A szülinapos, csillagokkal díszített kék "nagyvas"

Mig-29 Fulcrum

1:72, Italeri No.184
A huszonkilencest több gyártó is a palettájára vette, ki több, mások kevesebb sikerrel. Akik korábbtól kínálták, -hasonlóan, mint más munkák esetében- beleeshettek a pontatlanság csapdájába. Az olasz Italeri nem tartozott a sietősek közé. A 184sz. készletük igen népszerű lett a makettezők körében, nemtúl magas ára, könnyű beszerezhetősége és viszonylagos egyszerűsége folytán. Egy csere kapcsán jutottam hozzá a kissé hiányos készlethez. Hiányzott a bal főfutószár a kerékkel, valamint néhány akna ajtó.

Az 1998-as kecskeméti repülőnapon volt alkalmam látni az ünnepi díszbe öltöztetett 22sz. Mig-et. Sajnos mire a kűrjét befejezte, az eső igencsak elbánt szép ruhájával, viszont az akkori Top Gunban nagyon jó képek voltak róla.

Az én dobozomban lévő alkatrészeken sorja alig-, beszívódás egyáltalán nem volt található. A lemezillesztéseket süllyesztett vonalakkal ábrázolták, amolyan „italerisen”, néhol pontatlanul. Az építést a kabinteknővel kezdtem. A műszerfal plasztikus, a fotók szerint nem sok köze van az eredetihez. Én simára csiszoltam és szürke alapozás után megfestettem a műszereket fotókról. A katapultnak látszó fotellal sokat kellett küzdeni, mire kezdett hasonlítani a K-36-osra. Ha valaki kevesebb munkával jobbat szeretne, műgyanta másolatot tegyen gépébe. Hevederek, csövek, kapcsolók és a célzó készülék után áttértem a törzsre.

Az alsó és a felsőrész nem illeszkedik pontosan, így hát előkerült a tömítő paszta és a csiszolópapír. Az orrba némi horgászólmot ragasztottam, hogy később ne üljön le a farára. A beömlő nyílásnál és a szárnyak illesztésénél is fogyott a tömítőből. A csiszolgatások után az eltűnt paneleket újrakarcoltam, a rossz helyen lévőket pillanatragasztóval tömítettem. A függőleges vezérsíkok helyes beállítását- és egyéb részleteket újságok és saját fotóimról néztem. A hiányzó főfutószárat keretdarabból faragtam, a főfutókerekeket pedig egy KP Mig-21 készletből kölcsönöztem, egy kis csiszolgatás után. Az eredeti Italeri főfutók átmérője kisebb a kelleténél, a cserével ez a hiba megoldódott. A futószárakat és az aknákat most csak szürkére festettem, majd árnyékoltam. A hiányzó akna ajtókat vajkrémes doboztetőből vágtam ki, belsejüket szürkére festettem. A keréktárcsák középzöldek. A hajóművek kiömlőit érdemes fotókról tanulmányozni, mert igen változatos a színük. Égett, kékült, kormozódott, fehéredett árnyalatok váltogatják egymást.

Több hetes munka után izgalommal kezdtem el a festés előkészítésének. Enyhén alkoholos ruhával áttöröltem az egész felületet. A fotók összehasonlítása után, Humbrol 25 és némi fehérből kikevert kékkel fújtam le a gépem. (Ekkor még Humbrol egyfunkciós alsó üvegtartályos pisztolyom volt.) A függőleges vezérsík trikolorját és a nagyméretű felségjelzést a háton, festőszalagból készült sablonnal fújtam; fehér H34, piros H174, zöld H131 sorrendben. A sárga 60-as számokat vékony ecsettel festettem meg. A fehér csillagok következtek, melyekből 3 féle volt a gépen, (plusz az orron lévő nagy négyágú) egymáshoz képest elforgatva. Írásvetítő fóliából készítettem sablonokat és egyenként fújtam fel őket. Azt hiszem, minden harmadik után le kellett a sablonokat tisztítani a rárakódott festéktől. Ettől elég lassan haladtam, de kezdett alakot ölteni a repülőnapon látott gép.

A képeken jól látszott, hogy a szárnyak belépő éleit, a függ. vezérsík tetejét, a szárnytőrészen lévő dielektrikus paneleket, a gépágyú lángfogóját, a hajtóműkiömlő környékét, valamint a kabinkeretet és a tükröződés gátló feketét maszkolták festés előtt. Ezeken a helyeken az eredeti színek voltak láthatóak.

Matt lakkozás után, helyükre kerültek az antennák és a különféle érzékelők. A pitotcső injekciós tűből, IFF és kés antennák vajkrémes doboztetőből, állásszögadó rézlemezből, töltés kisütők húzott szálból.
Elkészülte után sokat gyönyörködtem benne- igaz, manapság is. Néhány díjat is szereztem vele külföldön és itthon egyaránt. A lényeg viszont, hogy nekem nagyon tetszik és a vitrinem egyik főhelyén kapott örök parkolóhelyet.
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5
6
6
7
7
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
16
16
17
17
2008.11.14.
apcyrobi, Apc
Apci Makett Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Tibor
2008.11.20. 06:15:42
Gratukálok!
A fotók alapján mutatós darab lett. Pár éve én is elkezdtem az italerit, de mivel
több dolog nem tetszett a maketten, így félreraktam és vár a befejezésre. Ha átmégy
a MIG-29 topikra, felteszek egy-két fotót.
Mégegyszer szép munka!
Tibor
f2d
2008.11.20. 08:25:06
Gratula a maketthez, nagyon szép lett. Amikor megláttam a főoldalon, majdnem azt hitem, hogy adtak ki hozzá matricát.:-)
Biztos, hogy matt volt ez a gép? Fotók lapján nekem félfényesnek tűnik inkább, de igazából nem ismerem a színkódjait.
Tibcsi
2008.11.20. 08:28:35
Robi,

Szép munka!

f2d,

Van matrica hozzá, elvileg 72-ben is: http://www.had.hu/magyarazorajzok/72035_48032.html
Tibor
2008.11.20. 10:08:36
Robi!
Az ismételt gratuláció mellett egy megjegyzés, hogy aki ezt a gépet építi finomítson egy kicsit.
Azt írod, hogy a MIG-21MF főfutó kerekeket használtad az eredeti maketté helyett.
A probléma itt is a méretben van. A 29-es főfutó kereke KT 150 (840x290), a 21MF kereke
KT-92B (800x200). Átmérőben még el is menne 1/72-ben 0,5 mm az eltérés, de szélességben
már 1,25 mm. Ez már sok.
Tibor
PETI
2008.11.20. 10:21:34
Szia Apcyrobi!

Kicsit üresek maradtak a futóaknák és a futószárakat is fel lehetett volna dobni egy kis kábelezéssel. Az orrfutón sajnos szembetűnő az öntésből visszamaradt elcsúszás. Ezenkívül a kabintető pontatlan illesztése, illetve a tömítetlensége nem tetszik rajta…
Egyébként kiváló témaválasztás!

Üdv
apcyrobi
2008.11.20. 16:07:11
Hello Tibor.Nagyon köszönöm a hozzászólást, kíváncsi vagyok a gépedre. Ami a főfutókat illeti: azért írtam hogy egy "kis csiszolgatás után" mert levettem a kerületéből és a szélességéből is.Máskülönben 7 évvel ezelőtti ez a munka, most biztosan gyanta kerekeket szereznék be hozzá.Üdv.
apcyrobi
2008.11.20. 16:11:16
Szia f2d! Volt alkalmam látni a gépet anno a szombati repülésen az eső előőt is és utána is. Az ott készített fotóim és az akkori Top Gun fotók szerint is nekem mattnak tűnt. Ezt a gépet csak matt akryllal festették, de az utána következő sas már egy réteg lakkot is kapott,éppa kék esete miatt.(persze ha most készülne, nem lenne ennyire kréta matt) Üdv. Én is űgy tudom van hozzá matrica.
apcyrobi
2008.11.20. 16:12:50
Szia Peti. Bizony üresek maradtak anno az aknák a következő 29es akna már meglesz töltve.(Már készül. . .)
Tibor
2008.11.20. 16:12:51
Ne haragudj Robi, de félreértettél. A 21MF kereke a kisebb, ha ebből csiszoltál csak rontottál a helyzeten. A zárójelben lévő adatok: átmérő x szélesség mm-ben
Üdv.
apcyrobi
2008.11.20. 16:21:14
Egymás mellé téve a két készlet kerekeit, a 29-é volt a kisebb. Ezért meg Szekeres Gábor egy réges régi top Gunban is ezt javasolta, mikor Ő is az italerit építette.Mostmár mindegy, aki mostanában építi könnyebb a dolga. Nekem azért tetszik.( meg a zsűriknek is itthon és külföldön egyaránt. Azért kössz!!! Üdv
Tibor
2008.11.20. 16:29:14
Robi! Azt a Szekeres cikket a fantázia szülte. Nézd meg a Mig-29 topik 616 h.sz.-t Ott van néhány fotó,
Ott folytassuk az értekezést.
Mekett
2008.11.20. 19:37:33
Én is úgy tudom, hogy teljesen matt, vízbázisú (konkrétan úgy hallottam, tempera-szerű) festékkel mázolták le a gépet a repülőnapra, ezért már idejekorán megjelentek a pára, és nedvesség hatására megfolyások.

Nem kívánom a legendák sorát gyarapítani, így ha valakinek ellentétes infója van, javítson ki.

Üdv
Mekett
borisz
2008.12.30. 21:41:09
Üdv Mek!
Én úgy tudom, hogy nem ez volt a bibi, hanem egyszerűen ledörzsölte az eső a festéket.
Láttam pár képet arról, hogy nézett ki repülés után, talán itt, az infón, inkább olyan, mintha csiszolópapírral lenne megdörzsölve. Kopásnak és nem megfolyásnak látszik.
Balázs286
2009.10.22. 18:10:26
Szervusz!
Gratulálok gyönyörű a makett!
Építek egy 1:48-as Mig-29-t és nem tudom ,hogy hogyan csináljam meg a kopoltyút, szerinted ,hogyan csináljam?
Balázs
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció