A-MiG bele nem bolondulunk...

MiG-29A Fulcrum

1:72, Italeri No.0184 (1992)
"Melyik a legjobb makett 1:72-ben? Ha magyar gépet építenék, melyik a legeslegjobb?" Nem tudom... Talán az ICM. De most nem ez lesz a lényeg.

Ebben az ismertetőben egy szinte mindenki által ismert Italeri MiG-29A Fulcrum makett építését írnám le. Főleg a "hagyományos" orosz színekre
is kitérve. Ahány forrás, annyi variáció. Ahány fénykép, annyi árnyalat. Hangsúlyoznám, hogy "dobozból" kategóriában építettem, minimális feljavítással, mielőtt sok észrevételt/kiegészítést kapnék. Tisztában voltam a készlet hiányosságaival (rossz kiömlők, kisebb főfutókerekek amik még így sem férnének be az aknájukba, panelvonalak, pilótafülke, ülés, stb). A célom az, hogy bemutassak egy olyan makettet, ami ugyan nem a legtökéletesebb, de ha összeépítjük mindenféle feljavító beépítése nélkül, ami akár háromszor annyiba kerül, mint a makett, és valaki megnézi (az esetek nagy részében laikus) elmondhatja, hogy látott egy MiG-29 makettet, ami úgy nézett ki, mint egy MiG-29, mert az összkép a lényeg. Persze Ti nem ezekhez tartoztok, így kíváncsi leszek a véleményetekre.

Építés

A pilótafülkével kezdtem, mint az esetek 90%-ában. Nagyrészt minden maradt az eredeti, festéssel és szárazecseteléssel próbáltam a részleteket megjeleníteni. Ezért maradt a kabintető zárva. Csak az ülés mögött építettem be néhány csövet rézdrótból, a HUD-ot készítettem el házilag, az ülésre ragasztottam pár hevedert és a piros kilövő alkatrészét. Valamint az oldalfalakra gyártottam műszereket és konzolt műanyaglapokból, maradék alkatrészekből. A kabin alapszínéhez a Humbrol 128-as festékét használtam (HU128).
Mikor minden megszáradt, beragasztottam a felső törzsfélbe. A "kopoltyúk" belső része is ekkor kapta meg a sárgászöld színét.

Ezután következett az alsó rész és a szárny felső részének ragasztása,valamint a függőlegesek beépítése.A beömlők alkatrésze nem pontosan illeszkedett a törzshöz. Itt kellett a legtöbbet tömíteni és csiszolni. A takarólemezek (amik a felszállásig csukva vannak, hogy ne szívjon be a hajtómű mindenféle emészthetetlen dolgot) alsó részére maradék rézmaratásból ragasztottam rácsozatot. És itt véget is ért a feljavítás.

Felragasztgattam az apróbb alkatrészeket, ezután következett a festés.

Festés

Na ez az a rész, amire a címben is utaltam. Mivel a dobozból építettem, az Italeri matricáit akartam használni. Így a standard szürke-szürke(?) színt festettem. A volt jugoszláv légierő ugyanazokat a színeket és foltozást használta (nem mindig de erről később) mint az oroszok.De mik ezek a színek? Minden fotón más az árnyalat, főleg a sötétebb foltozásé. Van ahol zöldes, van ahol kékes árnyalatú. Találtam variációkat itt a fórumban is,szakirodalomban is,makettezős magazinokban is,és ott volt az Italeri ajánlása is.

F.S. kódokban:
36495/36329 volt az egyik variáció,
36373/34233 volt a másik,(talán ez a legközelebbi?)
36440/34227 volt az Italeri féle és még folytathatnám.

Amit én használtam:

Alapszínnek a HU127+HU129 3:1 keverékét. Az álcafoltokhoz a HU145+HU129 2:1 keverékét bízva abban, hogy a HU129 sárgás színe és a HU145 kékes színe kiad egy halvány zöldes árnyalatot. Végül egy csepp zöldet is kevertem bele de lehet, hogy két csepp is kellett volna,kicsit kéknek tűnik a szín így évek múltán. Ma már a HU115-ből indulnék ki, talán a HU122-vel kevergetve. Mindkét álcaszínt kis fehérrel fakítottam.

Az alapszínt kapták a futóműaknák is, a futószárak még egy kis fehérrel lettek világosítva és a főfutószárakat egy kicsit előrefelé döntve ragasztottam be.

A futók tárcsái HU149, az orrkúp és a néhány elektronikai panel "festése" HU125. Azt hiszem ezek anyagukban színezett műanyagok.
A tükröződést gátló részt feketére festettem: REV09. A hajtóművek kiömlői polírozható acél, gunmetal és egyéb fémszíneket kaptak,
kevergetve is az árnyalatokat. A kabintető szigetelése halvány rózsaszín, kis feketével keverve.

Az együléses jugoszláv gépek festéséről még annyit, hogy az eredeti fényképeket nézegetve a foltozásuk nem volt egyforma. A függőleges vezérsíkok foltozása eltért az alap orosz mintától, de csak a páratlan sorozatszámú gépeken. A páros számra végződőké megegyezett vele.
Én fotók alapján festettem meg a 109-es gép eltérő foltozását.
Azóta a Model Master kínálatában elvileg megtalálható mindkét szín 2133 "USSR Fulcrum grey" és 2134 "USSR Fulcrum grey/green" néven.
1. Mikor ezt a makettet építettem még nem volt egyik sem.
2. A MM festékei nem ecseteléshez vannak gyártva. (Én csak azzal festek.)
3. Ezek tényleg az eredetivel megegyező színek?

Mikor a festés megvolt, felraktam a matricákat, befolyattam a panelvonalakat és lakkoztam a gépet. Hat rakétát tettem a szárnyak alá
és mehetett a polcra.

Ennyi lenne a történet. Tudtam segíteni? Remélem. Mindenesetre köszönöm a figyelmet.
DSC00108
DSC00108
DSC00101
DSC00101
DSC00102
DSC00102
DSC00103
DSC00103
DSC00104
DSC00104
DSC00105
DSC00105
DSC00106
DSC00106
DSC00109
DSC00109
DSC00110
DSC00110
DSC00112
DSC00112
DSC00113
DSC00113
DSC00114
DSC00114
A 109-es gép eredetije (1989) az eltérő foltozással
A 109-es gép…
2014.02.21.
Utolsó módosítás: 2014.02.23.
Szabó László (medor), Nyíregyháza
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
sajti
2014.02.23. 07:43:18
Ez a Mig-29-es makett úgy néz ki, mint egy Mig-29-es!
Szerintem elérted a célod és összhatás szempontjából teljesen megfelelő makettet építettél!

Sajti
Ati75
2014.02.23. 08:29:03
Nagyon szép lett! Az összhatás tökéletes szerintem.Ez lesz az etalonom , ha végre elkezdem az én 29-esemet.
További jó építést!
Attila
lukács zsolt
2014.02.23. 09:46:19
szia!nagyon szépen építetted meg a gépet.az életben nem tudnám ilyen pontosan össze rakni.....de,a panel vonalak kissé sötétre sikerültek.én 1 évig húzgáltam kecskeméten 29-eseket,de ennél jóval halványabbak voltak a panel vonalaik.jó épitést mester.
HADvezér
2014.02.23. 10:42:06
Olyan rossz, hogy rögtön magyarázkodással kell kezdeni egy hobbi makettezés végeredményét. Ez a makett tökéletesen kivitelezett, szépen festett és izlésesen koszolt munka végereménye. Gratulálok, ennél több nem is kell szerintem! Egyet sajnálok, hogy nem magyar lett belőle... :)

Kedves Lukács Zsolt - egy makett sosem lesz olyan mint egy igazi. Máshogy is kell bemutatni. A kisebb túlzásokkal lehet csak a szemnek is "eladhatóvát tenni" és ezzel kicsit a makettszerűséget eltüntetni.
üdvözlettel: HADvezér
tyimosenko
2014.02.23. 12:05:16
Hello,
Gratulalok, elkepesztoen jo ecsetkezelesi technikarol tanuskodik, akarcsak a tobbi maketted.
Udv
zsocate
2014.02.23. 12:21:45
HADvezér:
Érdekes, hogy nagyon sokan azt gondolják, hogy a kismillió feljavítóval teletömött makettek az igaziak (talán ezért olyan László bevezetője, amilyen). Tény, hogy részletessé teszik a makettet, de a földi halandó ezt úgy sem veszi észre szokásos nézőpontból (távolságból), hiszen olyan apróak a részletek. Legtöbbször csak pár építés közbeni közeli fotón látszik, hogy a makettező egyáltalán mit csinált, mert a makett jóindulatúan eltakarja sok-sok munkaóra eredményét. Ebből a szempontból a panelvonalak kiemelése olyan (nem is kicsi) méretbeli túlzás, ami nem áll arányban az apró részletek kidolgozási fokával. Vajon ha láthatóvá akarnánk tenni a feljavított részeket, akkor aránytalanul nagyra kell készíteni őket, hogy feltűnővé váljanak? Mivel a befolyatás már-már elvárás (ha kell, ha nem, sokan alkalmazzák annak ellenére, hogy még 1/72-ben sem élethű), ami éppen ezért nagyon makettszerűvé teszi az elkészült művet.
Maga a gép nagyon szépen meg van építve és festve, de a meg-megszakadó befolyatott panelvonalak olyan hatást kölcsönöznek neki, mintha egy rossz illesztésekkel összeragasztott papírmakettet látnánk. Mocsok nélkül, mintha csak az igazi lenne.
üdv:
Zsolt
pikkasz84
2014.02.23. 15:59:06
Szia!
Ez a munka egyszerűen gyönyörű lett! Nekem tetszik! Nekem már három van, de most megihletett még egy..

Üdvözlettel:Pisti
pintair
2014.02.23. 21:51:48
Jó lett ez, Te! Nagyon! Ebből ezt lehet kihozni. A színek meg eldönthetetlenek, a mai napig. Havonta változtak anno a napon. Az ecsetes technológiáért pedig óriási elismerés.
További hátigörnyedést!
Pintair
Matthias
2014.02.24. 15:52:20
Nekem nagyon tetszik a maketted, de szerintem akármennyire is makett, ez a panelvonal mánia a repülőmakettek halála! Egy másik dolog ami feltűnik nekem minden Mig-29 maketten: A kopoltyúk mindig nyitva vannak! Ha a gép áll, és nem jár a hajtómű, akkor a kopoltyúk mindig zárva vannak a 29-sen! Ha nincs pilóta a gépben, akkor még csak azt sem lehet mondani, egy járó hajtóművű gépet ábrázolunk! Engem csak ez az egy dolog szokott bosszantani, mert ez látványos, és szerintem sokkal fontosabb mint bármilyen panelvonal!
Egyébként nagyon szép lett!
medor
2014.02.24. 18:42:31
Sziasztok!
Köszönök minden hozzászólást.Megpróbálok válaszolni rájuk egyszerre.Ez a makett 9-10 éve készült.
Mint a cikk elején is írtam azért tettem fel,hogy megmutassam:dobozból is meglehet építeni egy repülőgép makettjét feljavítók nélkül (jójó kis szkreccsel) elfogadható módon.Illetve a címben a színek és foltozások kavalkádjára utaltam.(Nemcsak a Fulcrum-nál.)
Nem lett tökéletes,nem is vagyok profi makettező,nem is leszek az még így 20 év makettezés után sem.Hobbiból építgetek,ecsettel festek mindent.Az előszóban leírtam,hogy a makett hiányosságaival tisztában voltam akkor is amikor építettem.Az stb. helyére illesszétek be a nyitott beömlőket (pár műanyaglappal orvosolható lett volna) és az "italeris" árkokat a panelvonalak helyén.
Ez miatt lett kicsit erőteljes a panelezés és visszamosáskor is ez miatt tűnt el néhol.
Viszont az én véleményem az,hogy a panelezés "szükséges rossz".Ettől lesz a makett plasztikusabb.
Tény,hogy ha egy eredeti gépet olyan távolságból szemlélünk mintha 1:72-es makett lenne a panelvonalak szinte láthatatlanok.Viszont a maketthez is közelebb tudunk hajolni és akkor (számomra legalább is) zavaró a panelvonal ami van de mégsincs.Normál nézőtávolságból pedig (mondjuk 50cm) egyenesen zavar,ha egy makett olyan mintha egy tömbből lenne kifaragva.
De ízlés kérdése,kinek ez jön be kinek az.Mindenki panelezze/ne panelezze továbbra is a makettjét.
Ha nekünk tetszik a munkánk akkor már megérte.
Üdv.Laci

Ui:HADvezér!
Tervben van egy ICM makett is a magyar légierő színeiben,hogy megnyugtassalak. :D
lukács zsolt
2014.02.24. 22:38:36
a kopoltyú balhéhoz csak annyit,hogy amikor a földön álltak a gépek zárva voltak még beindított hajtóműveknél is.az alsó beömlők pedig nyitva.aztán amikor a gép elkezdett a zónából kigurulni a csíkra,bezárta a nagy beömlőket és ki nyitotta a kopoltyúkat.gondolom nem vagyok egyedül aki tudja de mégis leírom,hogy a hajtóművek védelmében zárták be a nagyokat.nehogy felkapjon valamit.a ruhánkon pl:nem lehetett gomb.amikor elrugaszkodott a földtől akkor kopoltyú bezár nagy beömlők kinyit.mind a négy csak teljes gáznál volt nyitva(forszázs).ha egy hajtómű repülés közben tönkre ment akkor azt abból tudtuk mi akik nem hallottuk a rádió forgalmat,hogy a rossz hajtómű nagy beömlője leszállás közben nyitva volt a másik működőé zárva.
Gerasimenko
2014.02.25. 11:01:44
Nagyon jól sikerült, szép makett!
Zoli
2014.02.26. 08:20:33
Szia,
A kivitelezés nekem is nagyon tetszik, főleg a színek! Az egyedüli negatívumként a panelvonalak kiemelését említeném én is.
z
p-51
2014.02.26. 10:19:42
Szia!
Én az általad említett H115-el csináltam az enyémet, lényegében ugyanezt a színt értem, el, tökéletesen kavartad ki, ne bánd, hogy nem azzal kezdted.
Gratulálok, gyönyörű lett! Gyönyörű gép, gyönyörű színekkel.
Köszönjük, hogy láthattuk.
p-51
medor
2014.02.26. 19:00:11
Sziasztok!
Kopoltyúk:
Köszönöm az infókat,a következő magyar légierős Fulcrum makettemen figyelek majd rá.
(Tisztában voltam vele az építéskor is,de 'dobozból' épült a makett.)
Panelezés:
Pár éve már nem feketével panelezek,hanem az eredeti szín feketével kevert változatával a makettjeimen.Így is látszik,de nem olyan erőteljes.
(Az új MiG-29 makett is így készül majd valamikor.)
Köszönöm mindenkinek még egyszer a hozzászólásokat.
A célom azt hiszem teljesítettem végül is vele a hozzászólásokból ítélve.
Üdv.Laci
totoo85
2014.03.04. 18:21:02
Lássuk a magyart! Üdv! :)
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció