 8- 244 8- 245 8- 246 6 8- 248 8- 250 8- 252 8- 253 8- 254 8- 256 8- 257 8- 261 8- 262 8- 263 8- 264 8- 265 265 2 8- 266 8- 268 8- 269 8- 270 8- 274 8- 277 8- 280 8- 282 8- 283 8- 284 8- 286 2 8- 287 8- 288 8- 290 8- 291 8- 292 8- 293 6 8- 294 6 8- 295 6 8- 296 6 296 2 8- 297 6 8- 298 6 8- 300 8- 309 8- 310 8- 317 8- 318 8- 321 8- 322 8- 323 8- 328 8- 329 8- 330 8- 331 8- 332 8- 333 8- 335 8- 336 8- 339 8- 340 8- 341 8- 342 8- 343 8- 344 6 8- 345 8- 346 8- 349 8- 352 8- 370 4 8- 381 4 8- 388 8- 390 8- 396 8- 400 8- 410 8- 423 2 8- 430 8- 432 8- 435 8- 440 8- 441 4 8- 488 8- 500 8- 523 8- 530 4 8- 555 4 8- 561 8- 580 4 8- 609 8- 635 5 | Fi Do Do Wn Do Do Do Do Wn Wn Do Do Do Do Do Do Do Do Kl Do Do Do Kl Kl Ju (W) Ju (W) Kl Kl Ju (G) DFS DFS He Fw Fw He He Ju Fw Ju (A) Ju He He Ju Ju (K) NR Fw NR Fw Fw Fw He He He Ju (később Ju-160) FA Ju (EF) He Fw He He He Ar Ar Ar Ar Ar Ar He He He He Ar Ar Ar Ar Ar Ju Ju Ju Ju Ju Ju Ar Ar Fi Fi Fi He Al Al Fi Fh Kl Kl Kl Bf Bf Bf He He He He He He Hs He He He Hs Hs Hs Hs Hs Hs Hs Hs Hs Hs Bü Hs Bü Ha Ha Ha BV Ha Ha BV Ha BV BV Go Go Go Go Go Go Kl Ta Ta Ta BV Fi Fi Fi Fw Ju Bf Bf He Me Me FK Fi He He He He He Bü Bü Bü Ta Fl Fl Ju Fw Ju Ju Fw Fw Fw Ao Ao DFS Ar Ar Ar Ar Ar Fw Si Si Si Si Fw Me Me Me Hü Do Do Do Do Do Do He BV FA FA FA BV Ho DFS Go/Ho DFS Ar Ar Ar Ar BV BV Ar Go Go Go Go BV Ju BV Ju Fi Ta Fi Sk Me Me Me Me Fl Me FA Ju FA He He He He Fl Ta FA Ju Ju Ju Ju Hs Hs Hs Hs Hs Hs Ar Hs Hs Fw Me Me Do Do Me Ju Me/ZMe Me Me Fa DFS DFS Fi Do FA Fl Ar B WNF He X-4 Go DFS Ba Ju Ar E Ar E Ju Ju Ar Ta Me ZSO Ka Ar Do Ar Ar E Ju Ar E ZSO Ar E Ar E Ar E Ar E Me Do/Ju/He |
* Ezeket a számokat Heinkelnek adták, mivel ezeket a típusokat csak külföldre (Kína, Japán) szállították.
1.) Kettős előfordulás régi gyári jelölések miatt.
2.) Eredetileg egy cég lefoglalta egy projekthez, amit nem fejeztek be.
3.) Kettős előfordulás az eredeti tervezet szüneteltetése miatt.
4.) Fejlesztés alatt álló repülőgép. Megvalósulás esetén a számot az "E"-betű elhagyása mellett kellett volna használni.
5.) Több cég közös fejlesztése.
6.) Személyzet nélküli repülőeszköz.
fordította: Takács Zoltán
forrás: Kens-Nowarra: Die deutschen Flugzeuge
Vissza a listához |