Pintér György: A szovjet I-16-os vadászgép típusvariációi és makettező szempontból jellemző különbségei

A szovjet I-16-os vadászgép típusvariációi és makettező szempontból jellemző különbségei

típus változat motor teljesítmény sebesség fegyverzet légcsavar előállítás éve
CsKB-12   M-22 480 LE 306 km/h 2 X PV-1 gpu 7,62mm V-22 1933
  bisz     351 km/h   Hamilton 1934
I-16 Type 4 M-25   362 km/h 2 X PV-1 gpu 7,62mm V-22 1935
CsKB-18         4 X PV-1 gpu 7,62mm és 100 kg bomba    
CsKB-12 Bisz mod. M-22 630 LE 437 km/h     1934
I-16 Type 5 M-25m 710 LE 457 km/h 2 X SKASZ-7,62mm és 200 kg bomba V-25 1937
I-16* Type 5P       4 X SKASZ 20mm gá.   1936
CsKB- 29*         2 X SKASZ-7,62mm és 200 kg bomba    
I-16 Type 6 M-25A 730 LE   2 X SKASZ-7,62mm és 200 kg bomba v. 6 X RS-82 rakéta    
I-16 Type 10 M-25V 775 LE 448 km/h 4*X SKASZ-7,62mm és 200 kg bomba v. 6X RS-82 rakéta AV-1 ill. V-25 1938
CsKB-12* P       2/4 X SKASZ 20mm gá.    
I-16 TK M-25V + TK-1 turbofeltöltő   494 km/h      
I-16 Type 20           1937
I-16 Type 17     425 km/h 2 X SKASZ 7,62mm gpu. és 2 X SKASZ 20mm gá.    
I-16 Type 18 M-62 1000 LE 464 km/h      
I-16 Type 24 M-63 1100 LE 470 km/h 4 X SVAK 7,62mm gpu.   1938
I-16 Type 27 M-62 1000 LE   2 X SKASZ 7,62mm gpu. és 2 X SKASZ 20mm gá.   1939
I-16 Type 29 M-62 / M 63 1000/ 1100 LE 429 km/h póttartállyal 382 km/h 3 X Berezin 12,7 mm gpu. és 100 kg bomba v. 6 X RS-82 rakéta   1940
UTI-2 Type 4 kétüléses változata M-22         1935
UTI-4 Type 5 kétüléses változata M-25A          
Jung-28A Kínai ÚTI-4 változat M-25V          

A típusjelzésnél alkalmazott * a kísérleti, sorozatgyártásra nem került típusokat jelzi. A táblázat a "Polikarpov Fighters in action Pt.2" Aircraft Number 162 squadron/signal publications alapján készült.

*****

Jellemző különbségek

- A 4.variáción a légcsavar felett látható két nyílás levegőbeömlő, nem gpu. torkolat!
- A 6. variációnál jelenik meg a célzó távcső helyett a PAK-1 prizmás célzó készülék, a nyitott kabin,
- A 10.variáció könnyen felismerhető a légcsavarkúp alatt látható kis méretű "T" alakú nyílásról.
- A 10,18 és 24-es variációk gépeibe kamerát lehetett beépíteni, így közel-felderítő szerepük is volt * az ilyen gépekből hiányzott az egyik szárny géppuska.
- A 18.variáció alsó kipufogó nyílásaiban két-két kipufogó cső párosan látható. A maszk tetején lapított "V" alakú beömlőnyílás. A légcsavarkúp a korábbiaknál hosszabb, félgömb formájú.
- A 29. variáció maszkjáról eltűnt a "T" alakú beömlő nyílás, annak helyén az egyik 12,7 mm-es Berezin géppuska torkolati nyílása látható,8 óránál téglalap alapú beömlőnyílás.
- A különböző variációkon három féle légcsavarkúp váltogatta egymást, ez a változás csak hellyel-közzel követhető, ráadásul sok gépen semmilyen légcsavarkúp sem volt.
- Zveno-ban a Type 4 és 5 került "beépítésre.
- I-16 különféle variációit "??????????", "Mosca", "Rata", "Supermosca" névvel illették.
- Később Magyarországon , minden szovjet vadászgépet "Ratá"-nak neveztek, a II.vh. alatt.
- Az I-16-t a szovjet légierőn kívül a kínai, a spanyol köztársasági majd a francoista, a finn, a román és az
- UTI változatot a német és a lengyel légierő is használta. Hazánkba egy sérült példány került.

Pintér György

Vissza a listához