Egyik szemem sír…

Mikojan-Gurjevics MiG-21bisz Fishbed

1:72, Zvezda, HAD No.7259
Pintér György - Múzeumi krimik Pár hónappal ezelőtt írtam egy cikket arról a szerencsétlen sorsú KP MiG-21 MF-ről, ami a kezeim között végezte. Lett, amilyen lett, de én a sikeren felbuzdulva nekiláttam a 21-es család egyik legnagyobb teljesítményű tagjának elkészítéséhez, de először pár szót az eredeti gépről.

A MiG-21 bisz-ről lenne szó. A gépet az MF változatból a 70-es évek közepére fejlesztették ki, elsősorban a típus harcértékére és elektronikájára koncentrálva. A laikus szemlélődő számára az új alváltozatot elődjétől a nagyobb, szélesebb törzsgerinc különbözteti meg. Természetesen több más, kisebb-nagyobb eltérés is megfigyelhető még (eltérő orrkúp, nagyobb levegőbeömlő, stb.), de a leglényegesebb különbségek mégis a gép belső rendszereit érintették (új lokátor, modernebb navigációs és leszállító rendszer, nagyobb teljesítményű hajtómű). Az új típus hamar népszerűvé vált a keleti blokk és a harmadik világ országaiban, annak ellenére, hogy repülési tulajdonságai a megnövekedett tömeg miatt az MF-hez képest valamelyest romlottak.

Hogy az MF és a bisz alváltozat mennyire sikeresnek bizonyult, azt a később, ezeken végrehajtott modernizációs programok is jól példázzák.

A makett

A bisz 1/72-es makettváltozata nagyon sokáig hiányzott a boltok polcairól. Ha valaki szeretett volna egy biszt megépíteni, akkor jobb híján a KP MF változat átalakítása volt a leginkább járható – bár elég rögös – út. Végül az orosz Zvezda lépett ez ügyben és néhány évvel ezelőtt kiadta ezt a változatot.

A dobozt kibontva az első benyomás nagyon kellemes volt: négy szürke és egy átlátszó öntőkereten összesen 109 darab, szinte tökéletes kivitelezésű, vésett panelezésű alkatrész nézett velem farkasszemet. Az összeállítási útmutatót megvizsgálva azonban gyorsan kiderült, hogy azért nem ennyire szép a helyzet. Tulajdonképpen rengeteg olyan alkatrész is helyet foglal a kereteken, amelyhez a bisznek köze sincs, de annál inkább a PFM-nek (amit a Zvezda szintén a piacra dobott). Így egy kabinbelsővel, egy törzs alá szerelhető gépágyú-konténerrel, egy orrkúppal, startrakétákkal meg még egy rakás kisebb-nagyobb alkatrésszel bővíthetjük házi repülőgépgyárunk alkatrészbázisát.

Na de nézzük, mi maradt a cenzúrázás után. A kabint 7 darabból kell összerakni, amely véleményem szerint ebben a méretarányban elfogadható részletességű. Külön tetszett, hogy az oldalfalakon lévő kezelőegységek külön alkatrészek, a katapultülés is hasonlít az eredetire, viszont a műszerfal alakjával és részletességével már nem voltam ennyire megelégedve. Ami még nem tetszett a kabinban, az az, hogy az oldalkormány-pedálokkal még jelzés szinten sem találkoztam…

A törzsfelekbe a három futóaknát külön-külön kell beragasztani, ezek mérete, részletessége megfelelő, akárcsak a hajtómű GSF és turbina-lapátsor, ami szintén nagyon szépre sikerült. Az orrkúp is szépen követi az eredeti vonalvezetését, a probléma csak az, hogy két félből álló szerszámmal készült, így oldalt egy-egy vékony öntési csík maradt, amit a bonyolult keresztmetszet miatt nem könnyű eltűntetni. A másik hiba, hogy az orrkúp nem elég hegyes.

A két törzsfél illeszkedése egymáshoz nem rossz, de a törzsbe ragasztandó részek pozícionálását gondosan kell elvégezni, mert fél milliméter eltérés esetén is megakadályozza az összerakást. A kabin behelyezése a szárazpróbák szerint sem lesz egyszerű, valami oknál fogva állandóan túl mélyre csúszik a törzsben. A törzsgerinc és a függőleges vezérsík viszonylak jól illeszkednek.

A szárnyak egy darabból készültek, a szárnytőnél előre láthatóan enyhe tömítésre lesz szükség. A PFM alkatrészekből villámként futott át az agyamon a gondolat, hogy vajon a szárny melyik alváltozatra jellemző? Természetesen a PFM hátrasikló fékszárnyakkal szerelt alkatrésze került a dobozba. Itt nincs mese, a felesleges panelvonalakat tömíteni kell, a lehajló fékszárny vonalait pedig újra kell karcolni. Ez nagy szarvashiba volt a tervezőktől, főleg, ha azt is figyelembe vesszük, hogy olyan apróságokra, mint új oldalkonzolok meg odafigyeltek…

A magassági kormányok eredetihez hasonló megoldásáért viszont megint jár egy jó pont a Zvezdának! Az apróbb alkatrészek (kerekek, futószárak, futóakna-ajtók, fegyvertartók) általánosságban szépek és élethűek, viszont bontásuk néhány helyen (például a nyitható féklapoknál és a gépágyúnál) túlbonyolított. A fegyverzet bőséges, bár a póttartály nekem túlzottan kövérnek tűnik. A kabintető két darabból áll, az alkatrészek tiszták, jól illeszkednek, bár kissé vaskosak, de azért még jól felhasználhatók.

A mellékelt kisméretű matricaív segítségével egy-egy terepszínű szovjet és finn, valamint egy ezüst színű lengyel gép készíthető el a dobozból. Senki se ijedjen meg, hogy a festési leíráson minden esetben egy-egy PF képe szerepel…

A maketthez beszereztem még egy HAD matricát is, amin az újjászületett Cápeti jelzései is szerepelnek. Ezt az ívet használtam az MF-hez is, akkor megszenvedtem a vékony, egymásra helyezendő matrica rétegekkel, de valószínű, hogy ez csak az egyéni bénázásom miatt volt. Itt is van egy szarvashiba! Senki se dőljön be annak, hogy Cápeti MF változat volt!!! A szóban fogó gép (1904-es) valójában egy 75 AP típus.

Összefoglalva: A makett maga hiánypótló, kivitelezésével és megoldásaival az új Zvezda makettek színvonalát nyújtja, amennyiben el tudunk tekinteni a tipusváltozatok keveredéséből származó problémáktól.
Doboz
Doboz
Keret_1
Keret_1
Keret_3
Keret_3
Keret_4
Keret_4
Keret_5
Keret_5
Matrica
Matrica
Keret_2
Keret_2
HAD
HAD
Szárazpróba
Szárazpróba
2008.08.10.
Utolsó módosítás: 2008.08.23.
lori
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
PETI
2008.08.24. 17:03:35
Csak annyit szeretnék hozzátenni, hogy a függőleges vezérsík panelvonalai is hibásak. Ezt mindenképpen javítani kell, mert első ránézésre szembetűnő.
Egyébként ma van 8 éve, hogy a típus búcsúzott az aktív szolgálattól. Pápán, 2000.08.24-én Nyílt nap keretében láthatta utoljára az érdeklődő nagyközönség magyar felségjellel a 21-eseinket a levegőben...
lori
2008.08.24. 17:22:07
Szia Peti!
Köszönöm, hogy szóltál, én nem vettem ezt észre. Amúgy a gép már egyben van, lassan festésre vár, úgyhogy még ki tudom javítani. Az építés egyébként nem sétagalopp, sok apró, de annál inkább bosszantó pontatlansággal rakta tele a makettet a derék orosz gyártó. Pontosabban azt mondanám, hogy első ránézésre könnyebb építést reméltem.
lori
PETI
2008.08.24. 17:39:19
Szívesen, remélem még jókor... Jó építést és a tapasztalataidat majd oszd meg velünk is!
Üdv
PETI
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció