A sárga orrú

Bf-109 e4

1:72, Academy (1997)
Sziasztok.
A tipusról. Mivel a teljes Bf-109 sorozat ismertetése több lexikont is kitöltene, ezért csak az E verziórol irok egy pár sort.
1939 szeptember 1-jén a Luftwaffe állományában 946 db 109-es volt, de ennek csak kis része volt az E (Emil) változat, nagyobb részük még az elöző generácios D (Dora) változathoz tartozott. Aztán a győzedelmes nyugati hadjárat hónapjaiban az Emilek átvették a Dorák helyét, és söpörték le az égről a Dán, a Norvég, a Belga, a Holland, és a Francia repülőket, olyan típusokat mint a Fokker D.XXI, a Morane-Saulnier MS.406-os, vagy a Hawker hurricane. A Német ászok csak csak Dunkerque térségében akadtak komoly ellenfélre a Supermarine Spitfire képében. Végeredményben ez a két tipus lett az 1940 juniusában kezdődő angliai légicsata két főszereplöje. Amig a Messerschmitt a befecskendezéses motorjának köszönhetöen nagy magasságban is jó teljesitménnyel rendelkezett, addig a Spitfire számára a kisebb szárnyterhelése biztosított jobb manőverezőképességet. A hátrányokat tekintve a Messerschmitt fő hátránya a korlátozott hatósugár volt. Nagy-Britannia légterében max fél órát repülhettek, ezért sokszor kénytelenek voltak cserben hagyni a bombázókat. Ez csak a Bf-109 e/7 póttartályal felszerelhetö változat bevetésével változottmeg. Ugyanekkor a Spitfire a karburátoros motorjával szenvedett. 1941-ben, a Szovjetunió elleni háború első évében az addigra veterán Emilek még egyszer jeleskedtek, és karöltve a modernebb F (Fritz) verziokkal óriási mennyiségű légi győzelmet arattak, és nem csak elavult Raták ellen, hanem modernebb LAGG-3, Mig-3, és Jak-1 vadászok is szerepeltek a listán. Végezetül egy kis Magyar vonatkozás, 1943-ban kb. 30-40db Bf-109e érkezett Magyarországra, a Börgöndi reptérre. Ezekkel a gépekkel a Magyar vadászpilóták egy részét képezték át a Német tipusra. Az átképzés végeztével a gépeket bombafelfüggesztökkel szerelték fel és német pilóták repültek el velük. Föbb műszaki adatok: Motor:1191 LE-s (876kw) folyadékhűtéses Daimler-Benz DB-601Aa lógóhengeres V-motor. Max. sebesség:570 km/h Hatótáv:660 km Csúcsmagasság:10500m Emelkedőképesség:1000m/min Tömeg: üres:1900kg, max. felszálló:2665kg, Méretek: magasság:2,59m fesztáv:9,92m hossz:8,85m Fegyverzet:egy motortengelybe épitett 20 mm-es MG FF ágyú és négy 7,92 mm-es Mg17 géppuska. Kettő a törzsben, kettő a szárnyakban. (Az e/4 változattol a szárnyakban is 20 mm ágyúk.) A makett: A gépet egy barátom vásárolta valamikor a 90-es évek végén, Budapesten, egy játékboltban. Összerakta, de nem festette le és a matricákat sem tette fel. Végül a gép egy fiókban végezte, de csak átmenetileg. Tavaly került az én birtokomba, egy lomtalanitás után. Nálam egy dobozban kezdte a pályafutását, mivel erőssen hiányos állapotban volt. De láttam hogy ti is többen sok régi makettbe új életet varázsoltok, úgy gondoltam miért is ne vághatnék bele én is. Felmértem a makett siralmas állapotát, hiányzott két légcsavartoll, a törzsantenna, az egyik futóműszár kerékkel együtt, mindkét szárnyágyú, hát már inkább viszakoztam volna, de csak rászántam magam. Elöször is szétszedtem a gépet, majd lefestettem a kabint és a törzsfelek belső felére öntött két oldalpanelt. A törzs és a szárnyak illesztésénél és ragasztásánál nem volt semmi probléma, ellenben a futóművel meggyűlt a bajom, hiába gyártottam le maradék anyagokból és ragasztottam fel a futószárat, vagy az eredeti vagy az általam készitett nem maradt meg a beállitott pozicióban. Nem akartam hogy ferdén álljon a gép, inkább kettévágtam a meglévő egy kereket, és csukva készitettem el. csak igy állványra került a madárka, és igy a szintén maradék anyagokbol előkeresett pilótát utólag kicsit nehéz volt betenni a kabinba. A légcsavartollak egy Italeri me-410 hornisse tartalék alkatrészei. Ki kellett még cserélnem a gép levegöszűrőjét, mert a trópusi változat volt rajta, a jelenlegi saját gyártmány, sajnos nem a legjobban sikerült. A festést a Revell festékeivel végeztem, ecsettel. 15-sárga, 48+5-sötétzöld és fehér, 49-szürkéskék, 59-szürke. Eléggé visszafogottan koptattam a gépet, de a kipufogoknál igy sem sikerült valami jól. A matricákat szintén maradék anyagokbol ollóztam össze.
Bf-109 01
Bf-109 01
Bf-109 02
Bf-109 02
Bf-109 03
Bf-109 03
Bf-109 04
Bf-109 04
Bf-109 05
Bf-109 05
2011.04.08.
Utolsó módosítás: 2011.05.03.
Kaldenecker Mihály (Misimakett), Újhartyán
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
iikk
2011.06.08. 19:10:26
Szia!

A koptatást a valami hígítóval csináld. A kormot pedig lágyabban kellene eldolgoznod. A motor alatti levegő beölő rész is sárga, valamint a törzsantenna függőlegesen áll felfelé, nem pedig ferde.
A múlt hónapokban nekem is alkalmam volt 1 régi messer Gustavot átépíteni. Hát a fotómű az istennek nem akart belemenni a helyére (mivel behúzott állapotban akartam ábrázolni) A futómű teljes keresztmetszetét a felére kellet lecsiszoljam. De így jártam az újonnan vásárolt Emil-el is azt is át kellet alakítani, hogy a behúzott futómű a helyén legyen.
kovács ferenc
2011.07.06. 23:09:15
Kedves Misi amit a repülöröl irsz az mind találo bizonyára még a makettezés területén még kezdö vagy igy a gépröl nem akarok véleményt irni viszont segiteni szeretnék a rep álvány tekintetében nekem van két nagyon szép ere a célra kiváloan alkalmas talpam szivesen eljutatnám hozzád Ha többet akarsz tudni rolam ird a keresöbe kovitrin
kovács ferenc
2011.07.06. 23:09:18
Kedves Misi amit a repülöröl irsz az mind találo bizonyára még a makettezés területén még kezdö vagy igy a gépröl nem akarok véleményt irni viszont segiteni szeretnék a rep álvány tekintetében nekem van két nagyon szép ere a célra kiváloan alkalmas talpam szivesen eljutatnám hozzád Ha többet akarsz tudni rolam ird a keresöbe kovitrin
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció