A Kis-Tuskó

Tupoljev Tu-134A/B-3

1:144, Zvezda No.7007 (2012)
Pintér György - Múzeumi krimik A Pro Modell 2009/1-es számában mutatta be Szekeres Gábor a Zvezda (akkor még új) Tu-154-es makettjét. A cikk végén ezt írja: "Látván ezt a kifogástalan 154M makettet, már csak egy kérdés jut eszembe: kedves Zvezdások, mi lesz a Tu-134-essel, akár 1:72-es léptékben?"

Kedves Szekeres Gábor, a Zvezdások megadták a választ a kérdésre: 2012-ben végre megjelentették a Tu-134-est is. Igaz, nem 1:72-es léptékben, hanem az utasgépeknél megszokott 1:144-ben.

Makettező korszakom kezdetén (a múlt évezred 70-80-as éveinek fordulóján) az "orosz makett" gyakorlatilag egyet jelentett a silány, pontatlan makettel. Ezt az előitéletet mára már jobb elfelejteni, mert a Zvezda nagyon kitett magáért ezzel a makettel is. Ésszerű bontás, finoman vésett panelvonalak, kidolgozott részletek és használható(nak látszó), szép nyomású matricalap.

Az első meglepetés a doboz kibontásakor ért. Mivel Karácsonyra akartam magam meglepni vele, így csak Szenteste bontottam ki együtt a fiammal. A nagyobb hatás kedvéért, amikor leemeltem a doboztetőt, egy dallamos "Tádááámm!"-mal akartam ünnepélyesebbé tenni a pillanatot. Sajnos lebőgtem, mert a doboztető alatt egy zárt doboz fogadott. Némi keresgélés után kinyitottam a belső dobozt is,és végre megpillantottam a makettet. Ezért a húzásért végülis dícséret illeti a Zvezdát, mert (bármennyire is meglepett engem) így nagyon jól védve van a makett a szállítás hatásaitól.

A dobozt kinyitva két szürke és egy átlátszó öntőkerettel találtam szembe magam. Az átlátszó keret a matrica zacskójában volt, védve a karcolódástól. Kapunk a maketthez egy állványt is, ami szerintem túl nagy a gép alá, ezért azt valamelyik másik makettem alá fogom tenni. Az összeállítási útmutató jól használható, jól jelzi a tipus- és építési változatok közti különbséget.

A doboztető tanúsága szerint a makett a Tupoljev iroda liszensze alapján készült, így minden okunk megvan feltételezni, hogy elegendő (és pontos) információk alapján tervezték. A dobozból kétféle változatot építhetünk, egy "üvegorrú" 134A-t és egy "teliorrú" 134B-3-at. A matricalapon egy szovjet 134A és egy orosz 134B-3 jelzéseit találjuk, mindkettő Aeroflot festésű. Csak nagy jóindulattal tudok rosszat mondani a készletről, de a matricalap miatt most sikerülni fog: igazán adhattak volna más festést (akár Malévot) is a csaknem egyforma Aeroflot jelzések mellé/helyett.

A futóművek részletesek, az orrfutó kerekén még a sárvédő lemezek is rajta vannak! Az egyéb apró antennákról, beömlőkről és egyéb "bigyókról" sem feledkeztek meg. A behúzott futókhoz külön egybeöntött takarólemezek tartoznak. A B változat megnagyobbított vészkijáratait is külön kapjuk. A leszálló fényszórókat a matricalapon találjuk, ebben a méretben ez teljesen megfelelő megoldás.

Az illeszkedésről még nem tudok nyilatkozni, de ha ez is olyan, mint a 154-es, akkor komoly gond nem lehet vele.

Mivel mégiscsak Malév színekben szerettem volna megépíteni, ezért megvettem hozzá a BOA matricalapját. Ezen egy régi és egy új Malév festésű 134-es jelzéseit találjuk, rengeteg apró stencil társaságában. Sajnos ezt a matricát az AZ Model 134-eséhez tervezték,és ha a Zvezda makettjéhez akarjuk felhasználni, akkor le kell mondanunk az átlátszó utasablakok látványáról. Még ha valamilyen módon (pl. bőrlyukasztóval) ki is vágjuk az ablakok helyét, akkor sem fog pontosan illeszkedni a Zvezda makett ablaksorára.

UPDATE: Azóta a HAD megjelentetett egy kifejezetten ehhez a maketthez tervezett matricát, amin átlátszóak az ablakok. :)

UPDATE2: Feltöltöttem néhány képet az elkészült LB-Károlyról.

Összefoglalva: ez a jelenleg kapható legjobb Tu-134-es makett, megérdemelne egy (matricagyártók figyelem!) hozzá tervezett Malév, Interflug, CSA, LOT, stb. matricalapot.
A doboz
A doboz
Tádáámm!!

A döbbenet pillanata. Bővebben lásd a szövegben. :)
Tádáámm
Rajtam nem fogsz ki!

A belső kemény karton doboz jól védi a makettet.
Rajtam nem fogsz ki
Az egyik szürke öntőkeret

A törzs, a hajtóművek és az aprólékok.
Az egyik szürke ö…
A másik szürke öntőkeret

A szárny és a stabilizátor.
A másik szürke ö…
Az átlátszó öntőkeret.

A kabin, az orrkúp és az utasablakok. A kép kicsit csal, valójában nem ilyen homályos. :)
Az átlátszó önt…
A matricalap.
A matricalap
A futószárak és egyéb apró "bigyók". :)
A futószárak és…
A hatómű eleje és hátulja, valamint a makett névjegye.
A hatómű eleje és…
Az orrfutó akna és a kerekek.

A sárvédők sem hiányoznak!
Az orrfutó akna és…
A szárny.
A szárny
A szány és a törzs találkozása alulnézetben.
A szány és a tö…
Más megvilágításban.
Más megvilágítá…
Más megvilágításban. 2.
Más megvilágítá…
A stabilizátor.

A magassági kormányfelület oldalán rés van!
A stabilizátor
Az oldalkormány külön darab.
Az oldalkormány kü…
A Boa Malév matrica egyik fele.
A Boa Malév matrica…
Ez meg a másik fele.
Ez meg a másik fele…
A másik lap.

A Boa matrica ugyanis két lapból áll.
A másik lap
Együtt a kettő.
Együtt a kett
Az útmutató egyik oldala.
Az útmutató egyik…
Az útmutató másik oldala.
Az útmutató másik…
tu-134a_1
tu-134a_1
tu-134a_2
tu-134a_2
tu-134a_3
tu-134a_3
2013.02.20.
Utolsó módosítás: 2020.06.29.
Nagy Tibor (Tibcsi), Pécs
Armada Makett Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Kuolema
2013.02.21. 21:49:28
Szia!
Jó kis cikk, meghozta a kedvemet, hogy beszerezzek egyet. Csak őszintén: mennyit fizetett a publikálásért a Zvezda? ;)
Egyetlen megjegyzésem lenne, mégpedig az, hogy nem feltétlenül kell lemondani az átlátszó ablaksorokról Malév gép építése esetén sem. Szerintem ügyesen maszkolva a kéket szépen fel lehet fújni, nem feltétlenül kell matricával megoldani. Én egy 154-est próbálok helyrepofozni unokatesómnak, és azt leszámítva, hogy benéztem a színárnyalatot (többször is, a szürke se tökéletes :/), szerintem egész pofásan néz ki festve. Az ablakokat persze egyenként kellett maszkolni, az idegörlő volt, de egy 134-esen kevesebb van, mint a "nagytesón" :)
Sok sikert az építéshez, várom a további fejleményeket.
Üdv.: Kuolema
doky3
2013.02.22. 09:34:42
Szia!
Lehet hogy a kép csalóka, de a centrolán panelezése olyan mintha nem gyári lenne, hanem házilag lenne karcolva. Egy-két helyen mintha mellészaladt volna, nem egyenes. Aki karolt már át makettet, tudja miről is írok. Ne értsd félre, ettől függetlenül még biztos szép gép építhető belőle.
Üdv.: doky3
Tibcsi
2013.02.22. 10:39:36
Sziasztok,

Köszönöm az észrevételeket. Kuolema kollégáét megfontolom, bár nem is a csík maszkolása okozna fejfájást, hanem az ablakok ezüst (alu) szegélye. :)

Doky, igazad van, a képet látva nekem is feltűnt, de hidd el nekem, élőben egyáltalán nem annyira feltünő, mint itt a képen kinagyítva. Úgy látszik, túl jó a fényképezőgépem, vagy a szemem túl rossz... :)

Üdv: Tibcsi
Tibcsi
2013.02.22. 10:52:30
Készítettem két újabb fotót a centroplánról más megvilágításban. Ha jól értelmezem, akkor csak a fény-árnyék játéka űzött tréfát velünk, amikor mellészaladt panelvonalakat láttunk. Jók azok a panelek. :)
Gerasimenko
2013.02.22. 13:01:03
Szia! Én még egy 154-essel 'szenvedek'.. BOA matricát ,honnan lehet beszerezni? ..és milyen árban van?
Tibcsi
2013.02.22. 13:48:11
Gerasimenko,

Én a www.hadmodels.com-ról rendeltem. A Tu-134-esé 2200.- volt, de ahogy nézem, a többi is kb. ennyi.
Gerasimenko
2013.02.22. 16:33:00
Köszi! Azt esetleg tudja valaki ,hogy kabinplexihez gyárt valaki maszkolót?
dzsoniendoszkop
2013.02.22. 20:29:13
Sziasztok!

Mint a tÍpus nagy-nagy szerelmese (a kedvenc tÍpusom), örülök, hogy más is fontolgatja a megépÍtését... 4 darab AZ Model Tu-134A megépÍtése után (az utasgépek topikban is fent van egy kettő...) én is nekiláttam egy ilyen masinának, és bár ég és föld a két kit, ha valaki igazán aprólékosan, pontosan szeretné megépÍteni, lesz egy-két átalakÍtani valója ezzel is.
A teljesség igénye nélkül néhány tipp.


1. Igen, a kabinplexihez gyártanak maszkolót. Az orosz AVIA DECALS cég kiadott ehhez a kithez egy szettet, amivel 4 féle matrica tartozik, mint pl. az Aeroflot korai, kék svancú festésmintája, az új séma, a KalinyingradAvia egy festése, és más orosz cégeké. Ehhez adtak komplett kabin, és utasablak maszkoló szettet is. Az ára viszont rettentő sok, kb. 5000Ft. Szerintem inkább otthon vágja ki mindenki, ha szabad ilyet mondanom.
2. A HAD matrica régi Malév szÍneivel van sajnos egy nagy probléma. A törzs oldalán végig futó kék csÍk nagyon világos, Így azt inkább festeni kell, mintsem felhasználni. Az új szÍnsémához jó ugyan a stencil, de ott meg mindenki figyeljen oda, hogy melyik Malév gépet szeretné elkészÍteni!
Ez az ablakok száma, és kiosztása miatt fontos. Mivel máshol voltak a konyhák, és volt köztük "szalon gép" is. A HA-LBI, HA-LBK egyforma kiosztású, a HA-LBN, HA-LBO megint egyformák, és a HA-LBP, HA-LBR pedig megint egyformák, de ezek mind különböző alváltozatok voltak. AZ LBP,LBR valóban "Tu-134B", vagy inkább 134AK volt, viszont a Tu-134A vészkijárataival.

3. A cseh Extratech cég adott ki a kithez rézmaratást, amely kb. 2500Ft-nyi cseh valutáért kapható is... Igazán suép, és részletes a maratás...
Akit részletesen érdekelnek a gépek pontos eltérései, az bátran Írjon az airdaniel4u@gmail.com cÍmre...
Z63
2013.02.24. 07:43:45
Köszönet a cikkért!
Néhány apróság, ami hasznos lehet.Ha ilyen drága a kabinmaszk, akkor marad a saját megoldás. A Tamiya normál(sötétsárga)maszkolószalagjából darabokat nyomkodunk a szélvédőre, jó alaposan belesimogatva az élekbe, sarkokba. Ezután egy nagyon hegyes,puha( pl.2B-s) ceruzával a belső élek mentén körberajzoljuk. A maszkolószalagot a kabinról lehúzva, akár egy vékony, pici, hegyes ollóval, vagy kifektetve hegyes szikével is körbevághatjuk és máris meg van a maszk. Ha már nagyon bizonytalanul ragad, egy másik, friss darabra simítva "lekoppinthatjuk", csak vigyázni kell a mérettartással. Hasznos, ha a sok osztás miatt beszámozzuk a darabokat.
Utasablakokhoz egy tipp. Egy ügyes matrica 144-ben szerintem tökéletesen adja az üveg illúzióját,de, ha komolyabbra vágynánk, lehet átlátszó megoldással kísérletezni. A gyári ablakok természetesen elég gagyik, többnyire az üvegablakok közepe beszívódik és erőteljesen torzítanak is. Sikerrel alkalmaztam a következő technikát, bár nem egyszerű. A törzs hosszában mini fűrésztárcsával kivágtam egy 5mm széles csíkot. Ezután 1,5 mm-es plexiből egy ugyanilyen sávot beleragasztottam pillanatragasztóval, úgy, hogy a két széle elálljon, de a középső része is minimum szintben legyen a törzzsel. A belső oldalra vigyázzunk, nehogy a pillanatragasztó beködölje, erre az a legjobb, ha kapilláris ragacsot használunk és azt is apránként, részletenként alkalmazzuk, majd a darabot a védendő felével felfelé tesszük le, a levegőzés miatt. Ha atombiztosan ül a helyén, a külső felét szépen összecsiszoljuk a törzzsel,mondjuk kb.280-as papírral, majd folytatjuk 400-as, 600-as, 1000-es, 1500-as, végül 2000-es papírral, vizesen. Ezután egy alig nedves 2000-el, gyors mozdulatokkal szárazra dörzsölve felpolírozzuk, majd pl.Rubbing Compound-dal( Tamiya)vagy egyéb "Polishing" cuccal tükörfényesre lehet simogatni. Vigyázat! Wax-ot semmiképpen ne használjunk, mert arról minden festék le fog peregni! A polírozott felületet óvatosan tisztítsuk le mosószeres vízzel. Az esetlegesen elcsiszolt panelvonalakat visszakarcoljuk. Az ablakok maszkja sima , sárga Tamiya szalagból készül, amit egy sima bútorlapdarabra simítunk, majd az ablakokat lézerrel kivágatjuk. Ez ma már nem boszorkányság, egy sima Corel rajz, vagy egy pontos rajz és méret alapján pillanat alatt digitalizálható és nem nagy költséggel kivágatható. Maga a vágás nem tart tovább egy percnél. A felesleget lehúzzuk a maszkról, hogy csak az ablakok maradjanak a lapon, ezután egy vékony csík maszklószalaggal az egészet sorban fel lehet emelni és egyenes vonalban a megfelelő helyre tenni. Meg se próbáljuk darabonként rakni, mert garantáltan nem lesz pontos! A festéskor először a belső színt fújjuk kívülre, majd jöhet az alapozó és a külső szín. Ha nem alapozunk, átlátszó lesz a makettünk.
Üdv,Z63
Z63
2013.02.24. 07:47:39
Bocs,de elfelejtettem, a tiszta üveg sajnos, legalább egy minimális belső berendezést is kíván!
Tibcsi
2013.02.24. 18:31:17
Z63, köszi a tippeket! Az ablakok ezüst szegélyére van valami ötleted? Vagy az is megoldható a meglézerezett maszkolófóliával? :)
Kuolema
2013.02.24. 19:21:05
Szia!
Első körben maszkolod az ablakokat, és felfújod az ezüst színt. Ha ez kész, akkor az ablakoknál egy kicsivel nagyobb átmérőjű korongokkal maszkolsz, és csak ezután fújod fel a kéket, így megmarad az ezüst perem. Esetleg az ezüst részt legyárthatod matricaként is, azt kivagdosni viszont annyira macerás, hogy szerintem nem éri meg. Esetleg arra gondoltál, hogy egy megfelelő átmérőjű bőrlyukasztóval végigmész a matricalapon, és a fekete részeket eltávolítod a matricaívből?
Üdv.: Kuolema
Tibcsi
2013.02.24. 20:55:33
Kuolema,

Én sem tudok jobbat. Talán van két, megfelelő méretű bőrlyukasztó a maszkoló korongok kivágásához. :)

Üdv: Tibcsi
Gerasimenko
2013.02.25. 16:07:23
Van egy tippem nekem is!
Ha mégis gyári plexisort használunk vagy ha clearfixet- bár ezt még én sem próbáltam! Akkor blue tac vagy UHU patafixből gyúrhatunk kis golyócskákat ezzel is maszkolhatunk! Macerás ,de nem hagy nyomot! :)
Mandras
2013.02.26. 18:41:59
Kedves leendő Tu-134-es készítők! Bármennyire is jónak tűnik ez a Zvezda makett, engedjétek meg, hogy néhány dologra felhívjam a figyelmet! Ugyanis ebből a Zvezda makettból nem készíthető el a matricalapon található két lajstromszámú repülőgép és a Malév egyetlen repülőgépe sem kisebb-nagyobb átalakítások nélkül! A dobozban található makett egy igen korai, 1970-71-ben gyártott Tu-134A változat, ráadásul nem hiba nélküli.

Aki a két Aeroflot-gép valamelyikét akarja elkészíteni, annak át kell alakítania a törzs hátsó részét, mert a 65085 és a 65694 számú gépek törzsének a bal oldalán, a vészkijáratok mögötti részen csak négy ablak volt öt helyett. (Már 1971-ben áttértek a négyablakos változat gyártására az öt helyett.) A másik megoldás esetleg az lehet, hogy egy másik lajstromszámot kell választani…

Aki nem akar a hátsó ablakok átalakításával bíbelődni, de Aeroflot-gépet akar, annak a CCCP-65650-től 65664-ig, 65668, 65671, 65727-től 65732-ig üvegorrú és a 65667 tömörorrú Tu-134A gépek közül kell választania. A többi Aeroflot Tu-134A és Tu-134B mind négyablakos volt. Semmilyen más lajstromszám nem jöhet szóba, eltekintve három visszavásárolt Aviogenex Tu-134A-tól. A dobozon viszont jó a 65085 rajza a négy ablakkal! A Zvezda talán azért nem választott az öt ablakhoz megfelelő lajstromszámot, mert azok a gépek nem érték meg az RA- korszakot. Akkor viszont miért nem a sokkal inkább elterjedt, négyablakos bal törzsfelet adta? Miért nem nézik a fényképeket? Ötablakos Tu-134B pedig egyáltalán nem is létezett.

A másik hiba, hogy a törzs jobb oldalán a hátulról 16. ablak a valóságban nem kicsi, hanem nagy. Akkora, mint az utastér ablakai. Létezett ugyan egy kicsi ablak is, de az csak a 17. volt hátulról, és nem volt minden gépen, mert a léte csak a megrendelő igényétől függött. (A jobb oldali ajtón a kis ablak pedig a 18. volt.) Bocs, hogy hátulról számoltam, de így egyértelmű. A 16. ablak rossz mérete miatt a Zvezda makett egyetlen egy repülőgépnek sem felel meg.

Aki a HA-LBI vagy a HA-LBK jelű üvegorrú Malév-gépet kívánja megépíteni, annak a legegyszerűbb a dolga, mert csak egy dolgot kell átalakítania: a törzs jobb oldalán a hátulról 16. ablak méretét kell nagyra növelnie. A kis, 17. ablakot nem kell létrehozni, mert e két gépen az nem létezett.

Aki a HA-LBN vagy a HA-LBO jelű Groza-radaros (tömörorrú) gépet kívánja megépíteni, annak el kell távolítania a törzs bal oldalán az utolsó és az utolsó előtti ablakot, és azok helyébe egyetlen ablakot kell létrehoznia a két régi ablak közötti részre. Ezen kívül karcolni vagy jelölni kell ezen új ablak köré egy vészkijárati ajtót. Ez az ajtó a Malév gépparkjában csak ezen a két gépen volt, bár a Malév használaton kívül helyezte. A törzs jobb oldalán a hátulról 16. ablakot nagyra kell alakítani, valamint létre kell hozni a 17., kisméretű konyhaablakot is. Ez a kis ablak a Malév Tu-134A gépparkjában csak ezen a két gépen volt. A bal oldalon „megtakarított” ablakból lehetne esetleg pótolni a jobb oldal 16. nagy ablakát.

Aki a HA-LBP vagy a HA-LBR jelű tömörorrú gépet kívánja megépíteni, annak az öt ablak helyett négyet kell létrehoznia a törzs bal hátsó részén, de vészkijárati ajtót nem kell jelölnie, mert az nem volt e két gépen. A törzs jobb oldalán a hátulról 16. ablakot nagyra kell alakítani, de nem kell létrehozni a 17., kisméretű konyhaablakot, mert az nem volt e két gépen. Ezen kívül el kell távolítani a törzs aljáról a törzsféklap panelvonalait, mert e két gépnek már gyárilag sem volt törzsféklapja. (A többin egy bulletinnel a benti helyzetben rögzítették.) Végül az örvényorsó csúcsát meg kell hosszabbítani előre egy egyenes darabbal, mert e két gépen egy új antenna-változat volt a Mikron rövidhullámú rádióhoz.

Az orr-rész felső részén, a fekete, csillogásgátló részen a katonai SzRO barát-ellenség válaszjeladó antenna minden szovjet / orosz gépen létezett, de a Malév gépein csak a HA-LBP és -LBR jelűekre volt felszerelve, a többire nem.

Az URH antennák eredetileg a dobozban mellékelt, bumeráng-alakúak voltak, majd az üzemeltetés során a Tu-154-esen alkalmazott lapos antenna is felkerült a Malév 34-eseire. Előfordult, hogy az egyik antenna a régi, a másik az új fajta volt. Ha cserélni kellett, akkor ez gépenként és időnként is változott, amilyen antenna éppen raktáron volt.

Található a függőleges vezérsíkon egymáshoz közel három apró, függőleges „hurka”, amelyek a SzOM-64 válaszjeladó és az RSzBN-2Sz navigációs rendszer antennaburkolatai voltak. Ezek egyetlen egy Malév Tu-134A-n sem léteztek, így azokat – bár nem szeretnék külön munkát adni, de – el kellene tüntetni a vezérsík mindkét oldaláról. Az Aeroflot gépein viszont ezek megtalálhatók voltak, festetlenül. A magyar tulajdonú gépek között csak a KFL-es HA-LBG és -LBH gépeken volt meg ez a három „hurka”, és csak az első nagyjavításig, ám azok „sima” 34-esek voltak. (Bővebben: Repulomuzeum.hu/Újdonságok: „Lemezkék a Tu-134 orr-részén”)

A BOA matricalapjáról a régi festésminta szerint csak a HA-LBI és az -LBK készíthető el, mert ötablakos a csík. (Ha csak nem akarja valaki feldarabolni…) A jobb oldali 16. ablaknál is adódik majd eltérés, ha valaki átalakítja az ablak méretét.

Az új festésmintát illetően: a valóságban a HA-LBN MALÉV felirata mindkét oldalon egy ablaknyival „elcsúszott” hátra az előírthoz képest, mert a festők elszámolták magukat, de a gép már úgy maradt.

Aki pedig esetleg a Malév által bérelt CCCP-65892 lajstromjelű Tu-134A-t vagy az Air Service Hungary HA-LBS lajstromjelű Tu-134A gépét kívánná elkészíteni, azok is négyablakosak voltak a bal oldalon hátul, vészkijárati ajtó nélkül; és mindkét gépen volt kis konyhaablak a jobb oldalon (a 17.).

Elnézést, hogy ilyen hosszúra sikerült, de segíteni akartam, hogy minél pontosabb legyen a makett, amelynek az elkészítéséhez jó munkát kívánok!

Üdv., M.A.
Mandras
2013.02.26. 21:21:01
Elnézést, elírtam: nem CCCP-65650-től, hanem -65645-től. Ez +5 lehetőség. :)
Tibcsi
2013.02.27. 05:35:29
Kedves András,

Köszönjük a kimerítő útmutatást, nagyon hasznos információk vannak benne. Részemről csak két kérdés maradt:

- az orr alatti radar színe: láttam sötétkéket és világosszürkét is. Az LBK-n milyen volt?
- a törzs tetején van két "hosszúkás" antenna (a makett A5 alkatrészei). Ezek milyen színűek voltak az LBK-n? A matrica leírása sötétkéket mond, én inkább natúr fémre, vagy fehérre tippelek.

Üdv: Tibcsi
Mandras
2013.02.27. 17:40:24
Kedves Tibcsi!

A HA-LBK-ról :

A radarburkolat kezdetben szürke volt, és csak 1980-ban, a második nagyjavítás után festették itthon kékre. 1981 nyarán egy viharba repülve a jég szétszaggatta a radarburkolatot, és emiatt ki kellett cserélni egy újra. Akkor egy rövid ideig újra szürke lett, majd hamarosan, egy itthoni karbantartáson megint befestették kékre. Az 1984-es harmadik nagyjavításról újra szürke radarburkolattal tért haza, és itthon festették kékre az első időszakos ápolás során. 1988 októberéig volt a radarburkolat kék színű, amikor a gép kirepült a negyedik nagyjavításra.

A törzs tetején található két hosszúkás antenna-burkolat a régi festésminta idején világosszürke színű volt az LBK-n mindig. Ezek a rádióhullámokat áteresztő burkolatok az ARK-15 rádióiránytű két készletének a szálantennáit rejtették magukban. (Kék színűek csak a HA-LBE és -LBG jelű „sima” 34-eseken lettek a pályafutásuk végén, az összes többi gépen szürkék voltak a régi festésminta idején.) Az örvényorsón található antenna-szigetelő gyűrű is szürke volt.

A HA-LBK URH antennái sokáig a hajlított formájúak voltak. Csak a harmadik nagyjavítás utáni időszakban kapott alulra 54-es-féle antennát kék színnel, míg felül a hajlított változat maradt még az új festésminta idején is. Ez utóbbi fényes fémszínű volt egy középső szürke szigetelő résszel.

A második nagyjavításig a HA-LBK törzsének az alsó része és a szárny még fémszínű volt, egy átlátszó védőlakkal bevonva, és csak a második nagyjavításon lettek ezek szürke színűek.

A minszki nagyjavító üzem a hetvenes évek végén tért át az egységes szürke alsó festés alkalmazására, mert akkoriban érkeztek be az első nagyjavításokra azok a repülőgépek, amelyeket a harkovi gyártó üzem már eleve szürkén bocsátott ki. Ennek pedig az volt az oka, hogy 1974-től egy új korrózióvédelmet alkalmaztak a sárkány elemein, amely miatt „sárgák” lettek a lemezek, olyanok, mint a fémszínű Tu-154-esen. Ezeket átlátszó lakkal bevonni csúnya lett volna, ezért attól kezdve egységesen, még a nem „sárga” gépeket is festették. A magyar gépek az LBN-től kezdve már „sárga” lemezesek voltak, így azok a gépek már gyárilag szürkén érkeztek.

A navigátor üvegezett fülkéjének a váza is lakkozott natúr fémszínű volt kezdetben az LBK-n, és csak az első nagyjavításon lett kék színű 1975-ben. (Csak a legelső négy „sima” 34-es orr-része volt már gyárilag is kék.)

Eredetileg a HA-LBK hajtóműgondolái alul fémszínűek voltak, felül fehérek. A sugárfordító fémszínű volt, a gondolának a sugárfordító mögötti része pedig fekete! Ez csak a második nagyjavítás során, 1980-ban változott meg, amikor a hajtóműgondolák alul szürkék lettek úgy, hogy a sugárfordító mögötti rész és a sugárfordító része is szürke lett alul és fehér felül. Tehát a hajtómű egésze fehér és szürke lett, kivéve a szívótorok gyűrűjét és a fúvócsövet. A harmadik nagyjavítástól (1984-től) a sugárfordító gyűrűs része újra fémszínű lett, és olyan is maradt, még az új arculat idején is.

A HA-LBK régi minta szerinti legutolsó újrafestése során, 1984 végén, a nagyjavító üzem egy kicsit elrontotta a festésmintát, mert a csík az orr-részen sajnos nem görbült, hanem szögletes lett. A hajtóműgondolán a lajstromjel betűtípusa is ekkor lett szögletes, noha ez csak a B betű látványán rontott. Ekkortájt kezdték el mindegyik 34-es gépen a vezérsík áramvonalas, kék ívét egyenesre húzni, mert úgy egyszerűbb festeni…

A Tu-134A felirat 1984-ben lett A-3, mert akkor cserélték ki a hajtóműveket 3-as szériásokra.

Az IATA címer valamikor 1986-ban került fel a gép mindkét odalára, miután a Malév csatlakozott a szervezethez.

Új arculati festést itthon kapott a negyedik nagyjavítás után, 1989 januárjában. Ekkor fehérek lettek a felső ARK szálantennák burkolatai és a radarburkolat. Az alsó URH antenna is fehér lett.

Az LBK nem mindenkinek számított a kedvencei közé, mert egy időben gyakran voltak műszaki hibái. („Már megint az LB Káároly!”) Nem bántom, mert végül ez a 34-es repült magasan a legtöbbet, így megszolgált. A vége is egy kicsit jellemző lett, bár ott már a vállalati szándék is „segített”… Az esemény előtti években már lehetett érezni, hogy a Malév szeretne megválni a típustól, és csak az ürügyeket keresi erre. Már az sem volt biztos, hogy az LBK kimegy a negyedik nagyjavításra 1988 októberében, mert már megkötötték a szerződést az első három Boeingra. 1991-ben pedig, a már amúgy is megnövelt, 20 éves élettartama elérésekor csak azért nem selejtezték ki, mert az időközben megnövekedett utazási kedv miatt géphiány lépett fel a Malévnál. Így inkább egy újabb üzemidő-hosszabbítási munkán esett át Ferihegyen (az LBI-vel együtt).

Ha jól emlékszem, akkor 1994 februárjában éppen az LBK és az LBP között vezényelgették ide-oda a dolgozókat – köztük a szerencsétlenül járt Sereglei Pistit is – gyorsan-gyorsan az egyik gépről másik hangárban álló gépre dolgozni, mielőtt kitört a tűz az LBP-n. A kapkodás soha sem vezet jóra, akár egy makett, akár egy valódi repülőgépről legyen szó, különösen akkor, ha valaki másnak éppen egy benzines vödör van a kezében…

A Főtervező 1994. november 9-én engedélyezte az LBK számára a 25000 leszállásig és a 24,5 naptári évig való további üzemelést, mindössze néhány nappal a november 18-ai orrfutós esemény előtt… Az LBK tehát 1996 végéig repülhetett volna, ha egyesek nem „ijednek meg” egy vacak zsanér miatt…

Remélem, tudtam segíteni, úgy hogy „szeretnék” majd sok-sok LBK-t látni. :)
Meg persze a többit is…

Üdv., M.A.
Tibcsi
2013.02.27. 19:20:51
Kedves András, köszönöm szépen, sokat segítettél! :)

Üdv: Tibcsi
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció