Pintér György - Múzeumi krimik
A Pro Modell 2009/1-es számában mutatta be Szekeres Gábor a Zvezda (akkor még új) Tu-154-es makettjét. A cikk végén ezt írja: "Látván ezt a kifogástalan 154M makettet, már csak egy kérdés jut eszembe: kedves Zvezdások, mi lesz a Tu-134-essel, akár 1:72-es léptékben?"
Kedves Szekeres Gábor, a Zvezdások megadták a választ a kérdésre: 2012-ben végre megjelentették a Tu-134-est is. Igaz, nem 1:72-es léptékben, hanem az utasgépeknél megszokott 1:144-ben.
Makettező korszakom kezdetén (a múlt évezred 70-80-as éveinek fordulóján) az "orosz makett" gyakorlatilag egyet jelentett a silány, pontatlan makettel. Ezt az előitéletet mára már jobb elfelejteni, mert a Zvezda nagyon kitett magáért ezzel a makettel is. Ésszerű bontás, finoman vésett panelvonalak, kidolgozott részletek és használható(nak látszó), szép nyomású matricalap.
Az első meglepetés a doboz kibontásakor ért. Mivel Karácsonyra akartam magam meglepni vele, így csak Szenteste bontottam ki együtt a fiammal. A nagyobb hatás kedvéért, amikor leemeltem a doboztetőt, egy dallamos "Tádááámm!"-mal akartam ünnepélyesebbé tenni a pillanatot. Sajnos lebőgtem, mert a doboztető alatt egy zárt doboz fogadott. Némi keresgélés után kinyitottam a belső dobozt is,és végre megpillantottam a makettet. Ezért a húzásért végülis dícséret illeti a Zvezdát, mert (bármennyire is meglepett engem) így nagyon jól védve van a makett a szállítás hatásaitól.
A dobozt kinyitva két szürke és egy átlátszó öntőkerettel találtam szembe magam. Az átlátszó keret a matrica zacskójában volt, védve a karcolódástól. Kapunk a maketthez egy állványt is, ami szerintem túl nagy a gép alá, ezért azt valamelyik másik makettem alá fogom tenni. Az összeállítási útmutató jól használható, jól jelzi a tipus- és építési változatok közti különbséget.
A doboztető tanúsága szerint a makett a Tupoljev iroda liszensze alapján készült, így minden okunk megvan feltételezni, hogy elegendő (és pontos) információk alapján tervezték. A dobozból kétféle változatot építhetünk, egy "üvegorrú" 134A-t és egy "teliorrú" 134B-3-at. A matricalapon egy szovjet 134A és egy orosz 134B-3 jelzéseit találjuk, mindkettő Aeroflot festésű. Csak nagy jóindulattal tudok rosszat mondani a készletről, de a matricalap miatt most sikerülni fog: igazán adhattak volna más festést (akár Malévot) is a csaknem egyforma Aeroflot jelzések mellé/helyett.
A futóművek részletesek, az orrfutó kerekén még a sárvédő lemezek is rajta vannak! Az egyéb apró antennákról, beömlőkről és egyéb "bigyókról" sem feledkeztek meg. A behúzott futókhoz külön egybeöntött takarólemezek tartoznak. A B változat megnagyobbított vészkijáratait is külön kapjuk. A leszálló fényszórókat a matricalapon találjuk, ebben a méretben ez teljesen megfelelő megoldás.
Az illeszkedésről még nem tudok nyilatkozni, de ha ez is olyan, mint a 154-es, akkor komoly gond nem lehet vele.
Mivel mégiscsak Malév színekben szerettem volna megépíteni, ezért megvettem hozzá a BOA matricalapját. Ezen egy régi és egy új Malév festésű 134-es jelzéseit találjuk, rengeteg apró stencil társaságában. Sajnos ezt a matricát az AZ Model 134-eséhez tervezték,és ha a Zvezda makettjéhez akarjuk felhasználni, akkor le kell mondanunk az átlátszó utasablakok látványáról. Még ha valamilyen módon (pl. bőrlyukasztóval) ki is vágjuk az ablakok helyét, akkor sem fog pontosan illeszkedni a Zvezda makett ablaksorára.
UPDATE: Azóta a HAD megjelentetett egy kifejezetten ehhez a maketthez tervezett matricát, amin átlátszóak az ablakok. :)
UPDATE2: Feltöltöttem néhány képet az elkészült LB-Károlyról.
Összefoglalva: ez a jelenleg kapható legjobb Tu-134-es makett, megérdemelne egy (matricagyártók figyelem!) hozzá tervezett Malév, Interflug, CSA, LOT, stb. matricalapot.