Ez is KP, de mégis mi?

MiG-17A

1:72, KP No.7 + No.13
Ennek a makettnek a története több, mint tíz évvel ezelőtt kezdődött. Egy szép napon találtam a neten egy hirdetést: Hagyatékból megmaradt, főleg régi csehszlovák makettek alkatrészei eladók. Mivel számos ilyen készlet porosodik a polcomon és az ár is jelképes volt, úgy gondoltam jól jöhetnek majd egyszer. A doboz tartalma főleg a KP MiG családjának többé-kevésbé teljes öntőkereteit és néhány, a Dragon/Italeri MiG-15-ről másolt műgyanta alkatrészt tartalmazott, valamint előkerült még egy feldarabolt MiG-15-ös és MiG-17PF az alábbi bontásban:
- A szárnyak és a törzs középső része a MiG-17PF-é.
- Az orr és a törzs hátsó fele, valamint a vízszintes vezérsíkok a MiG-15-é.
- A többi alkatrész pedig a két makett keretein várakoztak.
Nem értettem a dolgot, mert a MiG-17F-hez nem kellet volna a törzs hátulját levágni, az viszont látszott, hogy valakinek ezzel tervei voltak. De vajon mi? Időnként elő-előkerült a doboz, amikor egy-egy alkatrészre szükségem volt és egyre inkább nyugtalanított a tény, hogy nem bírok rájönni a titok nyitjára. Azt tudtam, hogy a 17-est a 15-ből fejlesztették ki és először egy prototípusra gondoltam. Aztán egy cikk olvasása során találtam meg azt a mondatot, ami a megoldáshoz vezető útra terelt. A koreai háború végén a szovjetek új vadászgép típust rendszeresítettek, amelyet Sztálin nem engedett a konfliktus során bevetni. Az új gép a MiG-17 jelzést kapta és elődjétől a 45°-ban nyilazott szárny, valamint a hosszabb törzs különböztette meg. Elkezdett derengeni valami… Egy orosz honlapról anno töltötten le és nyomtattam pár rajzot, köztük a MiG-17-ről is, amelyen volt egy furcsa oldalnézeti kép valami hasonlóról. Előbányásztam a rajzot és igen! Ott volt az utánégető nélküli változat a MiG-17A. Ezen már el tudtam indulni és szép lassan jöttek elő az információk, amelyek az építést segítették.
Mint már írtam, a törzsfelek három részre bontva voltak a dobozban. Az 1/72-es méretarányra igazított rajzzal összehasonlítva pontosítottam az egyes szakaszok hosszát, majd ideiglenesen összeragasztottam az egyes egységek két-két felét. Összepróbáltam őket és összecsiszoltam az illeszkedési felületüket. Amikor úgy láttam, hogy az illesztések rendben vannak, a három-három darabot keresztben rögzítettem, majd a hosszanti ideiglenes ragasztás átvágásával megkaptam a törzsfeleket. Ez a három mondat kb. két hónapos óvatos csiszolást és próbákat takar… Ezt követően belülről megerősítettem a ragasztási vonalakat és innen már csak a közelmúltban elkészült MiG-15-ös építésekor szerzett tapasztalataimat kellett elővenni.
A kabin körvonalait itt is ki kellett igazítanom sztirol darabokkal, mivel az eredeti téglalap alakú nyílást a kabintető nem takarja el (az eredeti gépen ez a nyílás követi a kabintető oldalfalának ívét). A következő nagy falat a törzsféklapok megjelenítése volt. Először arra gondoltam, hogy egyszerű dolgom lesz, mert a MiG-17PF alapján gyorsan bekarcolom, de valami nem stimmelt… Szerencsére az idő múlásával több fénykép is felkerült a netre a korai MiG-17-ről (Amerikában legalább három gyönyörűen restaurált példány van!) és kiderült, hogy a törzsféklapok mérete és formája teljesen eltérő, valamint kívül a hidraulikus munkahengerek is kaptak egy-egy hosszú kidudorodást. Végül a helyes formát nagy nehezen sikerült bekarcolnom a felületbe (utálok karcolni, nem is tudok szép panelvonalakat vésni), majd erről a területről lecsiszoltam a felületi mintákat. A két dudort megfelelő átmérőjű öntőkeret darabokból faragtam ki. A törzsön még egy beavatkozást kellett elvégezni, mégpedig a szárnyak megfelelő illeszkedéséhez a csatlakozó felület elülső részét le kellett csiszolni a törzs síkjáig.
Az eredeti kabin mind a két eredeti készlet esetében elég spártai. Az egyik dobozomban találtam egy Pavla MiG-15UTI kabint, amelyet nem terveztem felhasználni, ezért kettévágtam. Az elülső részt sztirol lemezekkel kiegészítettem (hátfal, katapultülést megvezető sínek), a műszerfal, a botkormány és a katapultülés szintén a műgyanta készletből kerültek felhasználásra. Festése ebben az esetben is középszürke lett, némi szárazecseteléssel és híg fekete feketével történő befolyatással. A katapultülés párnái fekete, a hevederek szürke színt kaptak. A műgyanta kabin beépítése problémamentes volt, akárcsak a két törzsfél összerakása. Kiigazítottam a hajtómű kiömlőjének alakját, kivágtam az orrfutó aknát, amelyet sztirol lapokból építettem újra. A beömlő a MiG-15-ös cikkben már említett műgyanta alkatrész, szerencsére eggyel többet öntöttem akkoriban, így jutott ehhez a géphez is. A helyére történő beragasztása előtt némi ólmot ragasztottam az orrba, hogy a makett később ne üljön majd le.
Ezt követően összeragasztottam a szárnyfeleket, amelyeken számos hibát és öntési hiányosságot kellett javítanom. A szárnyak törzshöz történő rögzítése rendben ment, bár a szárnytövekben viszonylag sokat kellett tömítenem. A főfutó aknák belsejébe beragasztottam a fő merevítőket, majd ezeket is szürkére festettem. A vízszintes vezérsíkok a rendelkezésemre álló információk alapján még a MiG-15-höz hasonló, kisebb felületűek voltak, így ezeket használtam fel. Festés előtt már csak pár apróság felhelyezése volt hátra: a beépített fegyverzet megegyezik a MiG-15bisz változattal, a 23mm-es ágyúcsöveket injekciós tűre cseréltem, akárcsak a szárnyak végében lévő pitot-csöveket. A törzs alatt már a korai változatnál is megjelent egy kis méretű pótvezérsík, amelyet 0,5mm vastag sztirollapból készítettem el. Végül helyére került a kabintető, amelynél arra kellett nagyon odafigyelnem, hogy előfordult periszkóppal és anélkül szerelt változat is.
A festés nagy dilemma elé állított. Az első használható rajz egy terepszínű szovjet gépet ábrázolt. Sajnos ehhez a megfelelő oldalszám beszerzése majdnem lehetetlennek tűnt, ezért lemondtam róla. Ezután az NDK-ban szolgált gépek kerültek előtérbe, ezek fémszínük miatt estek ki a lehetőségek közül (Bármennyire is igyekeztem a törzs darabjait pontosan összeállítani, a fém festés biztosan kihozta volna az illesztési vonalakat.). A nigériai légierőnél is szolgált egy ex-NDK-s példány, teljesen zöld festéssel, ami nem igazán tetszett. Ezután találtam rá a már említett, az Egyesült Államokba került példányok képeire, amelyek közül a 2087-es példányt választottam. Sajnos a viszonylag sok kép ellenére nem tudtam pontos színtérképet rekonstruálni. Ennek oka az volt, hogy a képek fele a felújítás előtti, a másik fele a felújítás utáni állapotában mutatják a gépet és a terepminta a két esetben nem egyezik… Az alap a Humbrol 127-es világosszürke lett. Ezután kitakartam a szárnyak és a vezérsíkok alsó részét. A világoszöldnek a Humbrol 120-as árnyalatát választottam, a terepfoltozást Humbrol 30-as sötétzölddel készítettem el. Matricázás előtt egy réteg Testors fényes lakkréteg került a felületekre. A vietnámi felségjelzések a KP magyar kiadású PF készletéből származnak, a megfelelő oldalszámokat egy régi Fujimi MiG-21PF lapról ollóztam össze. Az utolsó védőréteg az Aeromaster akril lakkjával készült el. A maszkolások eltávolítása után felkerültek a festett futóművek, az aknaajtók és a póttartályok. Befejezésként pedig a kabintető keretét festettem át Aeromaster ezüst színével.
Utószó
Mint a bevezetőben említettem, ez a makett egy hagyatékból került hozzám. Amennyiben ez tényleg így van, remélem ismeretlen makettező társunk most elégedetten nézi odafentről az elkészült makettet.
DSCF2011
DSCF2011
DSCF2001
DSCF2001
DSCF2003
DSCF2003
DSCF2004
DSCF2004
DSCF2014
DSCF2014
DSCF2016
DSCF2016
DSCF2007
DSCF2007
DSCF2008
DSCF2008
DSCF2006
DSCF2006
DSCF2005
DSCF2005
2019.02.03.
lori
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
pmheros
2019.02.05. 19:43:18
Az az utolsó gondolat nagyon szép volt!

Üdv.: pmheros
milesChristi
2019.02.05. 22:54:47
Gratula! Ismerve az alap maketteket, nagyon szép munka! Csak a felülete kiállt némi bemosásért, textúrázásért. A matt felület így elnyeli a részleteket.

Külön tetszik a történelmi háttér felkutatása, és az, hogy bevállaltad ezt az átalakítást. Ez szerintem többet ér, mint a sorozatban, dobozból, feljavítókkal, de minden háttérismeret nélkül épített sok tucatmakett.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció