Pintér György: Néhány mondat az Il-28-ról

Néhány mondat az Il-28-ról

Miután pár éve az Italeri és a Bílek kiadta 1:72-ben az ötvenes-hatvanas évek hazai bombázóját, elkezdetem gyűjteni a fotókat és adatokat az Il-28-ról.

A gép tervezése két évvel a II. világháború vége után kezdődött. Mindhárom nagy tervezőiroda nekiállt, hogy sugárhajtású bombázót adjanak a dicsőséges Szovjet Hadseregnek. A versenyt végül az Iljusin-iroda által tervezett Il-28 nyerte a Tu-78 és a Szu-10 előtt. Ez utóbbi kettőről nem is lehet hallani a későbbiek során. A tervezett gépnek RD-45 típusú hajtóművekkel kellett volna működnie, de a prototípusba mégis a brit gyártmányú Rolls-Royce "Nene" hajtóműveit építették be. A "szűzfelszállás" 1948. július 8-án zajlott le. Miután nagy mennyiségben építette az új frontbombázót három kijelölt repülőgépgyár (Kujbisev, Voronyezs, Irkutszk), rövidesen szükségessé vált az U, azaz a gyakorló változat elkészítése is. E változat először 1949. október 14-én repült. Az alaptípus legénysége három fő: a repülőgép vezető, a megfigyelő és a rádiós-lövész volt.

Fegyverzete:
- 4 db 23mm-es NR-23-as gépágyú - ebből kettő Il-K6 toronyba szerelve,
- 3000 kg bomba /12X FAB 100 v. 8X FAB 250, v. 4X FAB 500, v. 2x FAB1500, v. 1X FAB3000
- torpedó

Változatok:
Il-28 - alapváltozat, közepes bombázó
UIL-28 - kiképző, oktató változat
Il-28R - felderítő változat
Il-28T - torpedóvető
Il-28S - kisszériás csatarepülő változat
Il-28ZA - magaslégköri kutató
Il-20 - fegyvertelen gyorsposta változat
H-5 - alapváltozat, közepes bombázó, kínai gyártmány
HJ-5 - kínai gyártmányú kiképző, oktató változat
HZ-5 - kínai gyártmányú felderítő változat

A típus hazánkban 15 esztendőn keresztül erősítette volna a Magyar Néphadsereg repülő csapatait, ha az első lövészet és bombavetési gyakorlat után lett volna gépágyú- és "ejtőlőszer" /légibomba/ raktáron. Így azonban a kubai rakétaválság miatt elrendelt készültség idején, esetleg célt repülhettek volna a NATO radaroknak.

A típus magyarországi története nem volt eseménytelen így sem!
A 34-es célrepülés közben lezuhant.
Az 55-ös gyári javítás után nem került vissza egyszerre, hanem másik 32 géppel együtt a Kraszimov, vagy az Ohotszk, esetleg a Krasznograd fedélzetén Kubába került, halálra idegesítve az amerikaiakat. Később visszakerült. Farkorészén - állítólag - sokáig látható volta kubai kék-fehér csíkozás.
A T-1-es UIL-28 alatt egyszerűen beszakadt a kecskeméti beton.
A 14-es UIL-28 ütközött a az elfogását gyakorló MiG-17PF-el. A függőleges vezérsík részleges elvesztése után. Miután a lövész elhagyta a gépet, a nyitott ajtó stabilizálta a gépet, amely így le tudott szállni. Bár a betonról lefutott, javítható maradt.
1967-től az Il-28-ak rendszerszerűen nem repültek és 1970 április 9-én kivonták őket a hadrendből.

A Magyarországon működtetett Il-28 és UIL-28 típusú bombázók:

Il-28
Gyártási számoldalszámérkezettkivonvaTovábbi sorsa
564343455.02.10.62.02.13Lezuhant
550564445555.02.10.67.01.04.Kubából került vissza, Szolnok, rep.múzeum
4141462.03.62.03.Csere a 47-es gépre
550064444462.03.69.09.03. 
5305127101062.03.70.04.09. 
5305127191962.06.70.04.09. 
540060474762.10.70.04.09. 

UIl-28
Gyártási számoldalszámérkezettkivonvaTovábbi sorsa
691420T-155.02.09.70.04.09.Baleset Kecskeméten
689141465.01.65.08.07.Légi ütközés a 404-se MiG-17PF-el

Az a makettező, aki enek a szép vonalvezetésű, arányos kinézésű gépnek a kicsinyített mását szeretné megépíteni, annak van miből válogatni. A gép makettjét 1:72-ben az Airfix, az Italeri és a Bílek adta ki. Az Airfix makettjéhez még nem volt szerencsém, így erről véleményem sem lehet. Ezzel szemben megépítettem az Italeri harci- és a Bílek oktató változatát. /Amennyiben két önálló makettről van szó! Ugyanis a Bílek teljesen ráépítette makettjét az Italeri makettjére. Átalakították az orr-részt, egyébként ugyanaz, mint a harci változat. Sajnos a Bílek által legyártott átlátszó kabintető erősen áttetszőre sikerült!/ Ha valaki a magyar szolgálatban állt gépeket akarja megvalósítani, kénytelen kiegyezni a natúr fémszínű festéssel. Aki inkább a terepszíneket helyezi előtérbe, annak valamelyik arab /egyiptomi, jemeni/, esetleg kínai, koreai gép festését kell tanulmányoznia.

Ez itt egy magyar változat.

Nekem is ilyen van a polcomon mindkét változatból. Mellé téve egy GAZ-69M terepjáró, egészen jól néz ki egy kezdődő reptéri diorámán.
Akinek ennél több adatra volna szüksége, az lapozza végig az "Aranysas" és a korábbi "Top Gun" számait, itt szöveges és képi információt is kaphattok. Az "Aviátor" 19. és 20. Számából Simon László és az Aero 2003/2 számából Zsák Ferenc írásából, valamint a Zrínyi Kiadó Katonai repülőgépek típuskönyvéből való az adatok nagyobb része.

Pintér György

Vissza a listához