Liptai János: A T-35 különleges rendeltetésű harckocsi |
A T-35 különleges rendeltetésű harckocsi
A tudományos fantasztikus irodalom nem feltétlenül a korszerűséget tükrözi, inkább groteszk, mint reális...
A harmincas években egy ilyen műben bukkant fel a különös harci gép, mely sok lánctalpon mozgó cirkálóra emlékeztetett, két oldalán tíz-tíz ágyúval. A kor mérnökei számára ez nem is volt olyan lehetetlen elképzelés: több országban is elkezdték hasonló tankok kifejlesztését. A harckocsik építésének kezdetén két egymástól élesen elhatárolódó koncepció fogalmazódott meg: az egyik az egytornyú, kicsi, könnyű, mozgékony - a másik az óriási, nagy tömegű, lomha de erős páncélvédettségű, sok bástyás, nagy tűzerejű gépeket részesítette előnyben.
Ez utóbbi elképzelés következetes véghezvitelének eredménye az adott kor legnehezebb szovjet harckocsija, az öttornyú T-35-ös. Hasonló gépeket Franciaországban (pl: 2C: 70 t; 3C: 80 t), Nagy-Britanniában (A1E1 Independent öt toronnyal), Németországban (NbFz) és Japánban építettek - de kevés kivétellel (pl: a francia B-1) nem kerültek sorozatgyártásra.
A harckocsi története
A T-35 létrehozása 1929-30-ban kezdődik, amikor a Barükov vezette Kísérleti Tervező és Járműépítő Iroda szakembereinek egy csoportja megkezdte a fejlesztést. A harcjárműveket a Főparancsnokság tartalékában tervezték alkalmazni az ellenség különösen erős, előkészített és megerődített védősávjának áttörésére.
1932-33-ban folyt a sorozatgyártás előkészítése, melyet a Harkovi Gőzmozdonygyárban terveztek beindítani. Itt is készült el az első szériapéldány. E gyár kapuját hatvan-egynéhány ilyen harckocsi hagyta el.
A harckocsi leírása
A T-35 harckocsi ötbástyás volt - a fegyverzet kétszintű elhelyezésével. Három toronyban ágyú és géppuska, kettőben csak egy-egy géppuska helyezkedett el. A néhol hegesztett - és többségében szegecselt páncéltest 20, illetve 30 mm-es lemezekből állt.
A lánctalpas futómű oldalanként nyolc gumírozott felületű kis átmérőjű futó-, hat szintén gumírozott támasztógörgőből, egy futó- - csavarorsós szerkezettel mozgatható láncfeszítő - és hátul egy fogazott meghajtó kerékből állt. A keskeny, rácsos szerkezetű lánctagok nyitott csuklóit sasszeggel rögzített csapok egyesítették. A láncfeszítő- és az első támasztógörgők között további kis görgőt alkalmaztak, hogy a függőleges akadályok leküzdése során azok ne tudják az első láncágat benyomni.
A görgők felfüggesztése |
A T-35 1939-es változata |
A T-35 harckocsi (1933)
Öttornyú (háromban ágyúk és géppuskák, kettőben géppuskák) hegesztett és szegecselt, 20 illetve 30 mm páncéllemezekkel fedett harckocsi.
Fegyverzete:
- 1 db 76,2 mm-es 16,5 kaliberhosszúságú csővel ellátott ágyú (kezdőseb.: 381 m/s; lőszerjav.: 96 db)
- 2 db 45 mm-es ágyú (220 db lőszerjav.)
- 5 db géppuska (össz. 10000 db lőszer)
Személyzete:
- parancsnok (irányzó)
- géppuskás
- rádiós
- irányzó (2x) a 45 mm-es ágyúk tornyaiban
- géppuskás
- géppuskás (2x) a géppuskás tornyokban
- vezető-gépész
Teljesítményadatok:
Motor: | 12 hengeres V motor, 500 LE |
Sebesség: | max. 30 km/ó, terepen 12 km/ó |
Hatótáv: | 150 km |
Lejtőmászó képesség: | 36 fok |
Árokáthidaló képesség: | 1,2 m |
Gázló képesség: | 1,2 m |
Talajmászás: | 0,78 kp/cm2 |
Korszerűsítések
1937-ben:
Páncélvastagság | 0-ról 23 mm-re |
Motorteljesítmény | 580 LE-re |
Súly | először 52, majd 55 t-ra |
Személyzet | 11 főről 9-re csökkent |
1938-39-ben
A bástyák páncéltestének formája változik, a kerekek felfüggesztését megerősítik, új, megváltoztatott ágyúkat kap.
Súlyos hátrányai:
1: Hossz/szélesség arány, emiatt rossz manőverező képesség
2: A parancsnok nem tudja kellően áttekinteni és irányítani a hk. tüzét.
Szerző: Liptai János
Digitalizálta: Kiss Gábor
A cikk megjelent a Haditechnika Makettezőknek 1. számában.
Vissza a listához |