Pintér György - Múzeumi krimik
Hatvani Laci vagyok és szeretném bemutatni a jelenleg épülő művemet. Mivel már 2004 óta építem, ezért már egy kicsit előrehaladott állapotban van, netem meg most van tavaly óta (2007). Ezért előre is bocsánat az építés kimaradt részeiből. De ígérem, ezek után, ha valami újdonság van, akkor felteszem.
Előtte tudni kell, hogy jártam modellező szakkörre, ahol vitorlázó repülőket kezdtem csinálni. Itt sajátítottam el egy-két fogást. Mivel nem repülőmodell volt a tervem, áttértem a hajóra. Előzetesen tudni kell, hogy elsőnek tömör farönkből akartam kifaragni. Igen, őrültségnek tűnik, de azt hittem, én értek hozzá. Most már tudom, hogy elég nagy hülyeség lett volna.
Én a hagyományos gerinc-borda elven csinálom palánkozással, fából. Elsőként mikor megvolt az összes (majdnem összes) leírás, tervrajz a hajóról, lerajzoltam egy A/3-as papírra az orr- és far- vagy tatrészét. Ezt követte a bordarajz. Ezt úgy kell megcsinálni, hogy megrajzoljuk a gerinc vonalát függőlegesen, majd a vízvonalat - természetesen vízszintesen. Indigóval egy kettéhajtott lapra kirajzolom a bordákat, amiket később ollóval kivágok, és széthajtom őket. Felrajzolom őket egy rétegelt lemezre és az orr-, valamint tatrésszel együtt kivágom fűrésszel. A bordákat kikönnyítem, azaz kivágom a belsejüket. Ez később jó az RC modell számára az elektronika miatt.
Ha valaki csak makettként kezeli, akkor nem kell. Majd ezt követően a vízvonalnál és a fedélzettől lefelé 1 cm-re vágok a hosszanti merevítésnek helyet. Ezután a gerinc helyét is kivágom. Mivel adott a hajó hossza, a kimaradt "üres gerinc" hosszát úgy számolom ki, hogy elveszem a tat és az orr együttesét és a megmaradt hányados a kimaradt gerinc hossza.
Mikor minden megvan, akkor a gerincre ráillesztem a bordákat derékszögmérő segítségével, majd összeragasztom. Mikor ez is megvan, akkor jöhetnek a merevítők hosszanti irányban. Ez ad neki egy kis tartást. Gombostű segítségével odakalapálom, persze nem tövig, mert azt később ki kell szedni.
Mikor ez is megvan és megszáradt, akkor jöhet a palánkolás. Ez nálam 1 m hosszú, 1 cm széles és 3 mm vastag fenyőlécekből van körbepalánkolva kb. 200 darabból. Ezt is kalapálni kell, gombostűvel rögzíteni (persze ezt sem tövig) a bordákhoz. Így úgy néz ki, mint egy óriás sündisznó.
Csiszolás az élek miatt, hogy kevesebb gittet kelljen felhordani. Persze így is lesz rajta elég gitt.
Majd legittelem fullra a hajótestet, és megint csiszolás követi. Ez elég aprólékos sziszifuszi munka, elmondani könnyebb, mint megcsinálni. Majd epoxigyanta átvonásával gézzel bevonom, és száradás után újra gittelem. Érdemes kint csinálni szabadban, mert írtó büdös és árt a szervezetnek. Majd újra csiszolás és megint gittelés. De ez már szórógittel. Megint csiszolás követi finom csiszolópapírral, mert itt már a festés fogja követni.
Apropó palánkolás. Orrtól indulva a fedélzet felől keztem, előszőr egyik oldalt, majd másik oldalt felvátva. Ezzel elkerüljük a hajótest elcsavarodását.
A felépítmény következett. Ezeket lapokból vágtam ki, ragasztottam össze, majd kigitteltem és lecsiszoltam. Mindent üregesre a súly, valamint a forgó és a funkcionális dolgok miatt.
Most pedig pár kép a hajóról.
A felépítményt furcsamód a nappali híddal kezdtem.Talán azért,mert ezt találom a hajó egyik legszebb részének.Már itt eldöntöttem,hogy világítást teszek bele,mert egy hajó sötétben is szépen mutat kivilágítva.a nappali híd padlójába furatot fúrtam,majd egy rizsszem izzót tettem bele.Ezt követte a torony rész ami ovális lévén 4 darabból áll.Ehez megfelelő méretű vascsövet vágtam kétfelé,és a kapott két fél cső közé kettő méretre vágott rétegelt lemezt ragasztottam.A már említett nappali híd aljára furatokat készítettem az ovál torony részére,a furatokba pedig fogpiszkálót tettem.Ezzel oldottam meg az ovál pontos helyét valamint rögzítését,valamint nem csúszik el a két kész darab az összeragasztásnál.Ezután következett a többi darab.Ezek jórészt hagyományos úton épültek,minden oldalát kivágtam,majd összeragasztottam és gitteltem.Két darabot azért megemlítenék.Az egyik a radar,a másik a páncélozott parancsnoki híd.Ezek elkészítése sem egyszerű és megszokott.
Radar
A radar elkészítésénél kivágtam az alját rétegelt lemezből majd lapjával kettészeltem,így legalább az alja és a teteje egyforma.Nem utolsó sorban nem kellett kétszer ugyanazt a formát kivágnom.Ezzel időt és anyagot is megspóroltam egyszerre.A négy sarkába méretre vágott fa téglalapokat tettem, figyelembe véve a két lap (alja meg teteje) vastagságát, hogy méreten belül maradjak. Majd az egészet kitöltöttem gittel és száradás után készre csiszoltam. A még nem kész radar oldalán a négy sarkát átlóban össze kötöttem, és így megkaptam a radarantenna közepét. A radarantenna rögzítőtalpait alátétekkel oldottam meg. Ebbe került bele a radarantenna szárny, az antennákat pedig CO drótból hajtogattam rá. A radar tetején lévő szigetelést pedig fogpiszkáló és CO drót párosításával készítettem el. A fogpiszkálót fúrógépbe rögzítettem és bekapcsoltam. Így a fúró, mint eszterga szerepét töltötte be és háromszögű tűreszelővel hozzáérintve kis erővel nyomva (nem erőből, mert úgy eltörik) kidolgoztam a szigetelőt. Ezt követte a radarernyő, kapaszkodók és a létrák felrakása.
Minden egyes darabot nem írok le részletesen, mert rengeteg lenne. Ezért inkább a főbb darabokat említeném meg.
Páncélozott parancsnoki híd
Ez egy olyan külön fejezet, ami megint egy kicsit eltérő megoldású. A tetje alapját kivágtam ezúttal kétszer, majd magassági lapokat vágtam bele rétegelt lemezből. Ezzel megvolt elvileg a váza. az elejét szintén rétegelt lemezből vágtam ki, de gőzöléssel hajtottam meg méretre. Ezután jött egy érdekes megoldás. Mivel az oldala és a hátulja tejesen íves, ezért úgy döntöttem, kemény kartonpapírból vágom ki. Ezt aztán lehetett gittelni rendesen. Ugyanis minden csiszolás után maradt egy kis rész, ami papírig lett vissza csiszolva. De végül csak sikerült teljesen bevonni és simára lecsiszolnom. A tetején lévő emelvény következett. Ez már csak azért is "jó" munka volt, mert 5 mm magas az egész és ablakok "ülnek" benne, ami ráadásul kicsit döntve is van. Hurrá!
Egy rétegelt lemez segítségét hívtam elő, amit addig vékonyítottam, míg kevesebb lett, mint 1 mm. Szintén magasítókat tettem bele, de ezt úgy, hogy az ablakok széleihez raktam. Majd a nem kívánt részt betömtem gittel, és simára csiszoltam. Így meg lett oldva az ablak is és a megemelt rész is a radar számára. Ekkor jöttek a gombostűk fejei, ami a szegecsek szerepét töltik be. Majd erre is kisebb alkatrészek.
A felépítmény többi része nem volt ilyen bonyodalmas, ezt nem is részletezem.
Jött viszont egy "kis apróság", ami a valóságban igen termetes volt: a kémény.
Na ez a kémény egy olyan kis szerkezet, amihez igen nagy lelki erőt kellett vennem. Gondoljunk bele: rengeteg kapaszkodó, valamint létra, rejtett reflektor, gépágyúk, daruk, szellőzők, korlátok és ilyen nyalánkságok. Egyszóval ezen aztán van minden. Legelőször a vázszerkezetét csináltam meg, majd lemezeket vágtam ki, amivel befedtem a nagyobb részeket. A többit kigitteltem. Kivágtam belőle a szellőző helyét és felraktam a reflektorállást. Mivel ez rejtett volt egy negyed körívben, egész jó munka volt megcsinálni. Előszöris a két szélét csináltam meg. Kivágtam lombfűrésszel 1 mm vastagságban 5 mm széles félkör darabokat. Így haladtam befelé, de a közepe már szűkült össze ezért az már nem is volt félkör ív. Begitteltem és összecsiszoltam. Közben a kémény közel 1 évet váratott magára, mire megint hozzáfogtam csinálni.
Közben a kémény mellett lévő hangárt csináltam, valamint a kémény tetejét. A hangárt is üregesre csináltam, feltettem mindent rá, amit kellett (csónaktartót, szellőzőt, stb.), az ajtaját pedig elhúzhatóra csináltam. A kémény tetejét műanyagcső, illetve cirok és rétegelt lemezből állítottam össze. Rengeteg fúvóka is elkészült vele, ami azért érdekes, mert minden fúvóka előtt téglalap alakú szellőzőnyílás is van körbe. Ez is szép munka volt. Alig vártam már, hogy túlessek rajta. Mikor ez megvolt, felkerült rá két sor kapaszkodó is. Na ezzel tényleg befejeztem a kémény tetejét. A kémény még mindig nincs teljesen kész, most éppen erőt gyűjtök megint hozzá. Inkább "levezetésképpen" a hajótestet csináltam. Ez már kezd végleges formát venni, szépen elhaladtam vele.
Hajótest
Itt három hajócsiga hajtja meg majd a hajót, ezért három tengely fut benne rézcsőből. Ez valójában tönkcső, ezen belül fut majd a meghajtó tengely. Időközben megcsináltam rá a kormánylapátot is egyből kettőt. Ez is vázszerkezetű, benne egy 6-os tőcsavar, ami belemegy a hajótestbe egy tengelyen belül. A két kormánylapát 5 fokos dőlésszögét sablon segítségével állítottam be, majd rögzítettem (ragasztás, gittelés). A két kormánylapátot egy U-alakú fémlappal tettem egyszerre kormányozhatóvá úgy, hogy a sarkaiba csavarokat tettem. Ez az egyik képen látszik is.
Hajóorrhorgony-rész
Ne ezen is sokat gondolkodtam, hogy lehetne kivitelezni. Rengeteg töprengés és álmatlan éjszaka után végre rájöttem a megoldásra. Kivágtam a hajótesten a horgonyrész íveit mindkét oldalt sablon alapján. A hajótest falára vágtam egy vékony ívet rétegelt lemezből. Ezt begitteltem és ívesre csiszoltam. Majd a hajótest belsejére is ilyen ívet vágtam és támasztókkal rögzítettem. Ezt belül papírral vontam körbe, hogy a gitt kiadja a félkörívet. Ezt újra begitteltem és egy kis csiszolás után meglett a horgonyleeresztő negyed "gömb" alakja. Végre! Erre tettem a fedélzetet. Az eredmény önmagáért beszél.
Közben kitaláltam, hogy mi forgassa meg a radarokat. Ezt nem akartam megvenni modellező boltban, mert nagyon drágának találtam őket. 8000 Ft darabja és ebből 3 db. kell. Ezt a legegyszerűbb módon walkman-motor és teljes mechanizmusa felhasználásával tettem működőképessé. Fordulatszáma ideális és nem került pénzembe sem, mert akitől szereztem, már évek óta nem használta. Sőt selejtezésre várt. Na lényeg, hogy egyik radarhoz csatlakozik egy árbócszerű emelvény. A radarnak forognia kell, viszont ennek az árbócnak tilos, mert ráadásul antennazsinór is rögzítve van rá. Fel volt adva a lecke. Végül is a megoldást egy rádió antennája adta meg. Mondhatnám, kiszúrta a szemem a megoldás. Ugyanis itt két tengely, illetve cső van egymásban úgy, hogy minimális a kotyogás. Tehát az egyik cső a radarhoz, illetve a motorhoz (ez a külső cső), a másik pedig az árbóchoz, illetve a fedélzethez (ez pedig a belső cső fixre rögzítve) csatlakozik. Ezzel is megvolnánk és tökéletesen működik.
Szellőző
Most éppen a szellőzőn dolgozok, ugyanis amit először fölraktam, az gyufaszálakból lett imitálva. Azaz hasonlít az eredtihez, de mégsem az és olyan. Ezért kb. 1 év után lelki erőt vettem magamon és leszedtem ezeket a gyufaszálakat, majd kivágtam az új szellőző helyét. 5 mm széles csíkokat vágtam rétegelt lemezből és ez adta meg a keretet a szellőzőnek. Összeállítottam, majd belevágtam a három szellőző közötti falat, hogy ne egy legyen az egész. Majd négyfelé osztottam az összes szellőzőt és függőlegesen mervítőket tettem cirokból. A "háta" mögé acél szűrőhálót tettem, mint az eredeti hajón volt. Ezt beleillesztettem a kivágott helyre, majd kigitteltem. Mikor le lett csiszolva, trombitarézből vékony lapokat vágtam ki rácsnak. Ezeket utána beleragasztottam a helyükre és ezzel meg is lett az eredeti szellőző, ami már tényleg úgy néz ki.
Elérkeztem a hajótest folytatásához, mert megjött az általam rendelt motor. Ebből kettőt rendeltem, a két oldalra. Szóval epoxigyanta és géz segítségével "bepókhálóztam" a hajót. Ezt lekentem egy sor gittel, hogy fedje a gézt. Teljesen addig kell gittelni, míg el nem tűnik a géz. Ezért vettem 2 kg gittet a maradék fél kiló mellé. Mivel, mint írtam, addig kell gittelni, míg a géz el nem tűnik teljesen, ezért elég sok munka van rajta. Nem beszélve arról, hogy a csiszolás után maradnak még kisebb lyukak. Addig gittelem, míg teljesen sima nem lesz. Ezzel még nincs kész, mert erre megy egy sor szórógitt, az esetleges lyukak eltömítése végett. A szórógittet érdemes fújni, mert egyenletesen lehet felhordani. Az ecsetes megoldás hátránya az esetleges csíkok megmaradása. Aki hajóval foglalkozik, inkább annak ajánlanám a fújást! Nekem ezügyben szerencsém van, mert van otthon nagy teljesítményű kompresszorom. Szóval miután ez is megvan, finom papírral fel kell csiszolni, és ezután lehet csak festenem.