Takács Zoltán: Blohm und Voß BV-40

Blohm und Voß BV-40

A Blohm und Voß-nál eredményes kísérleteket folytattak olyan repülőgépekkel, amelyek megfelelő magasságba vontatva, majd ott kioldva siklórepülésből támadhatják az ellenséges bombázókötelékeket. Ezek után határozták el a BV-40-es harci vitorlázógép megépítését. A típus egy relatív kicsi, saját motor nélküli gép lett, amelyet minimális költséggel és munkaráfordítással kellett volna nagy sorozatban gyártani, illetve az ellenséges bmbázókkal szemben bevetni. Úgy gondolták, hogy a BV-40-et egy Me-109 G merev vontatással húzná 250-700 m-rel az ellenséges bombázók berepülési magassága fölé. Ott kellett volna a gépnek leválnia, majd 20o-os siklásban a kötelék ellen támadnia. A védelem áttörése után - ami a kis homlokfelületnek és a pilótafülke erős páncélzatának köszönhetően viszonylag gond nélkül kellett, hogy történjen - lehetőség volt egy egyszeri támadásra a beépített fegyverzettel. A start négykerkes futóműről, a leszállás egy csúszóra történt. Négy gép készült el, ebből egyet a levegőben is kipróbáltak. Bevetésre nem került típus, mivel a Me-109-esek még mindig képesek voltak elérni az ellenséges bombázógépek csúcsmagasságát. Később a fejlesztést teljesen leállították, habár szükségmegoldásként javasolták a BV-40-esek Me-163 B-kel történő merev vontatását is.


BV-40

Típus: Saját hajtómű nélküli vadászgép.
Szárny: Szabadonhordó vállszárny. Téglalap alakú kétrészes szárny teljesen fém szerkezettel, központi főtartóval. Kormányok a kilépőél teljes hosszában, belül réselt féklapokként, kívül réselt csűrőkként kialakítva.
Törzs: Teljesen fém dobozos törzs. Az orr páncélkabinként van kialakítva. Ez teszi ki a BV-40-es súlyának 25%-át. A szélvédő 120 mm-es páncélüvegből van. A többi páncélzat 20 mm-es (elöl), 8 mm-es (oldalt) és 5 mm-es (hátul) acéllemezekből áll.
Vezérsíkok: Teljesen fém vezérsíkok támasztódúccal. A vízszintes vezérsík átmegy a törzs fölötti pilonon, aminek mindkét oldalán egy-egy dúc támasztja. A kormányok kiegyensúlyozatlanok.
Futómű: Főcsúszó a törzs alatt, valamint farokcsúszó.
Személyzet: Egy fekvő helyzetű pilóta az orrban. Ajtó a törzs hátán.
Fegyverzet: Két 30 mm-es MK 108 mereven előre tüzelve, a megvastagított szárny-törzs-átmenetben elhelyezve.


BV-40 V-1

fordította: Takács Zoltán
forrás: Kens-Nowarra: Die deutschen Flugzeuge

Vissza a listához