Takács Zoltán: Focke-Achgelis Fa-223 "Drache"

Focke-Achgelis Fa-223 "Drache"

A Fa-61 kifejlesztése után mérvadó körökben elterjedt az a nézet, miszerint egy helikopternek képesnek kell lennie 700 kg teher elszállítására, hogy hasznos legyen. Ez okból 1938-ban elkezdték egy jelentősen nagyobb helikopter építését. A Fa-223 felépítésében megegyezett a Fa-61-gyel és ugyancsak két, a konzolokon egymás mellett elhelyezett rotorral rendelkezett. A Fa-223 fejlesztéséhez a két Fa-61 egyikét átalakították repülő laboratóriummá. A Fa-223 prototípusa 1939. augusztusában hagyta el a szerelőcsarnokot és 1940. augusztusában - igaz, csak kötötten - fel is szállt. Eközben 100 óra földi próba állt. Probléma nélkül működő rotorok, a biztonsági berendezések kialakítása, amelyekkel a hajtóműzavaroknál az autórotációra való autómatikus átállást oldották meg, és a rotorlapátoknak az állásszög változtatásával szembeni túlzott érzékenységének - ami lengéshez vezetett - kiküszöbölése és még sok más nehézség várt megoldásra. Ezek alatt a próbák alatt többek között a rotorlapátok veszélyes "nyugtalanságára" is fény derült. A végső próbarepülések során a felhajtóerő, a légellenállás és a forgatónyomaték számos kérdésére a szélcsatorna hiánya miatt lebegőrepüléssel kellett választ találni. 1942. elejére a típus teljesen szériaérett volt, és egy száz gépről szóló szerződés lett aláírva. A háborús események és a folyamatos bombázások miatt azonban csak 20 gép készült el a háború végéig és ezekből is csak 10 repült. A két gép közül, amelyik a háború után még repülőképes állapotban volt, egy szétszerelve az USA-ba került, míg a másik elsőként a helikopterek között a La Manche csatorna fölött Angliába repült. A Fa-223 jó repülési jellemzőkkel rendelkezett és statikailag, illetve dinamikailag a kereszttengely kivételével minden tengely körül teljesen stabil volt. 140 km/h-s utazósebességnél el lehetett engedni a botkormányt, mert 120 km/h-nál a kereszttengely körüli instabilitás megszűnt. A dinamikailag instabil repülések ellenére 26 pilótát tudtak 2,5-3,5 óra repülési idővel teljesen kiképezni a típusra. A repülési próbákhoz tartoztak a 21 m/s-os szélben való repülések és egy átfogó hegyi próbatétel is a Karwendel-hegységben.


Fa-223

Típus: Egymotoros szállítóhelikopter.
Rotorrendszer: Két, háromlapátú, ellentétesen forgó, acélcső-konzolokon egymás mellett elhelyezett rotor. Mindkét rotor 12 m átmérőjű volt. A rotorlapátok acélcső főtartóból, fabordákból, csavarodásgátló fa-belépőélekből, illetve vászonborítású hátsó részből épültek fel, és csuklós csillapítókkal voltak rögzítve. Átváltó-autómata, mint a Fa-61-nél, zentrifugál-szabályozóval.
Törzs: Hegesztett acélcső-váz, teljesen vászonnal borítva.
Vezérsíkok: Hagyományos vezérsíkok: egy függőleges és az erre T-alakban felhelyezett és kitámasztott vízszintes vezérsík. A vezérsíkok fából épültek fel és vászonborításúak voltak.
Futómű: Merev, hárompontos futómű.
Motor: Egy 1000 LE startteljesítményű, kilenchengeres BMW-Bramo 323 Q-3 léghűtéses csillagmotor. Ez a törzs közepén volt elhelyezve és "kényszerhűtést" alkalmaztak. A hűtőlevegő a törzs körül futó nyíláson keresztül áramlott be.
Személyzet: Két egymás melletti pilótaülés a teljesen üvegezett orrban, emögött a főkabin négy további ülés, vagy megfelelő mennyiségű teher számára.

fordította: Takács Zoltán
forrás: Kens-Nowarra: Die deutschen Flugzeuge

Vissza a listához