Boeing 747SP

Boeing 747SP

1:144, Scratch-built (Revell) No.04223
Pintér György - Múzeumi krimik Aki a makett repülők szerelmese és utasszállítók építésére szánja el magát az minden bizonnyal egyetért velem abban, hogy a Boeing 747 egy olyan típus, ami nem hiányozhat egyetlen utasgép-fanatikus gyűjteményéből sem. Ezt a hiányt pótolandó, 2014 júliusában én is beszereztem életem első Jumbo makettjét. A beszerzett készlet a Revell által piacra dobott 747-100 típus 1:144-es méretarányú változata volt mely tökéletesen illett a miniatürizált Pan Am flottámba. Annak rendje és módja szerint beszereztem hozzá a megfelelő matricát is mely az első generációs PanAm festést mintázta meg (26decals Pan Am Delivery Boeing 747-121). Az építés az időhiány és az ahhoz párosult lustaság függvényében kínkeservesen lassan haladt, így történhetett meg, hogy közel másfél évvel a beszerzést követően még mindig csak a makett összeragasztott és agyon csiszolt-alapozott törzse porosodott az asztalomon. Ekkor történt, hogy a Bolyai makett versenyen Losonczi Attila (Fóka) makettező kollégától beszereztem még egy 747-100-as makettet szintén a Revell kiadásában, bízván abban, hogy ha egy 747-essel nem boldogulok, akkor kettővel majd sokkal jobban fogok. (Logikát ebben ne keressen senki!) Az újonnan beszerzett készlettel azonban már komolyabb terveim voltak, ekkor fogalmazódott meg bennem a Boeing 747SP elkészítésének gondolata.

A Boeing 747SP egy módosított Boeing 747-es, kifejlesztésének célja az ultra-hosszú távú utak lebonyolítása volt. Az SP jelentése: különleges teljesítmény (special performance). A típust a 747-100-asból fejlesztették ki, széles törzsét, négy hajtóművét megtartották, törzsét pedig lerövidítették.

A makett átalakítását én is ezzel a művelettel, vagyis a törzs lerövidítésével kezdtem. A történethez hozzátartozik, hogy a beszerzett készlet nem volt hiánytalan, a hajtóművek hiányoztak, így annak ára rendkívül kedvező volt (2000 HUF). Ez a kedvező ár ugyanakkor nagyban befolyásolta a törzs szétdarabolásához való hozzáállásomat is, úgy gondoltam, hogy ha nem is sikerül a művelet, akkor sem bukok el olyan rettenetes összeget, ami miatt később gyötörne a lelkiismeret-furdalás. A két törsz-fél szétdarabolása előtt akkurátusan elterveztem a vágás menetét, körberajzoltam a makett törzsét, kiszámoltam a kivágandó szekciók méretét, kijelöltem a vágás vonalát, a számított értékek alapján újra körberajzoltam a törzs-felet így kialakítva az SP törzsének jellegrajzát, majd nekiláttam a vágás műveletének. A törzs első traktusából 30 mm került kivágásra, a törzs alsó részén közvetlenül a szárnybekötés után, a felső részen pedig közvetlenül a híres „púp” után. A törzs hátsó traktusából 68 mm került kivágásra, szintén közvetlenül a szárnybekötést követően illetve eltávolításra került a farokfelület felső részéből egy 46 mm-es darab is. Ez a 46 mm később vissza lett pótolva a korábban kivágott 68 mm-es törzsszekció alsó részéből, így került kialakításra a 747SP jellegzetes farok-része. A szétdarabolt törzs-szekciók újbóli összeállítása a következő menetrend szerint került kivitelezésre:
- Első lépésként a jobb törzs-felet a korábban megszerkesztett SP jellegrajz szerint, azt sablonként használva összeállítottam és ragasztással a négy fő törzs-elemet egymáshoz rögzítettem.
- Ezt követően bal törzs-fél középső szekcióját pozícionáltam majd következett a többi bal oldali elem megfelelő helyre történő ragasztása sablonként használva a már kész jobb oldali törzs-felet.
- A ragasztási éleket ezt követően tömítettem majd hosszas munka árán síkba csiszoltam.
Az utolsó művelet a módosított törzsön az ablakok tömítése és azt követően a panelvonalak kialakítása volt.

A törzsvég átalakítása magával vonta a függőleges vezérsík módosítását is. A vezérsíkot a középvonala mentén még a két törzs-fél összeragasztása előtt hosszában félbevágtam és az elülső részét eltávolítottam. A törzsvég kialakítását követően a leválasztott vezérsík darabot függőleges irányban kissé eltolva visszahelyeztem, az alul keletkező hézagot pedig alumínium lemezből kivágott sablonnal pótoltam, majd tömítő paszta segítségével síkba csiszoltam. Mivel a 747 SP függőleges vezérsíkja magasabb, így a vezérsík tetején is szükséges volt kisebb átalakítást eszközölni ami hasonló módon került kialakításra. A vezérsík végét levágtam, a magasságát a megfelelő méretűre beállítottam, a keletkező hézagot pedig a már említett módon tüntettem el. A vízszintes vezérsík meghosszabbítása ugyanezen elvek szerint került kialakításra.

A szárnyon is végrehajtottam minimális átalakításokat. A 747SP jellegrajza alapján módosítottam az eredeti típustól eltérő paneleket illetve teljes egészében átszabtam a szárny alsó felén, a fékszárnyak mozgatását végző mechanikus alkatrész elemeket.

Mivel a készlet hiányos volt, ezért szükségessé vált 4 darab Pratt and Whitney JT-9D hajtómű beszerzése is. A megfelelő hajtóművet a BRA.Z MODELS B4KE29 (BZ4014) cikkszámú átalakító készlete szolgáltatta. Az építést tovább bonyolította a költözés közben elveszett vízszintes vezérsíkok pótlása melyet végül Nagy Tibor (Tibcsi) kolléga segítségével, az általa küldött Airfix 747-es készletből fölöslegessé vált alkatrészekkel pótoltam.

A gép a Pan Am légitársaság N533PA lajstromjelű, Clipper New Horizons gépének festését kapta melyhez a hajtóművekkel együtt beszerzett TwoSix Decals STS44107 cikkszámú matricáját használtam. A Clipper New Horizons és a Boeing 747SP feliratok saját gyártás eredményei.

Érdekességként megemlítendő még a maketten alkalmazott, számomra merőben új technika, melyet a 747SP-n első ízben próbáltam ki. Az nyers alumínium hatás minél eredetibb lemásolása céljából a géptörzs alsó felén festés helyett a TESA által gyártott öntapadós alumínium ragasztószalagot használtam.
1. kép
1. kép
2. kép
2. kép
3. kép
3. kép
4. kép
4. kép
5. kép
5. kép
6. kép
6. kép
11. kép
11. kép
12. kép
12. kép
13. kép
13. kép
14. kép
14. kép
15. kép
15. kép
16. kép
16. kép
17. kép
17. kép
18. kép
18. kép
19. kép
19. kép
20. kép
20. kép
21. kép
21. kép
22. kép
22. kép
23. kép
23. kép
24. kép
24. kép
2016.08.26.
Utolsó módosítás: 2017.01.25.
Molnár Krisztián (Chrisi), Budapest
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Szu-22
2017.02.01. 21:38:08
Gratulálok a maketthez! Én még nem jutottam el Jumbóig, csak az A-380-ast készülök megépíteni! Nagyon látszik, hogy megdolgoztad a makettet. Mégegyszer gratuálok...
Chrisi
2017.02.09. 20:49:56
Köszönöm!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció