Pintér György: A szovjet I-16-os vadászgép típusvariációi és makettező szempontból jellemző különbségei |
A szovjet I-16-os vadászgép típusvariációi és makettező szempontból jellemző különbségei
típus | változat | motor | teljesítmény | sebesség | fegyverzet | légcsavar | előállítás éve |
CsKB-12 | M-22 | 480 LE | 306 km/h | 2 X PV-1 gpu 7,62mm | V-22 | 1933 | |
bisz | 351 km/h | Hamilton | 1934 | ||||
I-16 | Type 4 | M-25 | 362 km/h | 2 X PV-1 gpu 7,62mm | V-22 | 1935 | |
CsKB-18 | 4 X PV-1 gpu 7,62mm és 100 kg bomba | ||||||
CsKB-12 | Bisz mod. | M-22 | 630 LE | 437 km/h | 1934 | ||
I-16 | Type 5 | M-25m | 710 LE | 457 km/h | 2 X SKASZ-7,62mm és 200 kg bomba | V-25 | 1937 |
I-16* | Type 5P | 4 X SKASZ 20mm gá. | 1936 | ||||
CsKB- 29* | 2 X SKASZ-7,62mm és 200 kg bomba | ||||||
I-16 | Type 6 | M-25A | 730 LE | 2 X SKASZ-7,62mm és 200 kg bomba v. 6 X RS-82 rakéta | |||
I-16 | Type 10 | M-25V | 775 LE | 448 km/h | 4*X SKASZ-7,62mm és 200 kg bomba v. 6X RS-82 rakéta | AV-1 ill. V-25 | 1938 |
CsKB-12* | P | 2/4 X SKASZ 20mm gá. | |||||
I-16 | TK | M-25V + TK-1 turbofeltöltő | 494 km/h | ||||
I-16 | Type 20 | 1937 | |||||
I-16 | Type 17 | 425 km/h | 2 X SKASZ 7,62mm gpu. és 2 X SKASZ 20mm gá. | ||||
I-16 | Type 18 | M-62 | 1000 LE | 464 km/h | |||
I-16 | Type 24 | M-63 | 1100 LE | 470 km/h | 4 X SVAK 7,62mm gpu. | 1938 | |
I-16 | Type 27 | M-62 | 1000 LE | 2 X SKASZ 7,62mm gpu. és 2 X SKASZ 20mm gá. | 1939 | ||
I-16 | Type 29 | M-62 / M 63 | 1000/ 1100 LE | 429 km/h póttartállyal 382 km/h | 3 X Berezin 12,7 mm gpu. és 100 kg bomba v. 6 X RS-82 rakéta | 1940 | |
UTI-2 | Type 4 kétüléses változata | M-22 | 1935 | ||||
UTI-4 | Type 5 kétüléses változata | M-25A | |||||
Jung-28A | Kínai ÚTI-4 változat | M-25V |
A típusjelzésnél alkalmazott * a kísérleti, sorozatgyártásra nem került típusokat jelzi. A táblázat a "Polikarpov Fighters in action Pt.2" Aircraft Number 162 squadron/signal publications alapján készült.
Jellemző különbségek
- A 4.variáción a légcsavar felett látható két nyílás levegőbeömlő, nem gpu. torkolat!
- A 6. variációnál jelenik meg a célzó távcső helyett a PAK-1 prizmás célzó készülék, a nyitott kabin,
- A 10.variáció könnyen felismerhető a légcsavarkúp alatt látható kis méretű "T" alakú nyílásról.
- A 10,18 és 24-es variációk gépeibe kamerát lehetett beépíteni, így közel-felderítő szerepük is volt * az ilyen gépekből hiányzott az egyik szárny géppuska.
- A 18.variáció alsó kipufogó nyílásaiban két-két kipufogó cső párosan látható. A maszk tetején lapított "V" alakú beömlőnyílás. A légcsavarkúp a korábbiaknál hosszabb, félgömb formájú.
- A 29. variáció maszkjáról eltűnt a "T" alakú beömlő nyílás, annak helyén az egyik 12,7 mm-es Berezin géppuska torkolati nyílása látható,8 óránál téglalap alapú beömlőnyílás.
- A különböző variációkon három féle légcsavarkúp váltogatta egymást, ez a változás csak hellyel-közzel követhető, ráadásul sok gépen semmilyen légcsavarkúp sem volt.
- Zveno-ban a Type 4 és 5 került "beépítésre.
- I-16 különféle variációit "??????????", "Mosca", "Rata", "Supermosca" névvel illették.
- Később Magyarországon , minden szovjet vadászgépet "Ratá"-nak neveztek, a II.vh. alatt.
- Az I-16-t a szovjet légierőn kívül a kínai, a spanyol köztársasági majd a francoista, a finn, a román és az
- UTI változatot a német és a lengyel légierő is használta. Hazánkba egy sérült példány került.
Vissza a listához |