Boeing 767-300 MALÉV

Boeing 767-300 MALÉV

1:144, Zvezda
Pintér György - Múzeumi krimik Amikor elkezdtem makettező pályafutásom tudtam, hogy egy 767-esnek egyszer a polcomon kell állnia. Akkor épp még nem volt kapható, mert a Revell már nem gyártotta, a Zvezda pedig még nem. Viszont amikor tavaly megjelent, egyből megvettem és tudtam, hogy nem Aeroflot festéssel fog elkészülni.

A típus történetéről nem írnék semmit, az Internet tele van vele (pl. www.airliners.net).

A makett maga nagyon szép, sorja szinte alig van rajta, az alkatrészek jól illeszkednek, tömítésre nem nagyon volt szükség. A Zvezda mellékelt talpat is a maketthez, én viszont földön álló példány akartam készíteni.

Az építést a futóaknák beépítésével kezdtem, az orrfutóakna kidolgozottsága elég gagyi, de mivel úgy is alig látszik, ez talán megbocsátható. Ezután összeillesztettem a törzsfeleket – volt mellékelve ablaksor is, de mivel én spray-vel akartam festeni a törzset és nem volt kedvem azt a rengeteg kabinablakot külön-külön maszkolni, ezért ezeket kihagytam. Következhettek a szárnyak és a hajtóművek. Szerencsére az Aeroflot ugyanolyan hajtóművekkel szerelte fel a gépeit, mint a MALÉV (GE-CF6), ezért nem kellett külön gyanta hajtóműveket rendelni, hogy élethű makettet kapjak.

Sajnos a Zvezda nem a Revell színskálát használja, ez okozott egy kis bonyodalmat (mivel nekem csak Revell festékem van), így fényképek alapján festettem le a hajtóművet: a fúvócső vége 91, az eleje 90, míg a hajtómű belseje a turbinalapátokkal szintén 91-es színkódú festéket kapott. Ezután a lapátokat feketével szárazecseteltem, hogy egy kicsit valóságosabb eredményt kapjak, majd felfestettem a madarak elijesztésére szolgáló fehér ívet. Ezt követően lefestettem a szárnyakat, az alap 271-es színt kapott majd a csíkok 278-asok lettek, majd lemaszkoltam az egész szárnyat és lefújtam a törzset fehér spray-el. Ez egy festékboltban kapható akril festék, sok színben létezik, viszont annyit érdemes róla tudni, hogy igaz, hogy eddig a műanyaggal nem lépett reakcióba, viszont egy előző makettemen a már megszáradt Revell festéket megoldotta, ami elég csúnyán felrepedezett, és ezt már nem lehetett javítani, sajnos le kellett csiszolni az egészet és újrafesteni. Tehát erre vigyázni kell, de amúgy nagyon szép fényes felületet ad. Hamar szárad, de száradás után az ujjlenyomatunk meglátszódhat rajta, tehát ezután már csak óvatosan szabad tapogatni.
Miután megszáradt, lefestettem az orrát és a farkát kékre, elkészítettem a futókat, felragasztottam a hajtóműveket és így az építés végül is kész is lett.

A végére hagytam az ablaksor elkészítését. Erre a Revell Contacta Clear-t használtam, ami állítólag egy elég új termék, és ugyanarra használható, mint a Clearfix. A végeredmény szerintem mindenképp szép, ezzel érhetjük el talán az egyik legvalóságosabb eredményt.

A végén pedig következhettek a matricák felragasztása, amit a HAD-tól sikerült beszereznem. Figyelmeztettek is, hogy a matrica már öreg és nagyon vékony (mivel gondolom még a régi Revell kit-hez készült) így egy réteg lakk után estem csak neki a munkának. Szerintem talán ez volt a makett egyik legnehezebb része, ugyanis tényleg annyira vékony a matrica, hogy legnagyobb igyekezetem és figyelmességem ellenére is többször elszakadt, egyszer előfordult olyan is, hogy a matrica nem akart leválni a lapról, az egyik vége darabokra szakadt, amit csak festéssel tudtam kijavítani. Egy-két matricát a Zvezda lapról is felhasználtam, mint pl az ajtókat, leszálló fényszórókat és a „cut here in emergency” feliratokat. Sajnos egyes szervizfeliratok még így is lemaradtak, mivel egyik matricalapon sem voltak rajta. Így volt olyan, amit festéssel pótoltam (apró pontokat csak) viszont volt olyan ami teljesen lemaradt (ilyen pl a szárnyakon található vészkiürítést segítő iránymutató – ez egy elég látványos matrica, nagy kár, hogy ez lemaradt).

Végezetül már csak annyit, hogy még egy nagy hiányossága van a készletnek: egyetlen antenna sem található benne. Ezeket magam pótoltam, a pitot csövekkel és a hajtóműveken lévő kis szárnyacskákkal együtt.

A végeredménnyel én nagyon elégedett vagyok, pont olyan lett, mint amilyet szerettem volna.(Szebb időben megpróbálok jobb képeket feltölteni, ezek sajnos nem lettek valami tiszták)
767 1.
767 1
767 2.

Az antennákat nekünk kell házilag pótolni
767 2
767 9.
767 9
767 4.

a pitot csöveket szintén nem tartalmazza a készlet, de szerintem érdemes pótolni
767 4
767 3. 

átlátható a törzs, köszönhetően a Contacta Clearnek
767 3
767 5.
767 5
767 6.
767 6
767 7.
767 7
767 8. 

MALÉV flotta: 763 738 Tu154B2
767 8
2010.01.10.
Utolsó módosítás: 2010.01.11.
viper
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
cilus
2010.01.22. 15:29:53
Már nagyon vártam mikor készít valaki egy utasszállítót,és hát itt van méghozzá a Malév színeiben.Remélem a dreamlinered is ilyen szép lesz(már egyet rendeltem is a neten és jelenleg egy A380-al gyűlik meg a bajom:)
viper
2010.01.25. 14:46:51
Igen, készülget a dreamliner, jelenleg a festésével szenvedek. Mivel csak a boeing livery-hez adtak matricát (nem is repül még más színben mondjuk) ezért azt csinálom, csak hát nem egyszerű. Az A380 is ott pihen a polcon, azzal meg az a gondom, hogy nem tudom hol fog elférni:)
Martin
2010.01.27. 19:33:17
Nem semmi :)
Szép lett :)
Gratula hozzá.

A Dreamlinert a boeing festésban csinálod? Elég komprikált mintát agyaltak ki a boeinghez ami erősen feladja a leckét még a profiknak is.
Én jelenleg most kezdem a test festését. A hajtőművek, szárnyak 100%-ban elkészültek.
Még nem nyitottam neki leírást :(
viper
2010.01.28. 21:30:49
Köszi Martin!

És igen, a 787-es a Boeing livery festést kapja, ami tényleg nem egy egyszerű minta, sőt... Félek is tőle, hogy hogyan fog sikerülni, remélem jó lesz.
Kíváncsi leszek a tiedre is. Te meg majd megnézed az enyémet:)
Martin
2011.05.01. 20:55:24
Szia.
Jelenleg a matricázásnál tartok a makettnél.
Viszont ne sajnáld hogy a Vészkiürítést jelző útvonal lemaradt a szárnyakról :)
Nekem megvan más készletből ez a matrica, viszont már majdnem feltettem mikor furcsa volt hogy nem tudom honnan kezdődjön a nyilazott rész. Majd rájöttem hol a hiba :) A 300 ason nincs a szárny felett vészkijárat, így a nyilak eleve nincsenek ott :)
viper
2011.07.06. 22:43:49
És tényleg!
Ha nem mondod tuti nem veszem észre:))
Na ez jó:)
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció