Cápeti, a magyar légierő legendája

Mikojan-Gurjevics MiG-21bisz "Cápeti"

1:48, Academy No.2171 (1998)
Pintér György - Múzeumi krimik A MiG-21-es típust azthiszem senkinek sem kell bemutatnom, de talán még a magyar légierő Cápetijét sem, amiről a cikk szólni fog.

A makettről

Az Academy makett dobozán nagy betűs MF feliratot találunk. Azonban a dobozbontás után a törzsgerincet, illetve a függőleges vezérsíkot megtekintve egyértelművé válik hogy egy bisz típusváltozat lapul a dobozban. Ez kinek öröm, kinek bánat, nekem mindenképp az előbbi volt, mivel Cápeti is bisz volt. Az alkatrészek egyébként elég szépek, részletgazdagok. Ez alól kivétel a kabin, ami borzalmas, illetve a futóműaknák, amik ’kissé” üresek. A kabinablak egyébként kitűnően szép tiszta, nem karcos. A gyári matricaívben egy szovjet, egy indiai, és egy magyar(!) géphez találunk matricát. Ez a gép a 9510-es oldalszámú MF.

Az építés

A makettet 2004 karácsonyára kaptam a HAD Cápeti matricájával. Eredetileg úgy terveztem, hogy az 1993-ban Fairfordot is megjárt Hungarian Sky Hussars köteléket építem meg, Cápeti lett volna az első gép a kötelékből. Azonban erről a tervemről mára már letettem különböző problémák miatt.

A makett kalandos építését rögtön karácsony első napján, dec. 25-én el is kezdtem a gyári kabinnal. Ezt el is készítettem, de végül nem volt szívem Cápetibe építeni, túl egyszerűnek találtam. (A katapultülés talán a legviccesebb rész.)

Így elkezdtem neten keresni, hogy milyen kabin feljavítókat lehet kapni a maketthez. Gyorsan rá is találtam a magyar gyártmányú FM Detail Sets MiG-21 MF/bisz kabinra. A forgalmazó üzletet is sikerült megtalálni, fel is hívtam őket, hogy lehet-e kapni. Azt mondták a telefonba, hogy "jövő héten lesz". Na ezt 3 hónapig meghallgattam minden héten…. Aztán jött a szolnoki makettkiállítás, ahol találkoztam a feljavítószet gyártójával. Sajnos nála nem volt ilyen, de azt mondta hogy menjek el április első szombatján a Repülés Baráti Köre rendezvényre, fog hozni egyet. Nahát én el is mentem, de sajna az illető nem is emlékezett rám. Aztán végül eljött a mosonmagyaróvári kiállítás, ahol a börzén két kabint is sikerül beszereznem, egy Black Box-ot és egy FM Detail-t.

Nade most már essen szó a tényleges építésről is.
Természetesen miközben a kabinra vadásztam folytattam a makett építését. Először a hajtóműkiömlőt készítettem el. Nincs túlbonyolítva, de szerintem nem rossz, ezt feljavítás nélkül készítettem el. Elkészülte után a törzs hátsó részt össze is ragasztottam. Utána a törzs első részére helyeztem a hangsúlyt. Lefestettem a mach-kúpot egy általam kikevert szürke színnel, mivel a Cápetinek nem a szokásos zöld mach-kúpja volt. Mivel ekkor még nem volt meg a hőn áhított kabin, ezért a szárnyakat is elővettem. Itt azzal kezdtem hogy a futóműakna bordázatát egy kicsit átalakítottam. Minden második merevítőt kioperáltam, ugyanis azok nem kellettek oda. Ezek után beragasztottam a fényszóró üvegeit. A kis áttetsző lámpabúra fölé alumínium fóliát ragasztottam, így sokkal élethűbb lett.

Jónéhány csövet is pótoltam húzott műanyag szálból. A levegőtartályokat fűzűgyöngyből készítettem el. Ezután újra a törzshátsórészt vettem elő, és felragasztottam néhány alkatrészt. Névszerint a középső fegyvertartót, a törzs alján lévő féklapot, melyet csukott állapotban ragasztottam be, az alsó stabilizátort, valamint néhány levegőbeömlőt, illetve a vízszintes vezérsíkokat. Ezekkel az alkatrészekkel nem volt semmi gond, pontosan illeszkedtek a törzshöz. Sajnos 2005-ben egyéb elfoglaltság miatt eddig jutott a 21-es.

Legközelebb 2006 év elején tudtam újra elővenni a makettet, ugyanis ekkor sikerült beszereznem a Model Master 2135 Interior Blue/Green nevű festékét a kabinhoz. Ez a kabin volt életem első feljavító készlete. Nagyon élveztem a festését a szuperrészletes alkatrészeknek. (Az FM kabint használtam fel a maketthez.) Először a kabinteknőt, a műszerfalat, és az oldalpaneleket festettem le az imént említett festékkel.

Miközben ezek száradtak, elkezdtem festeni a katapultülést is. Az ülés külső részeit a Revell 49-es számú szürkéskék festékével festettem le. A fejtámlát Revell 47 sötétszürkével. Az ülés bőr részei pedig bézs színt kaptak. Ezután a műszerfalon és az oldalpaneleken lévő kapcsolókat, kisebb műszereket... stb. szárazecseteléssel festettem le. Végül következhetet a kabin összeállítása, és beragasztása a törzsbe, mivel a mach-kúpot, az orrfutóaknát és a házi készítésű szesztartályt már előző nap beragasztottam a kabinba. A kabin beragasztása nem ment olyan zökkenőmentesen mint a többi alkatrészé,de végül pár próba és egy kis csiszolás után végül jó lett. Mikor ez megtörtént a törzs első felét is összeragasztotam. Következhetett volna a törzs első és hátsó részének az összeragasztása.

Viszont előbb úgy döntöttem, hogy a törzs főfutóműaknáinak feljavításával folytatom a makettet. Először a felső rész hiányzó bordázatát alakítottam ki tejfölös pohárból vágott műanyag csíkokkal. Sajna ez nem lett az igazi, túl vastagra sikerültek. Ma már nem így csinálnám... dehát a hibáiból tanul az ember. :) Ezek után húzott szálak, drótszál, és vékony rézdrót segítségével elkészítettem az itt található csövek, kábelek nagy részét. Néhány kisebb alkatrészt pedig tömítőanyag segítségével "gyurmáztam" ki.

Miután elkészültem a futóműaknákkal következhetett az első és hátsó törzsfél összeragasztása. Sajnos ez kissé "lépcsősre" sikerült. Hallottam róla, hogy vigyázni kell ezzel a munkafolyamattal, de mégis valahogy nem figyeltem kellőképp. Volt mit csiszolni.... Természetesen csiszolás után az eltűnt panelvonalak újrakarcolása, és az újraszegecselés is jöhetett egy kis plusz munka személyében. Egyébként ez után a pont után nyilvánvalóvá válik hogy miért is kályhacső a 21-es beceneve....

Mikor már így összeállt a törzs következhetett a függőleges vezérsík és a törzsgerinc felragasztása. Ezt úgy készítettem el, hogy miután felragasztottam a függőleges vezérsíkot, rögtön raktam fel a gerincet is, így biztosan elkerülhető az, hogy valamelyik alkatrész véletlen elcsúszik. Tehát lefordítva elkerülhető egy jó adag csiszolás. :)
Következő lépésben a már elkészített főfutóaknát lefújtam Revell 55-el, és lefestettem a házilag pótolt alkatrészeket. Ma már egyébként nem a Revell 55-öt használnám, hanem inkább talán a 49-es számú festéküket, vagy annál egy kicsit világosabbat. De akkor még úgy ítéltem meg hogy ez lesz a legjobb választás.

Mikor ez megtörtént felragaszottam a szárnyakat is. Na ekkor már egész jól kezdett kinézni a masina. Itt egyébként elkellett a tömítő, és a csiszolópapír is. Ekkor már csak egy alkatrész volt hátra a festés megkezdése előtt, nevezetesen a GS-23 géppuska. Azonban a lángrejtőt nem ragasztottam rá, a festés könnyítése érdekében.
Végül eljutottam a festéshez. Sok fotó tanulmányozása alapján a Revell 15-ös festéket választottam ki, amit szerintem nagyon sikerült eltalálni. A kabin és a futóműaknák gondos maszkolása után követhezhetett is a művelet. Két rétegben vittem fel a színt, így már szépen mutatott. Száradás után fényes fekete festékkel fújtam le a függőleges vezérsík tetején található panelt, a fegyvertartókat, a gépágyú lángrejtőjét és a kabinüveget.

Következhetett a matricázás. Ezzel akadt némi problémám. Az orrfutóakna áramvonalazó lemezén található felirattal szerettem volna kezdeni a procedúrát, azonban rögtön el is akadtam. A matrica szakadt, legalább vagy 10 darabra, és még ragadni sem akadt. Végül nagy szenvedés árán felraktam, de sajnos a Kiss feliratból iss lett. Egy kis segítségkérés után viszont sikerült sikeresen folytani a munkát. A matricaívet először telibefújtam fényes lakkal. Teljes száradás után kezdődhetett újra a matricázás. Azonban a matrica leáztatása sem a hagyományos vízben áztatás elven történt, hanem egy fültisztító pálcika segítségével benedvesítettem a kivágott matricát, és megvártam míg leázik (kb. fél perc) és úgy helyeztem fel a matricát. Így már sikerült minden matricát sikeresen a helyére illeszteni. Igaz, sajnos az oldalszám alá nem fújtam egy réteg fényes lakkot, így az becsillog. Mentségemre szóljon, hogy akkor még nem is ismertem ezt a trükköt.
Egyébként még a festés előtt, az RSzBN antennák törzshöz illeszkedő részeit elkészítettem, hogy ezeket már a törzzsel, illetve az orr résznél a matricával megegyező festést el tudjam készíteni lakkozás előtt.

Na végülis matricázázás után jöhetett a régóta emlegetett lakkréteg. Ez a lépés adta meg a végső, rendkívűl szép, fényes, csillogó réteget. Én a Revell 1-es fényes lakkját használtam, de természetesen bármit lehet, csak nekem ilyen volt otthon.
Száradás közben a futóműveken pótoltam húzott szálból a fékcsöveket, ezzel is feldobva az egyébként elég sivár futóműszárakat.
A lakk száradása után felragasztottam a futóműszárakat, kabinüvegeket nyitott állapotban (itt elkészítettem a a kabin kitámasztó rúdját is.
Ekkor még néhány házi alkatrész következett. Húzott szálból elkészítettem a "dizájnos" RSzBN antennákat, és egy kis rézlemez darabból a DUASz állásszögadó lapátját.

A gép elején az orr alsó részén található SzRO antennáknál (nyugati típusoknál IFF névre hallgat a rendszer) figyelni kell arra, hogy a 75AP gyártmányú biszeknél ezek a kis antennák szemből nézve a középvonaltól kijjebb, egy kicsit jobbra helyezkednek el az RSzBN antenna miatt.
Az utolsó alkatrészek után végre elkészült a makett, az utolsó alkatrészek június 30-án kerültek fel, július 1-jén pedig már vittem a velencei makettkiállításra, úgyhogy még a festékszag sem tudott kiszellőzni. :)

Nagy hajrá volt a végén, mivel a kiállítás előtt 3 nappal még csak a lakkozásnál tartottam, abban a pár napban reggeltől-estig csak a makettet építettem, de végülis elkészült a makett. Igazából a 2006-os szolnoki kiállításra szerettem volna elkészíteni, mivel ott a kiemelt kategória abban az évben a magyar légierő díszfestésű repülőgépei volt. Sajnos ahhoz képest egy pár hónapot csúszott a makett, de számomra a lényeg hogy nekem nagyon elnyerte a tetszésemet az elkészült kis Cápeti.

Nagy kedvencem lett a makett, az építés közben egészen hozzám nőtt, ilyet sem előtte, sem utána nem tapasztaltam. Sok makettem készült az 1904-es számú MiG-21-es óta, de számomra még mindig Cápeti a sztár...
DSCF4528
DSCF4528
DSCF4362
DSCF4362
DSCF4363
DSCF4363
DSCF4366
DSCF4366
DSCF4367
DSCF4367
DSCF4368
DSCF4368
DSCF2674
DSCF2674
DSCF4360
DSCF4360
DSCF2671
DSCF2671
DSCF0104
DSCF0104
DSCF0106
DSCF0106
DSCF0112
DSCF0112
DSCF0113
DSCF0113
DSCF0114
DSCF0114
DSCF0126
DSCF0126
DSCF0131
DSCF0131
DSCF0132
DSCF0132
DSCF0179
DSCF0179
DSCF0180
DSCF0180
DSCF0598
DSCF0598
DSCF0599
DSCF0599
DSCF0601
DSCF0601
DSCF0635
DSCF0635
DSCF0718
DSCF0718
DSCF0721
DSCF0721
DSCF0722
DSCF0722
DSCF0723
DSCF0723
DSCF4531
DSCF4531
DSCF4533
DSCF4533
DSCF4540
DSCF4540
DSCF4541
DSCF4541
DSCF4542
DSCF4542
DSCF4548
DSCF4548
DSCF4551
DSCF4551
DSCF4553
DSCF4553
2009.02.08.
Utolsó módosítás: 2009.02.09.
zoli1989
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Johny
2009.02.10. 18:23:38
Nagyon szép, ezeket a matricákat hol lehet megvenni?
f2d
2009.02.10. 21:47:59
Jó lett a madár, de miért csillog-villog ennyire?
zoli1989
2009.02.10. 22:51:53
Szia Johny!
www.had.hu itt lehet rendelni matricát.

Amikor néztem a képeket az eredeti gépről, ott is viszonylag fényesnek tűnt, ezért festettem ennyire fényesre. A csillog-villogásra meg lehet mondani hogy friss a festés :)
Egyébként a csillogás attól is függ melyik fotómon hogy esik rá a fény.
Amúgy az eredeti gépről is van olyan képem amikor szinte az egész oldala fénylik a napfénytől, szóval szerintem nem vészes.
weak
2009.08.25. 15:49:26
Szia!

Gratula a maketthez, szép lett!
Pont most hétvégén voltam szolnokon és néztem/fotóztam körbe és megfordult a fejemben, hogy én is építek egyet :) ha a fotók kellenek keress meg nyugodtan!
moriczviktor.83@gmail.com

Egyébként f2d-nek valamelyest igaza van, de csak annyiban hogy a panelvonalaknál itt-ott elkférne egy kis kosz :)
De ez csak szôrszálhasogatás! Gratula mégegyszer! Szép lett!

weak
zoli1989
2009.08.30. 10:06:53
Köszönöm a dícséretet! :)
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció