Pintér György - Múzeumi krimik
A történet
Ha azt gondoljátok, hogy a BMW és a Mercedes gyártott először sportos luxuskombit, akkor gondoljátok át még egyszer! A Chevrolet már 1955-ben megtette ez irányban a kezdő lépéseket. A Bel Air Nomad, Henry Earl Chevrolet Corvette-re alapuló álomkombijának az eredménye. A közönségnek az 1954-es Motorama-kon mutatkozott be (a Motorama volt a GM utazó kiállítása). Az 1955-ös Nomad nagyon hasonlított a hagyományos Bel Air-re, így a maga 2571 dolláros árával ez volt a legdrágább Chevy a piacon. 65 dollárral többe került, mint a vászontetős változat, "amiért meghalni is érdemes volt." Sajnos olyan gyermekbetegségekkel küzdött, mint a beázó hátsó ajtó (1957-es típusra volt jellemző), korlátozott felhasználhatóság a két (3)-ajtós kivitel miatt és az óriási üveges részeknek köszönhetően túlságosan melegedett az utastér. Az eladás sosem érte el az évi 10000 darabos határt, és 1958-ra a Nomad-ok gyártását befejezték. Ezzel vége lett a világ első sportkombijának, az autótörténelem egy meghatározó mérföldkövének.
A makett
Az átlagos doboz, egy régi makettet rejt, amely arról árulkodik, hogy nem ez volt az első doboz, amivel napvilágot látott a készlet. Sok alkatrész picit pontatlan, elnagyolt, gyenge illesztésekkel tarkítva, de a gyártó igyekezett egy nagyon sokoldalú készletet piacra dobni. Nos „kijelentem felelőségem teljes tudatában”, hogy ez sikerült! Az alkatrészek listája hosszabb, mint akkoriban a luxuskombi extráinak a listája! A két krómozott kereten 68 darab alkatrész terpeszkedik, öt darabbal több, mint a hagyományos szürke alkatrészek száma! Összesen kereken 150 alkatrészt tartalmaz a kitt! Ez a nagy alkatrészszám a "három az egyben" (3in1) szériának köszönhető - három fő irányvonal szerint építhetjük kocsinkat: gyári (stock, ez a legkötöttebb építési mód, nincs mese, csak gyári alkatrészeket illik felhasználni, és érdemes utánanézni, az akkori színkombinációknak, a külső és belső színeknek, kéttónusú festéseknek, stb), egyedi (custom, ez nem kötött, minden a fantáziádra van bízva!), drag (annyi a kötöttség, hogy a stílushoz illő alkatrészeket, és kerekeket kell felhasználni). Az alkatrészek kidolgozása közepes, viszonylag gyenge illesztése miatt a tömítőt ne tegyük túl mélyre a fiókba!
Az alváz sajnos elég gyengére sikeredett. Sajnos egy görcsös kipufogó éktelenkedik rajta. Nem egyszerű ezt orvosolni, de ha nem tesszük, lényegesen lerontja a jármű összképét. Sajnos az előbb említett alkatrész nincs ennyivel lerendezve; éktelenkedik rajta egy "TM GM" (trademark General Motors) felirat, csak hogy ne felejtsük el mit építünk! Ezt javítani említésre se méltó. A motorblokk közös, mindegyik verziónál, viszont két fajta karburátor van (stock/custom és drag) és ehhez jár 1-1 szívócsonk ("intake manifold"). A kaszni egyszerű, kidolgozására kevés panasz lehet. A készlet egyik legérdekesebb alkatrésze, amit a custom(/drag) verzióhoz mellékelnek, ugyanis, ha levágjuk közvetlen az első oszlop után a tetőt, akkor ezzel az alkatrésszel könnyedén pickup-pá alakíthatjuk járgányunkat (az egyik kép ezt illusztrálja!).
A belső tér egy kicsit szegényesre sikerült, de ezt házilag könnyen feldobhatjuk, főleg a festéssel! A doboz két fajta felnit rejt, plusz egy készlet (4 darab) dísztárcsát (ezeket a gyári acélfelnikre kell illeszteni!) A gumik kidolgozása megfelelő, két fajtát, összesen hat darabot találunk a dobozban. Az átlátszó alkatrészek (csak az szélvédők) nagyon vastagok, érdemes ezeket diavetítő-fóliából pótolni. A matrica a megszokott jó, minőséget prezentálja. Pontos, korrekt színek jellemzik. Három autóra való rendszámtáblákat tartalmaz, ötletes, a témához kapcsolódó feliratokkal. A készlet az átlagosnál melósabb, de garantáltan megéri a befektettet plusz munkát, időt! Aki szereti a különleges autókat, annak feltétlen csemege!