Egyik szemem sír… (2. rész)

MiG-21 bisz

1:72, Zvezda, HAD No.No.7259
A Zvezda makett bemutatásakor választott cím igaznak bizonyult, hiszen a látszólag korrekt készlet rengeteg csapdát rejtett az építés során. Pedig a főbb alkatrészek szárazpróbájánál még úgy tűnt, hogy a makett összerakása igazi "öröm-makettezés" lesz, de mint tudjuk, a lényeg - és a makettépítő-ördög - mindig a részletekben rejtőzik...

Az építést a két tözsfél berendezésével kezdtem. A főfutóaknák mintázata és illeszkedése korrekt volt, a hajtóműkiömlő és fúvócső szintén élethűen sikerült, bár ez az egység a törzs hátulját kissé széttartotta, így itt csiszolni kellett egy kicsit. A nagyobb gondok a kabinnál kezdődtek. Először egy megmaradt Extratech maratott kabint szerettem volna beépíteni, de az elég nagy méretkülönbségek miatt lemondtam erről a tervemről. Nem kellett volna… Az eredeti oldalfalak beragasztása után a kabinteknő (ami elég szépen sikerült) sehogy sem akart a helyére kerülni. Valahol állandóan feszült és eltávolodott a törzsbe beragasztott oldalfalaktól. Ezt a darabot végül hosszas küszködés után egy öntőkeret darabbal alulról sikerült befeszítenem a helyére. A készlethez mellékelt műszerfalnak sajnos semmi köze sincs a valósághoz, így ide egy –szintén Extratech készletből megmaradt- méret- és alakhű, maratott alkatrész került. A kabin zöld színét maradék Humbrol festékekből kevertem ki, az ülést pedig egy Precíz-stúdió műgyanta KM-1-re cseréltem.

A törzsfelek illeszkedése a feszülő kabin miatt nem volt a legjobb, de problémás rész volt a törzs – törzsgerinc – függőleges vezérsík hármas csatlakozása is. A mellső törzsféklapok szépen sikerültek, zárt állapotban is megfelelően simultak a törzshöz. Ugyanez nem mondható el a hátsó féklapról, amelynek a törzshöz ragasztandó, különálló fészke olyan volt, mintha nem is ehhez a maketthez készült volna. Magát a féklapot sem tudtam zárt állapotban a törzshöz illeszteni, így ez – az eredeti géppel ellentétben – nyitott állapotban került bemutatásra (így a törzs alatti póttartályról is le kellett mondanom).

A szárnyak és vízszintes vezérsíkok rögzítése a törzshöz viszont nagyon jó, de a szárny panelvonalai (az első részben említett féklapok) feltétlenül javításra szorultak. Az orrfutóaknát a beömlőnyíláson keresztül tettem a helyére, ahol szintén jelentős tömítésre volt szükség. Az orrkúppal szintén komoly gondom volt. A két félből készült szerszám miatt az alkatrész keresztmetszete nem volt kör alakú, ezt elég komoly munka árán tudtam csak helyrehozni, majd ezt sötétzöldre festettem, de csak az építés legvégén került a helyére. Szintén nehéz volt a pitot-cső elkészítése, mert az eredeti használhatatlannak bizonyult.

A gép sárkányának befejezése után jött a festés. A makett több, vékony rétegben kapta meg citromsárga öltözetét, a fekete színű paneleket, pilonokat, kabintetőt, a gépágyút ecsettel festettem. Egy réteg fényes lakk után jött a matricázás. A HAD jelzésekkel is akadt némi problémám. Némelyik annyira vékony volt, hogy maguktól szétestek leáztatás közben, így még egy példány beszerzésére kényszerültem.

Ezután a felület koszolása következett, amivel talán kissé túllőttem a célon (Talán pár év múlva az eredeti hozzákoszolódik a maketthez). Mivel a KP készletből származó póttartályok elég csúnyák voltak (a tojás-keresztmetszetűkkel nagyon rosszul mutattak a gép szárnya alatt), így sem ezek, sem a két UB-16-os blokk nem került – egyelőre - a helyére.

A kész makett végszerelése után végre letehettem ezt a legendás égi cápát a testvére, az MF mellé. Összehasonlítva a KP és a Zvezda makettet azt tudom mondani, hogy a csehek gépének összerakását sokkal jobban élveztem. A Zvezda termék,bár nagyon szépnek tűnt, a sok apró, nem várt buktató és nehézség az összerakás során valahogy fásulttá tett az építés ideje alatt, míg a KP kitthez eleve úgy álltam hozzá, hogy kemény dió, de valahol meghálált minden befektetett munkaórát. Azonban ez csak az én egyéni véleményem.
HPIM7880
HPIM7880
HPIM7881
HPIM7881
HPIM7887
HPIM7887
HPIM7889
HPIM7889
HPIM7890
HPIM7890
HPIM7892
HPIM7892
HPIM7894
HPIM7894
HPIM7895
HPIM7895
HPIM7896
HPIM7896
HPIM7897
HPIM7897
HPIM7901
HPIM7901
HPIM7903
HPIM7903
2010.03.15.
Utolsó módosítás: 2010.03.16.
lori
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Juhasz.Adam
2010.04.02. 10:00:39
Nagyon jó lett a makett, igazán ötletes!
Gratulálok hozzá.
Guliver
2010.04.02. 16:26:50
Szia Lori!
A leírt nehézségek ellenére szerintem nagyon szép repcsi lett belőle! Én anno egy Matchbox 21-est raktam össze az első makettjeim között,na attól mindkét szemem sírt!
Gratulálok!
Guliver
tamas.nemeth
2010.04.02. 18:00:12
Nagyon jó lett, gratulálok hozzá!
zoli1989
2010.04.02. 21:06:58
Szia!

Nagyon jó lett a Cápeti. Én annó 48-ast készítettem. (van róla cikk itt)
De nagyon tetszik ez a 72-es. Gratulálok!
lori
2010.04.02. 21:22:55
Szia Zoli!
Láttam, nagyon szépen megcsináltad!
A HAD matricák nálad is nyűgösek voltak?
zoli1989
2010.04.02. 23:02:43
Szia!

Hááát, sajna igen.
Szakadt mint a fene. Sajna a mechanikus felirata bánta is a dolgot egy kicsit....
Én úgy orvosoltam, hogy vékony réteg lakkot fújtam a matricaívre, ezután nagyon jól körbe kell vágni, ezt Cápetinél még nem tettem meg (mármint a közeli kivágást), de a szürke 1904-esemnél már igen.
Ja és a nagy matricák helyét fényes lakkal le is fújom matricázás előtt, bár ez más gyártónál is ajánlott.
B B
2010.04.03. 02:19:45
Szia lori!
Szép madár! A térképen való fotózás meg egyszerűen hatalmas ötlet! Gratulálok mindkettőhöz! Tényleg gondok vannak a HAD matricákkal?
juge75
2010.04.03. 12:16:51
Nagyon szép lett, a küzdelmek ellenére te győztél.
Bár a gerincen és a hajtómű oldalán lévő alkatrészeket el vékonyíthattad volna, az Szro antennáit nyugodtan készítsd réz drótból, úgy hogy befúrod a helyét és bele ragasztod.
Ne sírjon egyik szemed sem. :-)
A HAD matricák elég vékony lakk réteget kaptak, ajánlott át lakkozni őket.
Remélhetőleg ez a jelenség meg fog szűnni, és a nyomat is pontosabb lesz.
Gratulálok!
pecso
2010.04.03. 21:38:30
Szia!
Nekem is nagyon tetszik! A sárga melyik színkódú festék? Mivel kaptam egy Cápeti matricát, úgy gondolom nekem is meg kellene csinálnom...
zoli1989
2010.04.03. 22:38:23
Szia!

Bocsi hogy közbeszólok, mert nem engem kérdeztél. Én Revell 15-öt használtam.
lori
2010.04.03. 23:37:13
Szia B B!
Köszi! A sárga gépet próbáltam fotózni mindenféle háttérrel, de sehogy sem volt az igazi. A térkép egy utolsó ötlet volt... :)
lori
2010.04.03. 23:40:10
Szia juge75!
Az biztos, hogy el lehetett volna pepecselni még az alkatrészek alakítgatásával. Az SzRO antennát legközelebb megpróbálomaz általad leírtak szerint elkészíteni. Köszönöm az észrevételeket, a tippet és a gratulációt!
lori
2010.04.03. 23:42:47
Szia pecso!
A gép fedőrétege ModelMaster 1708 Insignia Yellow. Az alatta lévő Humbrol 145. Ezzel akartam befejezni, de elfogyott és nem tudtam beszerezni (ez szerintem kicsit élénkebb szín és jobban illik a maketthez).
Mikoyan
2011.12.30. 17:35:49
Üdv lori!Nagyon jó lett a sárga is és a 47-es is.Pápai repülőezred:D
messzeres
2012.04.06. 15:32:52
Nagyonszép ez a makett!

A festéssel kapcsolatban kérdezném, hogy általában /a "több vékony réteg"/ megvárod a teljes száradási időt, vagy csak amíg meghúz az előző réteg?
Mert ezt már sokan sok helyen leírták aranyszabályként, hogy több vékony rétegben fessünk, és lakkozzunk, de menyit kel várni két réteg fújása között?
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció