Takács Zoltán: Messerschmitt Me-261

Messerschmitt Me-261

1938-ban kezdődött meg egy kétmotoros nagyhatótávolságú repülőgép fejlesztése Me P. 1064 szám alatt, ami posta-, és rekordergép lett volna. A tervezetnek két, még csak fejlesztés alatt álló Daimler-Benz duplamotort szemeltek ki, kialakításában pedig a Me-110 felnagyítása volt, a lehető legkisebb törzskeresztmetszettel. 1939-ben kezdték az első prototípus építését. Hitler személyesen állt ki egy nagysebességű gép mellett, mivel ezzel a géppel az 1940-es tervezett olimpia lángját akarta közbenső leszállás nélkül Berlinből Tokióba vitetni. A Messerschmitt Me-261 V1 első repülését Karl Baur kapitány irányítása alatt hajtotta végre 1940. december 23-án. A V1 és a később elkészült Me-261 V2 1941-ben és '42-ben Augsburgban teljesítménymérő repüléseken esett át a tervezett továbbfejlesztés számára. Ezek 1944-es bombatámadásokban semmisültek meg Lechfelden. 1943-ban még elkészült a Me-261 V3. Ezzel 1943. április 16-án Baur és hat kísérője tíz órás repülést tett. Leszállásnál a gép könnyebben megsérült. A javítás után a gép Oranienburgba repült és Rowehl ezredes parancsnoksága alatt vetették be, mint távolfelderítőt.


Me-261 V-2

Típus: Kétmotoros nagyhatótávolságú repülőgép (rekorder, postai és távolfelderítőgép).
Szárny: Szabadonhordó alsószárny. Négyrészes, teljesen fém szárny egy főtartóval és kisegítőtartókkal, valamint nagy profilmagassággal. A középrész integráltartályként tömítve szegecselt. A kilépőél alatt kétrészes fékszárnyak. A külső rész mentén végig egyrészes csűrő nagy trimmlapokkal.
Törzs: Ovális alakú, kis keresztmetszetű törzs. Teljesen fém héjszerkezetű kialakítás.
Vezérsíkok: Szabadonhordó vízszintes vezérsík véglapként elhelyezett függőleges vezérsíkokkal. Teljesen fém felépítés. Egyrészes magassági kormány, illetve oldalkormányok, nagyméretű trimmlapokkal.
Futómű: Hagyományos behúzható futómű. A szimpla szárakon elhelyezett főkerekek 90o-os elfordulást követően hátrafelé húzódnak be a motorgondolákba. A hátsó kerék a farokba húzódik fel.
Motor: Két 2950 LE startteljesítményű Daimler-Benz DB 610 A/B vízhűtéses kettős motor (mindegyik kétszer tizenkét hengeres). Négytollú, 4,60 m átmérőjű állítható légcsavarok. Olajhűtő a gondolák alatt. Folyadékhűtő fúvókákkal elkülönítve a szárnyak legkülső oldalán.
Személyzet: Három fő. Kettő a pilótafülkében egymás mellett, a rádiós a kilépőél mögötti üvegkupola alatt.


Me-261 V-3

fordította: Takács Zoltán
forrás: Kens-Nowarra: Die deutschen Flugzeuge

Vissza a listához