Bell H 13 H "Gunship". Makettmentés.

Bell H 13 H.

1:35, Rewell No.04402
Mivel mindnyájunkkal történhet hasonló baleset, megosztanám veletek ennek a makettmentésnek a történetét.
Egy ismerős "kolléga", mivel sokat van gondban, hol is tárolja az építésre váró makettjeit, (gondolom ez sokunknak ismerős) végül is a garázsukban talált nekik helyet. De,sajnos,történt egy kis balesete. Pár nehezebb holmi megcsúszott, és hova máshova eshettek volna, mint a makettes dobozokra, közé.....kész rémálom! Szerencse a szerencsétlenségben, hogy csak egy makett sérült meg komolyabban, ez a helikopter. Ki akarta dobni, de pont akkor voltam nála látogatóban, és mivel idegenkedem a gondolattól, hogy egy szép makett csak úgy az enyészeté legyen, elkértem tőle, hogy megpróbálhassam menteni ami menthető.
Amikor sorra került, kinyitottam a dobozt, és felmértem a károkat.....háááát.....először én is elborzadtam.
A rácsszerkezetű törzs a könnyített kialakításnak köszönhetően kapta a legdurvábban. Szó szerint darabokban volt. Illetve a buborék kialakítású kabinplexi is elrepedt sajnos. De azután, mivel más sérülést nem láttam, csak belevágtam a dologba.
Az összeállítási rajz alapján raktam össze a törzset. Mivel a szabvány makettragasztókat hosszabb száradási idejük miatt nem éreztem megfelelőnek, így Loctite pillanatragasztóval dolgoztam. A pillanatragasztó szépen befolyta az összeillesztéseket, és utána egy réteg festék (mint tudjuk) csodákat művel. Sikerült a restauráció, mindössze az üzemanyagtartályok mögött kellett egy kicsit ügyeskednem. Ott a törzsszerkezet valami belső feszültségnek köszönhetően nem és nem akart összeragadni. Amikor már azt hittem,sikerül, egy apró mozdulatra az illesztés rögtön szétugrott. Így az öntőkeretről levágott kis darab lapos műanyaggal biztosítottam az illesztést, illetve, hogy ez ne legyen feltűnő, természetesen a vele szembeni oldalon is elhelyeztem egy ilyet a szimmetria miatt.
Az építés a továbbiakban megszokott módon folyt. Változó illeszkedések és öntési sorják. Volt,ahol gyakorlatilag minden tökéletes volt, de sok helyen megszenvedtem az építéssel. Talán még annyi, hogy az összeállítási rajz sajnos sokszor elég elnagyolva ábrázolta az alkatrészek beépítését, és párszor csak hosszas kísérletezés után jöttem rá, hogyan is gondolták az illeszkedéseket.
A motor, a méretarányból adódóan, szépen és részletesen ki volt dolgozva. Amit viszont hiányoltam, az olajtartály, az olajhűtő radiátor, illetve az üzemanyagtartályok és a motor között nem voltak összekötések. Pedig szerintem jobban mutattak volna úgy. Mivel a rajzon sem szerepeltek, így saját szakállamra, néhány fotó alapján megcsináltam ezeket a csöveket vezetékszigetelésből, majd beragasztás után lefestettem őket.
Elérkeztem a kabinplexihez..... A repedéssel nem tudtam egyszerűen mit csinálni. De azután jött az ötlet. A kitthez tartozott egy tábori hordágy, amit alternatív építési megoldásként, az egyik géppuskagondola helyére lehetett volna beépíteni. A hordágy adta az ötletet a történethez.
A cím:Bevetés megszakítva. A bevetésen lévő gépet egy rácsapás közben légvédelmi géppuska sorozat éri. Szerencsére nem zuhannak le, de a golyók átütve a plexit, súlyosan megsebzik a másodpilótát. A pilóta azonnal visszatér a bázisra, ahol a szanitécek a sebesültet a gépből kiemelve, először egy tábori hordágyra fektetik a gép mellett, majd az odaérkező mentőbe átrakva elszállítják.
A sztorinak megfelelően a repedéseknél pár helyen átfúrva a plexit, egy sorozat nyomait igyekeztem imitálni. Némi piros festékkel illusztráltam a másodpilóta ülésében, illetve a hordágyon a sebesülés súlyosságát(Elnézést kérek mindenkitől, akinek esetleg túl véres a sztori).
Saját anyagokból kialakítottam még a bekötőhevedereket, kifúrtam a kipufogócsonkokat, illetve a kilőtt levegő-föld rakéták vetőcsöveit, csináltam egy tábori leszállóhelyet modellgipszből, hungarocellből, illetve némi műfűből. Más változtatást nem eszközöltem.
A tanúság? Nem fontos azonnal kiszelektálni az ilyen sérült maketteket. Ha mi magunk nem is érzünk bármi okból ambíciót a "mentéshez", biztos akad az ismeretségi körünkben, aki szívesen elpepecsel egy ilyennel, hiszen ha versenyre nem is kerülnek, de attól még nagyon szép vitrindíszek válhatnak belőlük, amik jóérzéssel és sikerélménnyel töltik el az "orvosaikat".
Gyorsan még pár szót a típusról: 1947-ben írt ki egy pályázatot az USA ARMY egy könnyű, többfeladatos helikopterre. A tendert a BELL modellje nyerte meg. Így a gépet H-13 SIOUX néven rendszeresítették az ARMY-nál, 1948 ban. A 3-fős személyzettel repülő alapmodellt, megfigyelő és alap kiképzőgépként használták. Vietnamban már repült mint megfigyelő és felderítő. Később az USA NAVY is igénybe vette a típust, elsősorban a partiőrség, kutató-mentő célokra. Gyakorlatilag a régi NATO minden országában, illetve még sok, más, az USA-nak barátinak számító ország légierejében kerültek használatba különböző típusai még hosszú évtizedekig. A "Gunship" inkább egy érdekes kísérleti mellékvágány volt. Pár darab készült az altípusból, mivel időközben rájöttek, hogy a 30-as kaliberű nehézgéppuskák, a visszalökő erejük folytán rontják a motor teljesítményét, ezáltal a repülési tulajdonságokat. És bár felszerelték nemirányított levegő-föld rakétákkal is, ezek megfelelő célzóberendezés híján rossz találati arányokat mutattak.
SAM_0470
SAM_0470
SAM_0469
SAM_0469
SAM_0467
SAM_0467
SAM_0466
SAM_0466
SAM_0465
SAM_0465
SAM_0462
SAM_0462
SAM_0459
SAM_0459
SAM_0455
SAM_0455
SAM_0454
SAM_0454
SAM_0449
SAM_0449
SAM_0447
SAM_0447
SAM_0448
SAM_0448
SAM_0445
SAM_0445
SAM_0444
SAM_0444
SAM_0438
SAM_0438
SAM_0437
SAM_0437
2014.07.01.
Utolsó módosítás: 2014.07.06.
Lipi, Budapest
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Gotha
2014.07.06. 09:32:17
szerintem jól megmentetted a makettet és a másodpilótát is. Nekem tetszik!
medor
2014.07.06. 16:35:19
Szia!
Nekem 1:72-ben van meg ez a makett (még dobozban) és csodálkozom,hogy nem sokkal részletesebb ez az 1:35-ös testvére.
Biztos van közöttük pár év és ez lehet az oka.Jó lett a makett,csak azt nem értem,hogy a pilóta miért ücsörög még mindig vigyorogva a helikopterben.
A társát szétlőtték,nemrég vitték el a szanitécek.Talán utálta a társát és örömködik?Én nem raktam volna bele.Esetleg a gép mellé leültettem volna egy sörrel a kezében,amint átgondolja a szerencséjét,hogy nem ő kapta a lövéseket.
Alfio
2014.07.06. 20:15:07
Szia!
Nagyon szép lett a makett, viszont a másodpilótát illetően csatlakoznék az előttem szólóhoz. Plusz megtoldanám még annyival - bár nem tudom mennyire törekedtél az élethűségre -, hogy egy valódi sorozatlövés esetében a lövések nem ilyen szép ívben helyezkednének el. Én sokkal szétszórtabban helyeztem volna el a fúrt lyukakat, mely a lövéseket imitálja. A hosszú ívelt repedés esetében is inkább az elejére, meg a végére tettem volna csak egy-egy "lövésnyomot", maga a repedés így is kiindulhatott volna egyik "lövés" okozta lyukból a másikig. Az meg fura, hogy a középső repedés nem tudni mitől keletkezhetett, mert oda nem tettél "lövésnyomot", pedig legalább egyet lehetett volna a közepére és máris lenne "oka" a kialakulásának. Azután a képekről nem annyira tudom megállapítani, de a pilótafülkében mintha nem látszódnának a plexin keresztül becsapódó lövések nyomai, pedig elvileg kellene, hiszen ha szemből érkezik néhány géppuska, vagy pláne gépágyú lövés, akkor a lövedékek nem állnak meg a plexi áthatolása után, sőt, valószínűleg keresztül mentek volna a pilóta testén is és annak is nyoma lenne a háta mögötti részen, ahová becsapódnak.
Lipi
2014.07.07. 09:06:41
Sziasztok!
Köszönöm a tippeket. A lövésnyomokat nem annyira egy szemből érkező sorozatnak, mint inkább egy mozgásban levő gépet ért "elhúzott", majdnem vaktában bekapott sorozatnak próbáltam ábrázolni. A pilótának pont ellenkezőleg, a másodpilóta a legjobb barátja, ezért még mindig sokkban ül a gépben, és kicsit az is dolgozik benne, hogy visszatérne esetleg a célterülethez, mintegy bosszúból a cimborája miatt. A lövésnyomokat befúrtam egy tűvel az ülés háttámlájánál, illetve az aljánál, csak a fotókon valóban nem látszik. Talán a "vér" takarja el. Ugyanis azt a lukak után festettem fel, Lévén előbb a golyó volt, utánna a seb. A középső repedéssel nem tudtam mit kitalálni, de akkor lehet, kipróbálom a szétszórtabb lövésnyomokat még. :)
Lipi
2014.07.07. 09:06:50
Sziasztok!
Köszönöm a tippeket. A lövésnyomokat nem annyira egy szemből érkező sorozatnak, mint inkább egy mozgásban levő gépet ért "elhúzott", majdnem vaktában bekapott sorozatnak próbáltam ábrázolni. A pilótának pont ellenkezőleg, a másodpilóta a legjobb barátja, ezért még mindig sokkban ül a gépben, és kicsit az is dolgozik benne, hogy visszatérne esetleg a célterülethez, mintegy bosszúból a cimborája miatt. A lövésnyomokat befúrtam egy tűvel az ülés háttámlájánál, illetve az aljánál, csak a fotókon valóban nem látszik. Talán a "vér" takarja el. Ugyanis azt a lukak után festettem fel, Lévén előbb a golyó volt, utánna a seb. A középső repedéssel nem tudtam mit kitalálni, de akkor lehet, kipróbálom a szétszórtabb lövésnyomokat még. :)
medor
2014.07.07. 19:56:33
Szia!
Nem kötözködésből írtam a pilótát.Szerintem nem maradna bent a gépben senki,akinek a társát meglőtték.
Láttad az 'Intruderek támadása' c. filmet?Ott sem maradt a gépben a pilóta mikor a sérült operátorával visszatért.
Futott át a gép túloldalára segíteni.
Lipi
2014.07.08. 11:21:34
Nem, nem. Eszembe sem jutott, hogy kötözködni akarnál. :) Sőt, Köszi mégegyszer a tippeket. Csak azt világítottam meg, hogy én milyen megfontolásból ültettem be a kabinba a pilótát. De a te nézőpontod is érdekes. :)
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció