Takács Zoltán: Daimler-Benz A. G., Stuttgart-Untertürkheim

Daimler-Benz
Daimler-Benz A. G., Stuttgart-Untertürkheim

1944-ben a BMW-n kívül még egy nagy német repülőgépmotor-gyár - a Daimler-Benz A. G. - bekapcsolódott a repülőgépfejlesztésbe. Egy sor hordozórepülőgép-tervet dolgoztak ki a stratégiai távolsági bevetésekhez - főként az USA ellen - amelyeket az OKL még 1944-ben benyújtott. Habár az akkori háborús helyzet már egyetlen Daimler-Benz-projekt megvalósulását sem tette lehetővé, a tervezetek technikai és stratégiai szempontból rendkívül érdekesek voltak.

Daimler-Benz-projekt "A"


"A" tervezet

Az "A"-tervezet hordozórepülőgépnek készült, ami a futóművei között egy bombagépet hordott volna. Ezzel a kombinációval akarták a nagy bombaterhek nagy távolságokra való szállítását megoldani. A hatalmas, középszárnyas elrendezésű hordozógépet négy, vagy hat, egyenként 3300 kp tolóerejű HeS 021 gázturbinával tervezték, amelyeket a szárnyak fölötti gondolákban helyeztek volna el. A személyzet számára a hengeres törzs elülső részében alakították ki a teljesen üvegezett, túlnyomásos kabint. Az óriást két hosszú futóműgondola tartotta, amelyek mindegyike három, tandemelrendezésű kereket fogadott be. A gondolák széles profilú, merev tartókon függtek a szárnyközéprész végein. A bombagép ugyancsak teljesen üvegezett kabinnal rendelkezett a körkereszmetszetű törzs orrában. A szárny és a V-elrendezésű vezérsíkok nyilazottak voltak, ahol tulajdonképpen nem volt függőleges vezérsík kialakítva. A bombagép két, 3450 kp tolóerejű BMW 018 gázturbinával rendelkezett volna. A géppár bevetése a következőképpen történt volna: A hordozógép felszáll az alá függesztett bombagéppel és elrepül hatótávolságának legvégső határáig, ahol egyidejűleg csúcsmagasságát is eléri. Ezen a ponton a bombagép bekapcsolja a hajtóműveit és leválik. A hordozógép visszafordul a támaszpontjára, mialatt a bombagép felhasználatlan üzemanyagtartalékával továbbrepül a cél felé. A távoli feladat teljesítése után a bombagép személyzete az ellenséges partok egy előre megjelölt pontján ér földet, ahol egy tengeralattjáró felveszi őket. A bevetés módja miatt a bombagépet egyetlen útra tervezték és teljesen feláldozták, ezért nem is rendelkezett futóművel, vagy értékes felszerelési tárgyakkal. A védőfegyverzete szintén hiányzott, mivel 1 mach körüli sebességre tervezék.

Daimler-Benz-projekt "B"


"B" tervezet

Ez a projekt egy másik terv volt a hordozógépre, ami az "A"-tervezetre hasonlított, de annál kisebb volt. A hordozógép hat, egyenként 1750 LE-s Daimler-Benz DB 603 dugattyús motorral rendelkezett volna, amelyek közül négyet az erősen W-alakú szárny belépőélén, kettőt a hátsó részén - tolólégcsavarral - helyeztek volna el. Míg a futóművek elrendezése majdnem megegyezett az "A"-projektével, addig a személyzet a rövid törzsgondola teljesen üvegezett, túlnyomásos kabinjában helyezkedett el. Az osztott függőleges vezérsíkok a "vezérsíktartókon", köztük pedig a vízszintes vezérsík helyezkedett el. Ennek a hordozógépnek a célja - az "A"-projektével szemben - a "C"-tervezet bombagépének, vagy a "D"-tervezet öt repülő bombájának szállítása lett volna.


"C" tervezet


"D" tervezet

fordította: Takács Zoltán
forrás: Kens-Nowarra: Die deutschen Flugzeuge

Vissza a listához