Expedíciós Renault

Renault G-260

1:24, Heller+saját
A most bemutatásra kerülő kamion alapja egy régi Heller gyártású G Renault. A makett már hosszú évek óta ott volt a polcomon, néha elővettem, megnéztem, majd visszatettem. Ennek az volt az oka, hogy a gyárilag nyerges kivitelű makettet nem volt kedvem dobozból összerakni, és nem jött hozzá az a bizonyos ihlet, hogy milyenre építsem át.

Egyszer az interneten barangolva ráakadtam a német Unicat gyár honlapjára, akik 4x4-es és 6x6-os teherautó alvázakra építenek lakófelépítményt, amolyan expedíciós járműveket. Természetesen széles a skála, az egyszerű kiviteltől kezdve a full luxusig bezárólag. Na itt jött meg a fentebb már említett ihlet, és úgy gondoltam, hogy jó lenne egy ilyet megépíteni makettben is. Szinte rögtön a kis Renault ugrott be, pont ideálisnak tűnt ehhez a témához. Azt persze én is tudtam, hogy a fülkén és a motoron kívül nem sok mindent fogok felhasználni belőle, de csak ez adta a kezdést.

Első körben terveztem, méregettem, számolgattam, hogy mekkora legyen a lakórész, ehhez mekkora alváz kell, és rajzlapon megterveztem a felépítmény belsejét is, hogy lássam, mennyire férnek el a dolgok. Az egyik legnehezebb kérdés a terepes gumik megtalálása és beszerzése volt. Ezután már tényleg „csak” az építés volt.
Első lépés szokás szerint a váz, futóművek, kerekek elkészítése. Ezen a ponton a Heller makettből a váz első része és a motor lett felhasználva, a többi itthoni anyag. Az első hajtott futómű egy régi MAN hátsóból lett kialakítva, átépítve. Itt a kormányozhatóság megoldása volt a legkomolyabb kihívás, de sikerült. A hátsó futómű egy Volvoból jött, és Scania laprugókat kapott. A váz toldását sztirollal oldottam meg, és az új merevítőket is. A felnik az Italeri pótkocsi pótkerék felnijei, a kerékagyak pedig a normál Italeri hátsó felniről származnak, levágtam őket. A futóművek beállítása és beragasztása után bekerült a helyére az osztómű is, majd legyártottam a szükséges hosszúságú kardánokat. Közben a motort is megpiszkáltam kicsit, kapott néhány kábelt, csövet, és komplett hűtőt, mert az kimaradt az eredeti makettből. A váz oldalára került egy tároló doboz, kannatartó, sok szegecs és csavar. Ezután a vázat lefestettem a Tamiya Desert Yellow színével, amolyan sivatagi expedíciósra.
Több dolgot is építettem rajta párhuzamosan, így a fülkét is. A gyári fülke nagy előnye, hogy nyithatóak az ajtai, így érdemes még jobban kidolgozni a belsejét. A hátul üreges üléseknek pótoltam a háttámláját, átalakítottam légrugós felfüggesztésűnek, és kaptak fejtámlát is. A motorsátor kapott egy borítást, majd az ülésekkel együtt egy barna színt. Sajnos a Hellernél a pedálokat teljesen lefelejtették, így azokat pótoltam, csakúgy, mint a kormányrudat. A fülkébe került még néhány használati tárgy, ventilátor, CB rádió, hogy kicsit „lakott” benyomást keltsen. A fülke kívülről kapott egy öntőkeretből hajlított bukócsövet, majd kétféle zöld színnel festettem. A lökhárítóra a lámpák elé 0,5 mm-es rézdrótból védőrácsot készítettem, majd egy csörlőt is kapott középre. a fellépőket szintén átalakítottam, kifúrtam, és az alsónak újat is kellett gyártani.
Közben persze már régen elkezdtem a lakódoboz építését is. Az oldalakat 2 mm-es sztirol lapból gyártottam le, és annyira össze is ragasztottam, hogy csak a jobb oldala, és a tető maradjon szabadon. Mivel már az elején úgy döntöttem, hogy a lakóteret berendezem, ezért úgy akartam megépíteni, hogy a kész makettnél is látható legyen majd ebből valami. Arra jutottam végül, hogy a legegyszerűbb, ha a tetőt készítem majd olyanra, hogy levehető legyen. A beslő tér építésénél nem találtam ki semmi új elrendezést, leginkább az Unicatnál használt dolgokat vettem át, valósítottam meg. Első részben az étkező-társalgó, középen kétoldalt a konyha-fürdőszoba, hátul pedig a hálórész. A két legnagyobb kihívást a „fürdőszoba” és a konyhapult megoldása okozta, de sikerült a végén.
Néhány adalék a hozzájuk felhasznál alkatrészekből:

WC csésze – 1/9-es Academy rendőrmotor villogója
Mosdókagyló – gyógyszeres fiola
Mosogató – Volvo légszűrőház
Ezen kívül több féle vastagságú sztirol, öntőkeret, rézdrót, és egyéb kimaradt alkatrész.

Az építés során a padlót mahagóni furnérral burkoltam, majd lelakkoztam, természetesen előtte már lefestettem egy világos krém árnyalattal a többi részt. A bútorokra a fogók öntőkeretből vannak, az ablakok pedig plexiből. A kárpitos munkát a feleségemnek köszönhetem, ő készítette el őket. Raktam több kapcsolót, konektort az oldalfalakra, lámpákat több helyre, és a fürdőszobába krómfólia segítségével tükör is készült.
Kívül is voltak rajta munkák, egyik legfontosabb egy lépcső készítése volt amelyen keresztül lehet bejutni a lakrészbe. Volt olyan gondolatom is, hogy ez becsúsztatható lesz a bódé alá, de a mérete miatt ez kiesett, így útközben a hátfalon pihen a pótkerék mellett. Ezután lefestettem zöldre, majd ilyen-olyan matricákkal egy kicsit megtörtem a felépítmény egyhangúságát.
Szerettem volna alá valami jó kis alapot, ebben viszont nem igazán vagyok otthon, ezért megkértem Szabó Tibi barátomat, hogy készítsen egyet hozzá, amely szerintem nagyon jól sikerült, harmonikus vele. Persze módjával koszoltam, koptattam is a kamiont, ha már ilyen környezetbe helyeztem, mert így sokkal életszerűbb.
Biztosan voltak még olyan említésre méltó dolgok az építés során, melyeket most elfelejtettem megemlíteni, de a képek szerintem sok mindent bemutatnak.
aIMG_0187
aIMG_0187
Az alapmakett
Az alapmakett
Felni a kerékaggyal és a fékdob
Felni a kerékaggyal…
Itt már rajta van a gumi is
Itt már rajta van a…
Első futómű átépítve
Első futómű áté…
Új hátsó futómű
Új hátsó futóm
Futómű a helyén, és már némi kábelt is kapott a motor
Futómű a helyén…
Már elég jól összeállt a váz
Már elég jól ö…
aIMG_1190
aIMG_1190
Ülések
Ülések
Lefestve
Lefestve
Első próba a dobozzal
Első próba a…
Készül a felépítmény, fülke alapozva
Készül a felépí…
aIMG_1375
aIMG_1375
A lakótér kezdetei fázisai
A lakótér kezdetei…
aIMG_1338
aIMG_1338
aIMG_1339
aIMG_1339
aIMG_1340
aIMG_1340
 szervízajtó a külsején
szervízajtó a kü…
felülnézet
felülnézet
aIMG_1373
aIMG_1373
festve, burkolva
festve, burkolva
aIMG_1385
aIMG_1385
Itt már a fülke is megkapta színeket
Itt már a fülke is…
Lökhárító feljavítva
Lökhárító feljav…
aIMG_1470
aIMG_1470
aIMG_1466
aIMG_1466
Ilyen volt a gyári üveg...
Ilyen volt a gyári…
...ezért inkább szétvágtam
...ezért inkább sz…
Lakkozás, és kezdetleges koszolás után
Lakkozás, és…
aIMG_1502
aIMG_1502
aIMG_1507
aIMG_1507
Konyha
Konyha
aIMG_0017
aIMG_0017
aIMG_0019
aIMG_0019
Már kárpitozva
Már kárpitozva
aIMG_0022
aIMG_0022
aIMG_0024
aIMG_0024
Próbáltam egy kis életet belecsempészni
Próbáltam egy kis…
aIMG_0091
aIMG_0091
Hátsó rész
Hátsó rész
Lépcső
Lépcs
aIMG_0188
aIMG_0188
aIMG_0190
aIMG_0190
aIMG_0191
aIMG_0191
aIMG_0193
aIMG_0193
aIMG_0198
aIMG_0198
aIMG_0200
aIMG_0200
aIMG_0202
aIMG_0202
aIMG_0206
aIMG_0206
aIMG_0207
aIMG_0207
2012.06.21.
Utolsó módosítás: 2012.10.27.
Kiss Gábor (Gabi), Jászberény
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Dolmi
2012.06.22. 10:00:55
Nagyon szép lett és az ötlet is szuper!
erosimre
2012.06.22. 16:12:17
Szuper járgány lett! Gratulálok! Szép munka!
Franky1234
2012.06.25. 17:06:55
Nagyon jó lett! Gratulálok!
laller788
2012.12.05. 19:04:24
Szia Gabi!
Nagyon szép ez a kamion főleg a nagy terepes kerekek és magas futómű miatt tetszik.
Azt szeretném megkérdezni tőled hogy a nagy terep gumikra hol lehet ráakadni?
laller788
2012.12.05. 19:31:28
LAV Series 8x8 tires?
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció