Afrika csillaga

Messerschmitt Bf109E-4/7 Trop

1:48, Hasegawa No.09643
Előzmények

Sokáig gondolkodtam, hogyan is kezdjek beszélni arról, elmesélni, hogy miképp készítettem el ezt a nagyszerű kis vadászgépet. Ugyanis évekkel ezelőtt már építettem ilyen gépeket, azonban azok minősége igencsak gyatra volt. A KGST-piacon beszerzett fröccsfák meglehetősen rossz minőségűek voltak. Néha hiányosak voltak a dobozok, néha nem is az a gép volt bennük, aminek kellett volna. Persze a munkám is igencsak hagyott kívánni valót maga után. A festéket gyakran elhagytam, és volt, hogy az összes matricát is felragasztottam egy gépre. Sok év kihagyás után kezdtem el újra foglalkozni a makettek építésével. Most jött el az az idő, amikor többet invesztálhattam ebbe a hobbiba, és először fogtam bele annak a német vadászgépnek az építésébe, amit mindig is a kedvencemnek tartottam. Először használtam festékszórót, matt és fényes lakkot, porpasztellt, és bevallom férfiasan most először használtam kifejezetten maketthez gyártott ragasztót is.


Bevezető

Eredetileg a repülőgép 109 Emil típusát szerettem volna megépíteni, amely a második világháború elején vívott nagy csatákat Anglia és a La Manche csatorna fölött. Ez a vadász nyújtott kíséretet a német bombázóknak 1940-ben, majd később a továbbfejlesztett változatai végig harcoltak a háború több frontján is. Annak idején a számítógépes szimulátorokban is ez volt a kedvenc gépem, amelyekkel korábban játszottam. A boltban a Hasegawa 09643-as cikkszámú makettjét sikerült beszereznem, amely a Messersmitt BF109E4/7Trop változata. Ez ugyan nem az a gép, amely a háború legelején harcolt, amelyet igazából kerestem, de küllemben, fegyverzetben a „Bf 109E” eredeti változatához még nagyon közel áll. Ez a vadász Észak-Afrikában teljesített szolgálatot a tengelyhatalmak oldalán 1941-ben. A legjelentősebb változtatás, amelyet a sivatagi körülmények miatt kellett elvégezni rajta, az a motor szívócsatornájánál történt. Ennek a baloldalon kihelyezett „dudornak” volt a feladata a motor által beszívott poros sivatagi levegő szűrése.


A makettről

Az 1/48-as méretarányú makett alkatrészei szépen ki voltak dolgozva, sorját szinte sehol nem találtam. A négy fröccsfán kívül fotomaratott lemezalkatrészek is voltak a készletben, amelyek később tovább növelték az összeállítás örömét. A gyártó ehhez a modellhez kétféle festést ajánl fel a számunkra. Az első a híres Hans Joachim Marseille által repült Messer, amelyet állítólag a „Sárga 14-es” előtt repült. A leírás szerint azonban erről a gépről nincs precíz dokumentáció. A másik festéssel Ludwig Franzisket gépét készíthetjük el, aki szintén a Luftwaffe egyik nagy ásza volt, és Marseille-el szemben túlélte a háborút és 71 éves korában halt meg 1988-ban. Hosszú morfondírozás után, az összeállítás során döntöttem az első kamuflázs mellett, úgy emlékszem egyszerűen az tetszett jobban.

Az alkatrészek és a csatolt rajzok szemrevételezésekor rögtön a színskála kódjai tűntek fel. A színek Gunze Mr. Color, és GSI Creos kódjai alapján voltak feltűntetve, ami nem kis fejtörést okozott. Jómagam ugyanis a Revell és Humbrol márkát használom. Hosszú internetes böngészések átváltó táblák, terméktáblázatok letöltése után azonban megtaláltam a leginkább megfelelő színeket, és nekiláttam a gép építésének.


Az építés

Mint szinte minden repülőgépmakett ez is a kabin felépítésével kezdődik. Az alkatrészeinek szemrevételezésekor jutott eszembe először, hogy akár kiegészítő szettel is feljavíthatnám a belteret, és nyitott kabint is készíthetnék. Ezt az ötletet azonban elvetettem, a fülke kidolgozása így is pazar. A műszerfalat saját magunk is festhetjük, vagy matricázhatjuk. Én a matricát választottam. A kabin oldalának szürke festése nem okozott gondot. Azonban a biztonsági övek az üléssel egybe lettek öntve. Ez a kidolgozottság adta a szépségét és egyben a nehézségét is ennek a munkának.

A fülke összeállítása után kellett a törzs két felét összeilleszteni. Ekkor került az első fémlemez a motortér alsó felébe, amely az olajhűtőt hivatott szimbolizálni. Az elhelyezése meglehetősen nehézkes volt mivel megfelelő alátámasztási, vagy ütközési pont a géptörzs két oldalában nem volt.

A törzs után következtek a szárnyak, majd a kisebb alkatrészek. Felkerültek azon elemek, amelyek egy gépet repülőképessé tesznek úgy, mint a csűrőlapok, vezérsíkok, a futómű, légcsavar stb. Ezen alkatrészek után a gép már kezdett felismerhető formát ölteni, de hiányzott még a pilótafülke teteje, az antenna és további néhány kisebb alkatrész, amelyekről úgy gondoltam akadályt képeznek majd a következő lépésnél, vagy sérülékenyek lehetnek. Ekkor következett el ugyanis az új festékszóró használatának ideje.

A festékszórót 40W-os motorról működtetett kompresszorról tápláltam, a festés szüneteiben pedig egy fahasábot használtam fel állványként. A festések előtt a védeni kívánt részeket ragasztószalaggal és alufóliával takartam ki. A művelethez a Revell színeit használtam, a hígítást lakbenzinnel végeztem. Minden egyes festékszórást hosszadalmas rákészülési procedúra előzött meg, amely néha abban nyilvánult meg, hogy csak 2-3 hétig forgattam,szemléltem a szerkezetet. Az első használatnál,bevallom,kicsit bátortalanul is fogtam a dologba. De aztán csak belevágtam, és megadtam a gép első alapszíneit.

Elsőként a kék szín került fel a sárkány aljára, majd felül a sivatag homokja és végül rejtő célzattal a zöldes foltok. Ezzel párhuzamosan készítettem el a kabintető rácsozatát 0,5-ös ecsettel, és ekkor készült el a kiegészítő üzemanyagtartály festése is.

A festékszórással kapcsolatban csak azt a következtetést tudtam levonni, hogy amikor már elég hígnak hisszük a festéket, akkor az még biztosan tovább hígítható. Ha pedig már tovább hígítottuk, akkor nagyon ügyeljünk arra, nehogy az egész a felületen kezdjen el szétfolyni. Úgy tapasztaltam,inkább érdemes többször vékony rétegekben festeni, akkor is, ha az első réteg nem is fed tökéletesen. Az alapszíneket így is ki tudtam alakítani.

Miután ez a három szín felkerült a felületekre, egyértelmű műveleti sorrendet nem tudok leírni. A következőket inkább kozmetikai lépéseknek nevezném, amelyek során ragasztás, matricázás koszolás egyaránt szerepel. Ugyanakkor ezek adták meg a vadász igazi karakterét.

A festék száradása után szereltem be a pilótafülke ablakelemeit. Előtte természetesen bekerült a pilótát védő páncéllemez és a műszerfal felső részébe a célzóberendezés is. A sárkányszerkezetet erősen hígított fényes lakkal fújtam be, majd a száradása után kezdtem el a matricák felhelyezését. Meg kell, hogy mondjam a gyártó itt is ki tett magáért. Nem csak a szokásos felség- és csapatjelzések kerültek a gépre, hanem a különböző figyelmeztető-feliratok is, amelyek a földi egységeknek, a „feketéknek” hívták fel a figyelmét a karbantartás egyes lépéseire, vagy csak egyszerűen tájékoztató jellegűek voltak. Néhány írást ezek közül még nagyítóval is nehezen tudtam elolvasni, de miután felkerültek nagyszerű küllemet adtak a gépnek.

A matricázással párhuzamosan feltettem a pilótafülke fölé az antennát, amelyet sajnálatos baleset következtében magamnak kellett újra gyártanom. Az antenna és a vezérsík közé 0,2mm-es acélhuzalt feszítettem, amelyet pillanatragasztó rögzít. A gép ekkor szinte tökéletesen gyári jelleget mutatott, mintha most gördült volna le a futószalagról. Azonban én nem egészen ilyen gépet szerettem volna.

Az interneten böngészve sok diorámát, makettet találtam, amelyek használt jellegűek voltak. A rozsdafoltok, koptatások, koszolások nagyon tetszettek a tankokon, repülőkön, ezért porpasztellt szereztem be és az egymáshoz kapcsolódó elemek, idomok réseit fekete illetve barna színnel „szennyeztem” be. A géppuskák és a kipufogók koromfoltjait szintén porpasztell segítségével szerettem volna kialakítani, de ezeken a helyeken a festékszóró bizonyult praktikusabbnak. Miután megkaptam a kívánt struktúrát, az egészet erősen hígított Revell matt lakkal fixáltam.
Utolsó műveletként kerültek fel azok az alkatrészek, amelyeket a leginkább sérülékenynek tartottam: pitotcsövek,a kiegészítő üzemanyagtartály, a függőleges vezérsíkot mozgató elemek.

És ezután ?!

Miután a madár végső alakot öltött rájöttem, hogy első komolyabb próbálkozásom nem is sikerült olyan rosszul. Természetesen van rajta sok észrevehető hiba. Nem voltam mindenhol precíz, a tömítőanyag használata most még kimaradt, és ráadásul szegény átélt egy költözést is, amely során több kárt is szenvedett. Azonban mégis megfogant az ötlet, hogy csinálok róla pár fényképet a szabadban, és megmutatom, hogy mire is jutottam. Állandó helyet még nem alakítottam ki neki. Lehet, hogy rákerül egy diorámára, vagy így kerül egyszerűen a polcra. Mindenesetre a „bajtárs”, egy Ju87-es Stuka már a dobozban várja, hogy kiszabaduljon, és kövesse a korábban összeállt Jagdflugzeug –ot.
01_1

01_1
01_1
01_2
01_2
03_1
03_1
03_2
03_2
04_1
04_1
04_2
04_2
04_3
04_3
04_4
04_4
04_5
04_5
08_1
08_1
08_2
08_2
09_1
09_1
09_2
09_2
09_3
09_3
11_1
11_1
11_2
11_2
11_3
11_3
12_1
12_1
12_2
12_2
12_3
12_3
BF109e_trop
BF109e_trop
Fülke
Fülke
O1
O1
O2
O2
O3
O3
2009.08.02.
Dubiczky Zoltán (Wilson2), Vác
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Égi lovag
2009.09.02. 12:36:36
Szia! nos gratulálok nekem nagyon tetszik a gép, szép munka, azhogy nem tömitettél,, igen néhány helyen tényleg ha nagyon erősen ránéz az ember, akkor látható, de ha az öszképt vesszük, szerintem pazarul néz ki:D
a fényképek is szép élesek, és remek ötlet volt szabadban fényképezni, természetes fényben még jobban néz ki:) Ja, és am nekem is a BF-109 a kedvencem:DDDDD
Wilson2
2009.09.05. 22:09:37
Szia Égi lovag!
Örülök, hogy publikálás előtt már rátaláltál a cikkre, és jól esik a pozitív visszajelzés. Neked vannak neten elérhető munkáid?
Égi lovag
2009.09.06. 19:41:14
Sajnos, egyenlőre mutatni nemsokat tudok, az első, nincs fényképezőgépem, csak mobil, ahoz pedig nincs kábal, amiel képet lehetne tölteni, a második, össz visz van kb 8-10 félkész makett, és 2 teljesen kész, abból az egyik egy Sőitfire IX, a másik egy panther, amin inkább azt mutathatnám be, mit NE csináljunk:)
de épp dolgozom egy ősöreg BF-109-esen /72 méretben, az italeritől, még kb 7 évesen raktam össze, összevissza ragazgattam és kb 10 perces munka volt akkor, aztán mikor később látam hogy nagyon elcsesztem, kitaláltam "lelőtt" gépet csinálok belőle, és igy abszolút elcsesztem:) a motorburkolatt pl most teljesen hiányzik, mert elveszett, a futók behuzva vannak benn, ferdén, a törzs nem ileszkedik a szárnyal, már nincs matrica se hozzá, és abszolút ful káros ami megmaradt belőle:) csoda lesz,elkészül:) ja, am kérdésem lenne, amikor fölrakod a matricát, és minden megva, akk lakfestékkel ráfestesz a matricára még? mert a Spiten nem mentem rá...
Wilson2
2009.09.06. 21:15:28
Nálam is ez az első alkalom, hogy lakkot használtam. :) Először a már lefestett felületet lakkoztam fényes lakkal. Teljes napot vártam a száradására, és azután kezdtem el a matricázást. A felhelyezéshez feszítő-lágyító folyadékot használtam. (Ezt is először) :) Macerás dolog és nagyon óvatosan kel vele bánni. A nagyobb felségjelek képesek nagyobb ráncosodásra is. A törzs job oldalán lévő fehér sáv szintén matrica amit napokon keresztül kellett simogatni. A matricák után az egészet matt festékkel simán lefujtam, néhol több rétegben is. Ugyhogy a matricára simán ráfújhatsz, de hígítsd erősen a lakkot.
Égi lovag
2009.09.06. 21:43:27
köszi:) a matricázással való szivást már ismerem, az ég gépemen tök pupos, a matrica szinte elmálott a kezemben, az egyik felségzelzés 2szer szakdt el, a matrica sehogysem tapadt... már szinte örjöngtem, azt mondta vagy a gép repül a hetedikről, vagy én:)))))am én ecsettel dolgozom még csak, amivelszintén szivok, mert festéklemosófolyadékom nincs, az ecseteim meg tök kemények, ragadósak, ugyhogy papirsepivel is "maszatook", mert éha öritő az ecset. amugy azt is néztem, hogy a kipufogóknál is a szint is nagyon eltaláltad(nemtudom, neked kellett-e kikeverned), meg a légcsavartollak rögszitésénél is nagyon pontos a festés, és még sok olyan résznél, amit nehéz "elérni" am a féklapokat is látom, kitéritetted, ezt sokan csinálják, fűrészelik, ehez milyen fűrész kell? vmi spéci? ja és mégegy kérdés:), jó hogy igy elhalmozlak:), ez neked hanyadik teljesen kész maketted?:)
Wilson2
2009.09.06. 22:52:47
Jól elkaptál a kérdésekkel :D :D Még serencse, hogy épp most ülök itt a gép előtt:)
Akkor sorrendben:
-Az ecseteid festéked hígítójával kell alaposan mosnod. Ha vízbázisút használsz akkor vízzel, ha olajbázisút akkor a márkához tartozó hígítót kell használnod. Én Humbrol ill. Revell olajbázisú festékeit használom és egyszerű lakkbenzinnel hígítom őket. Tökéletesen megfelel és kb 500Ft/l áron kapható.

-A kipufogót Humbrol 113-ból és Revel 34-ből kevertem. Később porpasztel krétával rátettem az egészre egy kis kormot. A felesleges koszt lekapartam és a kapott állagot matt lakkal fixáltam. Pepecs munka volt, sok utánajárással is járt (infót beszerezni, ötleteket keresni, boltot stb.) de elégdett voltam az eredménnyel.

-A légcsavar más tészta. A makett megélt egy költöztetést, és a tollak fejenként 1-2 törést  . A szín ebben az esetben a Modell-master aluminium színe ami hogy úgy mondjam egyszerű kályhaezüst

-A féklapokat fűrészelnem nem kellett, mert külön alkatrészként kellett beépítenem. Fűrészelést pedig még nem csináltam, de lombfűrésszel tudnám elképzelni. Ennek szinte cérna vékony lapja van és nagyon nagy kerete, hogy akár körbe forgathassuk a tárgy körül (Az én kezemben utoljára talán általános iskola 7. osztály környékén volt technika órán :) )

-Hányadik makettem? Hát sajnos nem tudom pontosan úgy 10-12-őt hagytam a szüleimnél, amelyeket középsuli körül csináltam (10-15 éve :) ). Azonban ezek jó része festés nélküli, csak matricát tettem rájuk. Az összerakásuk azonban nagyszerű élmény volt. Ez az első makett ahol igyekeztem a korhű kinézetet elérni, ahol nem csak az elkészítés volt a fontos, hanem a történelmi vizsgálódás is. Na és már tudtam egy kicsit többet invesztálni
Égi lovag
2009.09.07. 15:18:07
értem, én is olajjal festek, de a közeli boltban minden csak revell, ugyyhogy azt használok:))) ezt a kipufogószint viszint megjegyzem, és lehet a humbrol festék revelben is van csak keresek egy átváltótáblázatot és megvan:) am a légcsavart nem értem mert akárhogy nézem se lehet sheholse javitást látni, am az agy festésénél arra gondoltam hogy abszolut sikerült elérni azt a hatást, mintha ahoigy a valóságban is 2 külön alkatrész van és a légcsavarkúk taakarja az agyat, magyarul látszik hogy nem egyben van:) azt hiszem, tényleg vmi szuper kitet szereztél be, mert az edigi készleteimen mindenhol egybevolt öntve a szárnyal a féklap-csűrőlap.
Most szint bontatlanul am van egy BF-110-esem is, 1/48 még alig kezdtem el, mert tartogatom akkora mikor több kisebb olcsóbb makettet is öszeraktm és több a tapasztalat:)
Bubu
2009.10.23. 08:11:43
Szia!
Tetszenek a fénykép beállítások:) , sokat dob az összképen.
BBalázs
2009.10.23. 10:10:45
Szia!
Szép lett a makett nagyon, egyedüli észrevétel, hogy a kabintető festésén látszik a makrós képeken, hogy ecsettel kivitelezted, én megvettem a készlethez a maszkolószalagot, és bizony csodákra képes. Ezt csak azért mondom, mert én elkészítettem a Hasegawa 48-as Stukát, és oda szerezd be mindenképp!
Egyébként a festés nagyon el lett találva a Messeren, én is gondolkodtam, hogy beszerezzem ezt a készletet, bár én nem tudok egyenlőre iylen szintű makettet készíteni. Gondolod, nézd meg az adatlapomon a Stukát (van rajta sok szembeötlő hiba :) )
ben96
2009.10.24. 17:46:00
Szia nekem nagyon tetszik a géped.
Azt medtudod mondani hogy mennyi alkatrészből áll??

BBalázs a te makettjeid is tetszenek csak egy kis antikolás feldobná szerintem.
Wilson2
2009.10.25. 00:22:21
Sziasztok!
Örülök, hogy tetszik a munkám. És köszönöm az építő kritikákat is. Igyekszem majd a maszkolót beszerezni a Stukához. (Bár már két kiegészítő szettet is vettem hozzá... A gatyám is rámegy majd :) )
Balázs!
Nagyon tetszenek a munkáid, szépek, élénkek a színek. De pont ez a hátrányuk, mint az előnyük. Amit én látok rajtuk, hogy nagyon steril mindegyik. Mintha most jöttek volna le a futószalagról. Egyszóval szépek és tiszták, :) mint egy jó kis mosás után :). Persze ez ízlés dolga. Ezt már mindenki tetszése szerint választja. Jómagam a koszolás híve vagyok.
A Stukádon nagyon tetszik az ablak festése, viszont a matricák szélei nagyon látszanak a fényképeken. Használtál a matricákhoz lágyító folyadékot? Mert ha igen, lehet, hogy itt is el kell majd gondolkoznom a maszkoláson.

Ben!
A dobozban 4 fröccsfa volt összesen 62 alkatrésszel + egy fotomaratott lemez 5 alkatrésszel.
A műanyag alkatrészek közül 8-at nem kellett felhasználnom. Ezekből lehetett volna egy bombával ellátni a gépet, lehetett volna egy plusz páncélüveget rakni a pilóta elé, a szívótorok típusát lehetett volna megváltoztatni, valamint az orrkúpot lehetett volna egy korai változatéra cserélni.
BBalázs
2009.10.25. 09:30:14
Wilson2!
Teljesm értékben egyetértek veled a modelleim illetően. Még nem koszoltam sose őket, gyakorolni kéne a technikákat. A Stukán nicsn fent az összes matrica, pont ezért - sajnos nagyon vastagok a matricák - látszanak az élek... a matrica lágító folyadék egyébknét eltűnteti az éleket? Egy-két helyen sajnos a festés is pontatlan lett.
Ha a Stukádba belekezdesz előtte tényleg szerezd be a maszkolót az ablakhoz. 1400 Ft volt a Modellpostánál, és tán készleten is volt 2 éve. Bár ha gondolod, eltudom küldeni az enyém használtan, nagy része még felhasználható, igyekeztem kimélni őket.
Egyébként a Stukáknál arra vigyázz, hogy ha "antikolod", akkor ak ét fajta zöld közt nagyon apró árnyalatbeli különbséget hagyjál, mert azt rebesgetik, hogy idővel szinte egybeolvadt a két szín.
Wilson2
2009.10.25. 21:08:56
Szia Balázs!

Kérdésedre: a Messernél használtam a lágyító folyadékot (Gunze Sangyo: Mr. mark softer) és nagyon bevált. A cikkben szereplő 04_5 -ös képen láthatod talán a legjobban, hogy mennyire eltünteti a lépcsőt a matrica és a festés között. Ezen az oldalon minden matrica. A 13-as a kereszt a fehér sáv a horogkereszt és a győzelmi jelzések is. Egyetlen hátránya, hogy ha már egyszer felkerült az anyag a matricára akkor az már lágyul, és ha nem kerül gyorsan a helyére egyre nagyobb az esély a szakadásra. A nagyméretű matricákra ez különösen igaz, továbbá ezeknél a ráncosodásra is ügyelni kell. De előnye, hogy a szakadást ösze lehet dolgozni és le lehet az egészet később lakkozni.
A fehér sávot a baloldalon legalább egy hónapig ecseteltem, mert itt bénáztam és elszakatt a gyönyörűség. Tiszta macera volt a helyes alakot elérni és a szakadásokat összedolgozni.

A Stukához komolyan gondolkozom a maszkolón. A géppuska körüli terület festése a doksik alapján nem is egyértelmű. Szimpla maszkolószalagot használtál már az ablakokhoz?
A két zöld sem lesz olyan egyszerű:)... ugyanis afrikai színeket fogok használni, ami a leírás szerint annyi, hogy a régi színekre került egy homokszín is...
Szóval szép feladat lesz:)
BBalázs
2009.10.26. 12:14:42
Wilson2!
A maszkolón ne gondolkozz, mert esélytelen kivágni maszkolóból az ablakokhoz valót, és a minőség sem lesz jó...
Egyébként én a sárga sávot a törzsön fújtam. A géppuskánál abban tudok segiteni, hogy a Hajja&Fiai Stukák kiadványának képeit beszkennelem neked majd szívesen.
Én úgy láttam, hogy volt ugyanolyan festésű Stuka, mint amilyen az itt látható Messer. Bár ehhez nem ad támogatást a Hasegawa leírás. Afrikában már a D verzók repkedtek.
Wilson2
2009.10.26. 22:24:30
Szia Balázs!
Lebiggyedt a szám széle, de azt hiszem akkor be fogom szerezni a maszkolót... Tudod az a baj, hogy a kiegészítő szettre is egész nyáron át vártam a modellpostán..
A könyvvel kapcsolatban viszont ne fáradj, már majd egy éve kölcsönzöm a váci könyvtárból:)
Nem találtam benne olyan szögböl lőtt fényképet ami segítene... marad a net... és esetleg másik bolt...:)
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció