Bf-109 F-4/b V-08

Messerschmitt Bf-109 F-4

1:72, FineMolds No.FL-2 (2005)
Pintér György - Múzeumi krimik Sokáig azt hittem, ismerem az összes gyártott Bf-109 makettet a kedvenc méretarányomban. Aztán úgy három-négy éve a látókörömbe került egy FineMolds nevezetű japán cég Messzere, amit addigra pedig már tízenéve gyártottak. Akkoriban a cseh "AZ model" Bf-109-esek lázában égtem és azokból táraztam be egyre többet anélkül, hogy egyet is megépítettem volna. Évek alatt a sok olvasgatás közben pár dolog megvilágosodott bennem az "AZ model"-ek hibáival kapcsolatban, és egyre kíváncsibb lettem a japán készletre. A FineMolds-ot azóta meg is építettem minden komplikáció nélkül, de nem igazán éreztem azt, hogy volna róla mit írnom egy cikkbe. Ezt egészen odáig így is gondoltam, míg bele nem kezdtem az egyik cseh Bf-109 csodába és rögtön felértékelődött bennem a japán makett értéke. A motiváció meglett és mostanra a cikk is.

B.kép
Magyar színekben terveztem elkészíteni a "Fritz"-et, amihez évek gyűjtögető munkájának eredményeként akadt is miből válogatni jelzéseket. A festési variáció kiválasztásánál az alábbi szempontok érvényesültek: német kereszt kizárva, ne legyen fehér téli kamója, (a készletben lévő kabintető a homlokpáncéllal egy egységet alkot, tehát) csak a páncélos verziók jöhetnek szóba és ne legyenek a Gustav verziókra jellemző gyertyahűtő nyílások a motorburkolaton. A sárga 7-esnek a légcsavarkúp sárga vége nem volt ínyemre, a V-12 esetében a teljesen piros orr nem nyerte el a tetszésemet. A rostámon a V-08 maradt fenn.

C.kép
Tudtam, hogy "letisztult" pilótafülkéje van a készletnek, ezért megrendeltem hozzá az Eduard SS 262 maratást.
[C.1] A maratott oldalfalak felrakásához le kellett fúrni a kabin belső oldalán lévő dombornyomott részeket.
Amikor beszereltem a maratás 42-es és 43-as (oldalfal) elemeit, a törzset már nem lehet összeragasztani.
[C.2] Levágtam tehát a két említett elem elejét és hátulját a műszerfal és a hátfal (pirossal jelölt) vonalánál, így azonnal jó lett a törzsfelek illeszkedése.

D.kép
(RLM) 66-tal fújtam le a kabint.
Nem használtam fel minden elemet a maratás lapjáról, csak a mutatósabbakat.
[D.3] Mivel az F-4-eseink F-4/b-k voltak, az Eduard maratásán a 7-es számmal jelölt másodlagos fegyverzet-kezelő panel is beragasztásra került a műszerfal alá.
[D.4] Mivel csak hátulról lehet majd belátni a műszerfal alá, a gyári pedált nem vágtam ki, sötét színben hagyva azt, egyszerűen csak ráragasztottam a csillogó maratott pedálokat. Bőven elviszi az ember figyelmét a csillogó felső elem.
[D.5] 0,33-as sztirolszálból hajlítottam magamnak benzincsövet, ami Gunze c113 (RLM 04) sárga színt kapott.
[D.6] Csináltam egy szárazpróbát a fejpáncél, a kabintető és a törzs illeszkedésére. A precízre szabott FineMolds fülkében a fejpáncél alatt már nem fért el a maratott hevederek felső része, ezért a felülre hajtott végeket ledaraboltam, és csak az alakjukat festettem fel. Így már a fejpáncél le tudott ülni a helyére, és nem tartotta el a kabintetőt a törzstől.

E.kép
Alclad Alc112 Steel színnel fújtam le a víz- és olajhűtőt.
[E.7] A futóakna belső kontúrját is kihoztam körívesre tömítőpaszta segítségével.
[E.8] Nem volt szívem szétdarabolni a futóaknák fedelét, így sztirollapból megcsináltam csak a felső részt, amit a későbbiekben magában kellett rögzítenem a futószárakra.

F.kép
[F.9] A szárny felső íve és a szárnytő íve nem esik mindenhol egy szintbe. Az elejénél max két tizedmilliméter mínusz, amivel eltér a szárnytő íve.
Nem látszik a képeken, de az egyik törzsfél 0,2 mm-rel rövidebb (vagy csak rosszul ragasztottam össze), mint a másik.
[F.10] A Montex maszkból nem használtam fel a jobb oldali elülső háromszög kis ablakocskát, mert a V-08-on az teli volt lemezelve a jelzőrakéta pisztolya miatt. (Kifúrtam a jelzőrakéta pisztoly helyét.)
Egy baja már nálam is jelentkezett a maszknak, mégpedig a mérethez képest vastag és merev. Kis, íves felületeken merevsége okán kiegyenesedik (például a hátsó rész teteje), felválik.
[F.11] Már korábban is bevált, hogy kidaraboltam a közepét pengével. Úgy, hogy a hajlított részeken elvékonyítottam a széleket, míg a sík üvegfelületek részein több anyagot hagytam a tapadáshoz.
Folyékony maszkkal töltöttem ki a hiányzó részeket. Más gyártók maszk készleteinél gyárilag is van ilyen megoldás, onnan merítettem az ihletet. Végül még a pót-frontpáncél felett is meg kellett ejtenem a maszkon ugyanezt a pengés beavatkozást.

G.kép
Kapott egy kis előárnyékolást a sárkány, majd a színesebb részeknek előkészítettem fehérrel a terepet.
A nemzeti zöldre Gunze Gx06-ot ajánlottak nekem, amit kifújva nagyon merész, világítós zöld színűnek találtam, ezért Gunze c136-tal finomítottam: 1 rész c136, 2 rész gx06 arányban, ami már megfelelt az ízlésemnek.
A sárga és piros színeknek a Gunze RLM jelölő piros és sárga színeit használtam.
A has is megkapta a fakóbbnak szánt alapszínét, amit 4 csepp RLM 76 és 2 csepp Gunze c376-ból raktam össze.
[G.12] Az eddigi első dolog, amit számon kérnék a FineMolds tervezőin, hogy azt az öntési csonkot miért kellett a munkahenger elejére tenni? Ahogy lefújtam fényes feketével, azonnal mutatta magát, hogy még mindig nem sima, még mindig nem henger. Pár alkalommal neki kellett futnom a csiszolás műveletének, mire elfogadható lett.
Stilizált német keresztet fújtam fel, hogy a javítófestésen később valami finoman átüssön.

H.kép
A fakó RLM 75-nek szánt színt 4 csepp Gunze c037 (RLM)75 és 2 csepp Gunze c608 keverékéből hoztam ki. Felső fakóbb sötét színnek 3 rész c036 RLM 74 és 1 rész c032 összeállítást használtam.
A szárny tetejére és a törzs oldalára egyszerűsített német keresztet és valami számszerűséget fújtam fel, hogy a későbbi javítófestés alatt is lapuljon valami.

I.kép
3 rész RLM 70 1 rész RLM 74 alkotta nálam a motorburkolat fakított régi 70-es színét.
A lakkozás Gunze gx100 lakkal történt.
Hígított AK Brown and Green AK2071-gyel folyattam be a panelvonalakat és azzal mostam át a felületeket is.
A kerékakna RLM 02, az akna bőrözése Humbrol 118 színt kapott.
Módosítatlan (nem világosított) színekkel fújtam felül a kereszteket a szárny alján és tetején, valamint a géptörzs oldalán is.

J.kép
A szárny belépőélén a 76-os kéket az archív fotóknak megfelelően magasra felfújtam az RLM 76-os javítószínnel.
A kipufogó általi kormozódás Gunze c101 Smoke festékéből került fel.
Újabb réteg Gunze gx100 lakkot kapott a géptörzs a matricázás előtt.

K.kép
A felrakott matricáim átlátszó részei pár óra szikkadás után mind felezüstöződtek.
Lekapartam a matricákat, majd finoman átcsiszoltam a felületeket. Ezzel a művelettel csúnyán összebarmoltam a felületet, ezért később lemostam a törzs hátsó részét.
Kis kitakarással újra kezdtem a repülő hátuljának festését.
A festés végeredményt látva a lemosást érdemes lett volna panelvonalig igazítani, mert az előző réteg pereménél lett egy kis fénytörés.
Beszereztem egy újabb matricalapot, arról kerültek fel megint az oldalszámok.
A magyar keresztek az SBS lapjáról lettek felhasználva, bár a V-08 esetében ezek sajnos egy kicsit nagyobbak a kelleténél.
Megkapta a repülőgép az antennaszálat, rá festékből a feszítőket, jegesedésgátlókat.
A kipufogót AK rozsda pigmenttel és világosabb föld pigmenttel, a mögötte lévő, már korábban megfújt területet Humbrol Smoke pigmenttel dolgoztam meg.
A szárnytőbe AK Sepia ceruzával "topogtam" lábnyomokat, világosabb szürke ceruzával pedig a 20 mm-es ágyúlőszer hevederbetöltő nyílásánál imitáltam kopásokat.
A kerekeket nem koszoltam, úgy okoskodva, hogy a hó lemosta őket.

A FineMolds-nak úgy vettem észre, nem célja ellátni a magyar piacot a termékeivel, amit a beszerzés bonyolultsága miatt, a magasra kúszó árában szenvedtem meg. Bár a méretéhez képest drágára jött ki a külföldi rendelés, úgy érzem, így is megérte minden forintját, mert egy igen kellemes építésben volt részem. Az, hogy mennyire bejött az általa nyújtott élmény, mi sem tanúsítja jobban, hogy azóta beszereztem még a gyártótól pár szép darabot.
A
A
B
B
C
C
D
D
E
E
F
F
G
G
H
H
I
I
J
J
K
K
L
L
M
M
N
N
O
O
P
P
Q
Q
R
R
S
S
2020.11.25.
Utolsó módosítás: 2020.11.29.
pmheros
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció