13. „Handschar” SS-hegyihadosztály
1:35
Pintér György - Múzeumi krimik Még 2006 januárjában nézegettük egyik szobatársammal a német ebay-t. Láttunk egy csomó olyan Dragon figurakészletet, amivel akkor még itthon nem találkoztam. Volt pénzünk,és igen kedvező áron adta a bontatlan csomagokat az eladó. Gondoltunk egyet,licitáltunk rá és megszereztük őket. Ekkor kezdődtek a problémák, ugyanis kiderült, hogy az ország megnevezésénél a Malajzia nem csak arra vonatkozott, hogy onnan származik a kolléga, és Németországban tevékenykedik, hanem sajnos arra, hogy „barátunk” bizony ott lakik. Miután mindent elintéztünk és elküldtük a pénzt is, ami egy külön tortúra volt, már csak várnunk kellett. Februárban még nyugodtak voltunk, hiszen Malajzia messze van, márciusban és áprilisban viszont többen állították, hogy nagyon csúnyán átvert minket „maláj barátunk”, de egy májusi napon, megérkezett mind négy általam és egy barátom által rendelt készlet. Malajzia tényleg messze volt. Ezt a kis bevezetőt azért írtam, mert e négy készlet egyike volt a 13. „Handschar” SS-hegyihadosztály katonáit megformázó kit. Ez a doboz idő hiányában sajnos még három évet állt a szekrényemben, míg végre idén nyáron sikerült elkészítenem a bosnyákjaimat.

A hadosztályt bosnyákok és horvátok alkották,és a jugoszláv partizánok ellen vetették őket be 1944 februárjától. A jugoszláv partizánok ellen igen keményen harcoltak, mivel fűtötte őket a tradicionális ellentét, de amikor később a szovjet csapatok ellen vetették be a hadosztályt, harcértékük igencsak csökkent. Az archív képeken jól látható a mohamedán bosnyák katonák különleges fejfedője, a fez. Ez a hadosztály már csak érdekes egyenruhája miatt is felkeltheti a makettezők figyelmét, de egyébként harcolt Magyarországon is.

A doboz grafikája a szokásos Volstad rajz, ami a hegyi terepen tevékenykedő katonákat ábrázolja. Ez az ábrázolás és a katonák mozdulata, valamint egy korábban látott hegyi dioráma miatt úgy döntöttem, hogy én is csak egy egyszerű hegyi terepet fogok létrehozni, ahol az SS katonák egy gyors rajtaütésre készülnek az 50 mm-es aknavetőjükkel és semmi más nincs náluk, csak fegyver és lőszer. Igazából még a katonák sorrendjén sem változtattam, mert adta magát.

A figurák kidolgozása a szokásos Dragon-minőség. Nincsenek komolyabb problémák. A fezek bojtjait egy kicsit még bevagdostam szikével, hogy a fonalak jobban elkülönüljenek, illetve a kenyérzsákok bujtatóit megcsináltam papírból. Nincs sok felszerelési tárgyuk, csupán kenyérzsák, kulacs, tártáskák, és szuronyok. Az 50 mm-es aknavető összeállítása egyszerű. A rakasz és az aknavető elhelyezése már nem volt olyan könnyű. A kezekbe öntötték ugyanis a fogantyúkat. Így a rakaszról is és az 50 mm-esről is levágtam őket és csak egy kis ponton csatlakoznak a kezekhez. Lehet, hogy a kezek átfúrása jobb megoldás lett volna, de akkor ez tűnt egyszerűbbnek.

A fez és a nadrág a szokásos szürke szín, az álcazubbonyt háromszínűre festettem. Az interneten találtam képeket a különböző időszakokban használt terepszínű SS-zubbonyokról, és ennek alapján választottam egy terepszínezést. Az arcokat Humbrol festékkel festettem le, megfestettem a szemeket és egy kis fekete festékbe hintőport kevertem, így sűrűbb lett, és ezzel a masszával festettem meg a hajat. A képeket nézegetve a bosnyákok között általában a sötét hajszín dominált, így most kivételesen egyik SS-emnek sem lett a „tisztafajú árjákra jellemző” szőke haja. A bakancsok barnák lettek, a talpuk fekete, és ráfestettem fémszínnel a szegecseket. A fegyverek a festésük után megkapták a szíjaikat, amiket papírból készítettem el.

Miután a figurák készek lettek egy kicsit pihentek az asztalomon, ugyanis még nem találtam ki, hogy milyen legyen a hegyi terep, és hogy a sziklák miből fognak elkészülni.A bakonyi családi nyaralás megoldotta a sziklákkal kapcsolatos problémáimat, ugyanis öcsém talált egy nagyon jó kis mészkődarabot, és én is kerestem még hozzá egy pár követ. Végigcipeltem az aznapi túrán és a nyaralás befejeztével hazautaztattuk őket. Így már megvolt az alapanyag a sziklákhoz. Kerestem egy alapot a szekrényben,majd purhabbal rögzítettem a köveket, ezután hőre szilárduló gyurmával elkészítettem a talajt. Kiszárítás után lefestettem temperával, majd pedig szárított és gyárilag apróra vágott kaporból elkészítettem a füvet. A földre szórtam még kis kavicsokat és kőtörmeléket,majd rögzítettem a figurákat.
Kész dioráma
Utolsó módosítás: 2009.12.15.
Régert András (Régert), Siklós
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
magyarzoli1@vipmail.hu
2009.12.15. 08:14:06
Szia Régert!
A diorámád nagyon ötletes és élethű, én a követ kicsit koszoltam volna. De így is szuper jó lett
a figurák jók lettek jó a festésük! Egyszóval életszerü és szép művet alkottál. Üdv Tigris6
ATTIS
2009.12.15. 09:22:03
jól sikerült.gratú.
2009.12.15. 12:46:56
Köszönöm az elismerő szavakat.
2009.12.15. 12:47:29
Sturmmann
2009.12.16. 03:44:00
Üdv!
Nagyon jól néz ki a dio! A szikla szerintem tökéletesen élethű és tetszik az egyensúly a növényzet a talaj és a sziklák közt! Nagyon profi!
A 3. képhez (katona 1) engedd meg, hogy egy barátom szavaival éljek, aki a nálam hasonlóképpen háton fekvő figurákat látva megjegyezte "Látom a katonáid hanyattfi.gó versenyt rendeztek!" :D
Még egyszer gratulálok!
2009.12.16. 11:44:14
Szia!
Köszönöm az elismerést. Otthon van még vagy 20-30 kifestett figurám, akik szintén "versenyt" rendeznek:). Még egyszer köszönöm.
szittyah
2009.12.16. 17:24:53
szerintem a dioráma tök jó lett, a kompozíció is el lett találva, életszerűnek hat. a figurákat kicsit jobban árnyékoltam volna a helyedben, főleg az arcuk lehetne kicsit markánsabb. meg nagyon középen van mindegyik szembogara, és kerek...ha megfigyeled, sose látszik a szembogarad kereknek, mert a szemhéj kitakar belőle sokat. inkább (beállítástól függően) valamerre elcsúszott félkör alakot lehet látni. de ezt csak azért írtam, hogy valami építő jellegű kritika is legyen, mert egyébként tetszetős, szemet gyönyörködtető az összkép!
ben96
2009.12.16. 21:06:21
Szia,csak azt kérdezném hogy a fű az moha ugye?
Meg a földet festetted?
2009.12.17. 01:45:13
Sziasztok!
Köszönöm, a tanácsokat, mindenképp megfogadom őket. Örülök minden tanácsnak, mert mindenki tud valami új trükköt, új módszert mondani, és tudom, hogy a festésnél még kell fejlődnöm. Még egyszer köszönöm a kritikát.
Ben96, a földet festettem, méghozzá temperával. Több színt kevertem össze mire sikerült eltalálnom ezt a színt, egyébként, azt hiszem ez a második színe, vagy helyenként a második, mert az elsővel nem voltam elégedett. A temperára az a magyarázat, hogy olcsóbb, mint a makettfesték, és a kövekről is könnyebben le tudtam mosni. A fű, az szárított kapor, de ezt lehet, hogy írtam is a cikkben, mindegy, a lényeg, hogy nem moha. Ezt a szárított kaprot, valamikor régen vette édesanyám, hogy majd elhasználja a főzéshez, de nem vált be, így lecsaptam rá, és azóta én használom fűnek. Egész élethű és ragasztóstifttel szép kis fűcsomókat lehet készíteni, egy probléma van vele, hogy egy idő után kezdi elveszíteni a színét, ezért majd valószínűleg, egy kis festékkel kell majd javítgatnom egy pár év múlva.
Sturmmann
2009.12.17. 03:56:26
Pedig milyen jó is a tejszínes-kapros csirke, fokhagymás tépett tésztával! :) Persze kinek mi ízlik...
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció