Pintér György: Jelzések a magyar katonai repülőgépeken a teljesség igénye nélkül |
Jelzések a magyar katonai repülőgépeken a teljesség igénye nélkül
A Magyar Néphadsereg Repülő Csapatai sokszor, sokféle jelzést alkalmaztak. Ezek sokszor csupán alkalmi vagy rövid ideig alkalmazott jelzések voltak. Teljes, átfogó elemzés ebben a témában még nem jelent meg. Ez - amit összegyűjtöttem - sem az! A tudnivalókat típusonként csoportosítottam. Természetszerűen azok a típusok, amelyek sok évig szántották a magyar eget, több, amelyek csupán rövid ideig, kevesebb nyomot hagytak maguk után. Az adatokat a szaksajtó ezzel a témával foglalkozó cikkeiből gyűjtöttem ki. Csak azok kerültek be, amelyeket legalább két, egymástól független forrásból gyűjtöttem be. Ettől függetlenül biztosan hiányos és elképzelhető, hogy itt-ott nem pontos. Kérlek benneteket, ne nézzétek el ezt nekem! Ha pontosítani tudtok, írjatok!
- általában natúr szín, csak a 907-es lemezei voltak sötétebbek ("néger", "kreol")
- egyes gépek póttartályának orrára vörös csillagot festettek
- 1953-tól a 25. (taszári) vadászrepülő hadosztálynál a függőleges vezérsíkon fekete vízszintes háromszöget és
a 24. vadászrepülő-ezrednél (Sármellék) | A |
az 50. iskolaezrednél (Taszár) | B |
a 35. vadászrepülő-ezrednél (Taszár) | C |
a 25. vadászrepülő-hadosztálytörzsnél (Taszár) | D |
A típus 1976-os kivonása után több gép különféle haditechnikai parkokba került. Jutott még a szigetvári vár udvarára is! Minek?
A többit szétbontották. Létezik a Bakony egyik kis falujának egyik portáján egy szépen karban tartott példány is.
A '90-es évek elejének nagy történelmet átíró hulláma elérte a MiG-15-öt is. Elrettentő példának, néhány becsületben megőszült gépre felkerült az 1991-ben bevezetett ék felségjelzés is.
(Az Aviátor, az Aeromagazin és a TOP GUN anyagai alapján összeállította: Pintér György)
Vissza a listához |